Svar: Opfølgning på projekt blestop

25. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bassemandens mor

Tak for dit brev:)

Det er dejligt at jeres dreng nu er gladere for at prøve toilettet og glad, når det lykkes. Det lyder dog som om at han bliver oprigtigt ked af det, hvis han skal på toilettet for mange gange i løbet af dagen, og det lyder derfor som om at hver 3. time er for hyppigt for ham lige nu.

Det er naturligvis jer der kender jeres dreng bedst, og hvis I skønner at han har brug for mere tid, så er det godt og fornuftigt at give ham den tid. Der er ikke nogen grund til at presse ham, så han bliver utryg ved at gå på toilettet og så tingene bliver en magtkamp.

Jeg tænker dog, at to gange dagligt måske også er lige lidt nok. Mon ikke han også kan prøve toilettet i løbet af dagen, så han kommer på toilettet om morgenen og om aftenen og så en gang i løbet af dagen, som I nu synes det passer ind. Nogle dage vil det måske virke naturligt at sige "kom vi skal lige ud og tisse inden vi kører", hvilket gælder for ham, mor og far - alle tisser af, før man ...

Annonce

... skal af sted. Og han ser at det ikke kun er ham, men en fælles regel.

Prøv også om I kan få ham til at tisse af før han løber ud for at lege, så hans leg ikke skal afbrydes af at skulle på toilettet. Det er generelt en god idé at udnytte at der allerede sker et skift i hverdagen til lige at prøve toilettet. Det kan f.eks. også være at udnytte det skift der naturligt er, når I skal spise - han kan lige prøve toilettet og vaske sine hænder, før han skal spise, fordi der naturligt her vil være et afbræk i hans leg.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan også være at I tager på biblioteket en dag og opdager, at de der har et børnetoilet. Sådan er det nogle steder og måske vil han synes det er særlig sjovt at prøve. Det kan også være at han har lyst til at prøve toilettet i børnehaven før I tager hjem osv.

Mit råd er altså at I skal prøve at følge ham på toilettet, når det virker så naturligt som muligt i løbet af dagen og ikke fordi klokken dikterer det :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene