Svar: Dreng vil gerne smide ble, men er ikke klar!

17. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forældre til en dejlig dreng

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)

Det er en forudsætning for at træne renlighed, at barnet selv er interesseret i at forsøge og det lyder det faktisk som om at jeres dreng er - han er i hvert fald glad for at kunne få bleen af og nogle gange, når bleen skal skiftes, spørger han, om han ikke bare må være fri.. Det er rigtig godt, for det er vigtigt, at han selv er motiveret og har lyst til at prøve.

Det er også en forudsætning, at han kan mærke, når han skal tisse og have afføring. Altså ikke først mærke det, når det er sket, men mærke trangen og fornemme, at det er nu. Og det at tage bleen af ham, kan godt hjælpe ham til dette. Det er her dog meget vigtigt, at I er omkring ham og kan reagere med det samme, så når han tisser eller laver, så kan I sige "hov nu tisser du, skat", "skynd dig, vi skal ud på toilettet" og så tage ham i hånden og følge ham med derud så hurtigt som muligt. Så han bliver bevidst om, at det er på toilettet det foregår, og at det handler om at reagere hurtigt.

Det kan nogle gange motivere at synge den gamle børnesang "moar jeg skal tisse", hvor man samtidig også synger "skynd dig, skynd dig ellers går det galt" og så løbe ud til toilettet i en fart. Lykkes det at nå toilettet er det godt, lykkes det ikke, så siger I til ham, at det var godt han forsøgte, og næste gang skal I prøve at være hurtigere. Så han forstår, at det er sådan det er - det er ikke okay at lave eller tisse i sofaen eller andre steder, det er på toilettet, det foregår.

Det vil også være rigtig godt at I taler med ham om, at I gerne vil hjælpe ham med at slippe bleen helt. Og ja - jeg synes at bleen skal blive på fordi det er en sikkerhed, men det betyder ikke at han skal tisse og lave i bleen. Og han skal behandles som om at han ikke har den på. Den skal bruges som et par underbukser, der trækkes op og ned.

Det betyder at han skal følges på toilettet mange gange dagligt - gerne ca. hver 3 time, ikke med længere afstand. Det vil sige om morgenen og om aftenen, men også før han løber ud for at lege, før I spiser, før I kører op for at handle osv. Og han skal ikke spørges "skal du tisse?" eller "skal du på toilettet?", for så siger han nej. Han skal følges ...

Annonce

... derud, fordi det er sådan det er "kom, vi skal på toilettet før vi kører", det er en regel som gælder for jer og for ham og alle tisser af :)

I skal opfordre ham til at "prutte", når han sidder på toilettet, så han lærer at lave der og som I fortæller, er det lykkes et par gange - det er super.

I må gerne tale med ham om, at han selv giver udtryk for at ville gå uden ble og at det er super flot, og det vil I hjælpe ham med. I skal naturligvis anerkende dette og forklare ham, at I vil hjælpe. Men samtidig også forklare ham, at det betyder, at han så skal gå på toilettet, når I beder ham om det - det er en del af jeres samarbejde. Der må godt være lidt "krav" forstået på den måde, at I naturligvis har visse regler for hvor man tisser og har afføring - det har man på toilettet. Det betyder ikke, at I skal skælde ud eller sige noget nedgørende til ham, men han må godt fornemme, at I ikke bryder jer om at han laver afføring i sofaen. I må altså godt forklare ham, at I nu arbejder på at hjælpe ham af med bleen og hvad det betyder - naturligvis på en god og anerkendende måde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I må godt udnytte at han selv spørger om han ikke godt må være fri for bleen, om han behøver have den på. I må godt forklare ham, at det ikke er meningen at han skal tisse og lave i bleen, og hvis han flere gange har en tør ble og det lykkes at tisse og lave på toilettet, så behøver han ikke længere bleen. I kan på den måde godt forklare ham, hvad det går ud på og lave visse små aftaler. Og her skal I så netop hjælpe ham ved at have faste toilettider hele dagen igennem, så I på den måde giver ham muligheden for at det skal lykkes.

Når han sidder på toilettet, så skal han have tid. Han skal sidde og koncentrere sig om at tisse. I kan evt. tænde for vandhanen, så han kan prøve at lave samme lyd som vandet er løber. Det er vigtigt, at han har et toilet sæde, så han kan sidde og slappe af og ikke sidder og holder fast, forsøger at holde balancen osv. Det vil gøre at han spænder i kroppen og så vil han ikke kunne tisse eller komme af med afføring.

Kommer der noget i toilettet, så er det helt okay at lave en lille "sejrsdans", så han mærker, at det her er noget der betyder rigtig meget:)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder