Svar: 2.5 år og bruger stadig ble

23. september 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Rikke

Tak for dit brev og stort tillykke med, at I venter jer en lille bror eller søster, dejligt!

Det lyder ganske rigtigt ikke som om, at jeres dreng er helt parat til at blive renlig endnu. Han ytrer ikke noget ønske om at få bleen på og han fornemmer ikke, når han tisser. Det lyder dog som om, at han begynder at få en bevidsthed omkring afføring og afføringtrang, og det kan I naturligvis godt støtte op om.

Det er derfor helt okay, at I hjælper ham på toilet eller potte, når I fornemmer at han ellers vil lave i bleen, men det er her rigtig vigtigt, at det netop sker anerkendende og han må ikke på nogen måde føle sig presset. Det er vigtigt, at han oplever det som noget sjovt og dejligt at komme på potten og netop får en succesoplevelse ud af det, når det så lykkes for ham.

Jeg synes, det lyder for tidligt at begynde med faste toilettider, men det er helt okay at I f.eks. i forbindelse med hans bad om aftenen, har potten stående fremme, og når han alligevel har tøjet af, så kan han prøve at sætte sig der. Igen mere som leg, sjov og hygge. Hvor meget det vil hjælpe ham at gå uden ble er svært at sige. Måske vil han få fornemmelsen for hvornår han tisser og hvad det er han skal være opmærksom på, men det kan også være at han bliver forskrækket og ked af det og at det så går i den forkerte retning… Derfor skal du være meget opmærksom på, hvordan han reagerer, hvis du forsøger at lade ham uden ble:) Sker der uheld og bliver han ked af ...

Annonce

... det, så skal du trøste og berolige og betrygge og så må han naturligvis få sin ble på igen.

Årstiden taler lidt imod at træne renlighed. Fra jeres dreng begynder at mærke tissetrang og til han rent faktisk tisser går ikke ret mange sekunder og det er vigtigt, at han med det sammen kan nå toilettet. På grund af årstiden vil han naturligt have mere tøj på, lange bukser, flyverdragt osv. og det gør det rigtig svært at nå toilettet i tide og dermed større risiko for uheld, som han faktisk ikke vil kunne gøre for. Om sommeren, hvor han bare løber rundt i et par små shorts eller kan løbe i haven i et par badebukser, er det lettere at nå toilettet og dermed undgå uheld. Men igen - I kan naturligvis godt forsøge og så må I se hvordan han reagerer - det at du har barsel og kan hjælpe ham derhjemme er naturligvis et plus :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og hvad der så sker, når den lille kommer, må I tage til den tid. Måske vil det være alt for stor en omvæltning for storebror og kræve så meget af ham, at han naturligt vil have svært ved at skulle nå toilet osv. Det kan også være, at det ikke påvirker ham og I fortsat kan træne, måske vil han ligefrem føle sig stor i forhold til den lille. Børn er forskellige og reagerer meget forskelligt i denne situation.

Det er en rigtig svær balance - I skal ikke presse ham unødigt, men skal modsat heller ikke vente for længe, hvis muligheden er der og han viser interesse:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!