Svar: Kaos i toilet situationen hos en 3 årig

4. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære A´s mor

Tak for dit brev :)

At blive renlig er noget man modnes til - både fysisk og mentalt. Og det går altid bedst, hvis barnet selv viser tegn på at være parat. Det lyder som om at din dreng er blevet presset for meget og det er rigtig synd for ham. Han kan naturligt ikke gå på toilettet blot fordi han får at vide at han skal.

Du fortæller at du er gravid (stort tillykke med det) og sygemeldt. Og det er naturligt noget der påvirker A. Han mærker forandringen - han mærker at du ikke længere kan løfte ham, beder ham gøre flere ting selv, stiller nye krav til ham. Du ligger lidt mere end du plejer, du har ondt, er træt og mangler overskud. Og samtidig taler I om babyen der kommer, om at han skal være storebror osv. Og det reagerer han naturligvis på.

Det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer, men han kan f.eks. godt reagere med at have svært ved renlighed. Det kan være rigtig svært for ham, fordi han jo så er "en stor dreng", hvor babyen er den lille - og han kan naturligvis sagtens være usikker på sin nye rolle i familien, usikker på hvad det hele betyder for ham. Ikke at han kan sætte ord på det eller er bevidst om det, men han kan godt følelsesmæssigt reagere på den forandring det er at I skal have en lille ny i familien.

Nogle børn reagerer med at styre deres afføring på den måde, at når mor har lagt sig på sofaen og skal have et hvil, så går der ikke lang tid, så lyder det "jeg er færdiiiig" ude fra toilettet. En måde hvorpå barnet viser, at det har brug for at blive set, blive prioriteret, mærke at det stadig har en plads...

Du skal være meget opmærksom på, at han ikke føler sig forkert. Det er rigtig vigtigt, at han ikke føler at der er noget galt med ham. Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt - for der vil naturligt ske uheld og hvis man tisser eller laver i bukserne, så er det altid et nederlag, man har ikke levet op til det man skulle. Og det er rigtig vigtigt at han ikke oplever nederlag men får små succesoplevelser. Og her kan en ble hjælpe - det er en succesoplevelse at have en tør ble og kunne bruge bleen igen. Er der kommet lidt dryp i bleen, så suger den så godt, at den stadig kan bruges, hvor dryp i underbukserne altid betyder skiftning. Og kommer der noget i bleen, så er det jo godt at han havde bleen på, så prøver I bare at nå toilettet næste gang.

Dermed ikke sagt at du skal give ham ble på nu - det er ikke meningen at han skal lave i bleen. Når bleen er på, så skal den bruges som en sikkerhed. Han skal stadig tisse og lave på toilettet. Det lyder som om at han har kontrol over sin afføring og vandladning - han kan holde sig og han kan også sætte sig bag sofaen og presse og give udtryk for at han laver.. Og ...

Annonce

... det er vigtigt at udnytte dette. Når du ser og fornemmer at det er tid til at komme af med afføring, så skal han hjælpes ud på toilettet. "Hov skat, er du ved at lave - kom skynd dig med mig ud på toilettet". Og du skal her sidde foran ham, berolige, betrygge, lade ham hvile med fødderne på dine lår, hjælpe ham med at vippe lidt frem og tilbage, så han kan få afføringen ud.

Det er godt at holde hans mave igang, så du sikrer dig at han ikke har forstoppelse, men let kan komme af med det. Det må ikke gøre ondt, han må ikke have små rifter eller lignende, som kan gøre det sværere for ham at presse og som gør at han holder igen. De må ikke forbindes med noget ubehageligt at skulle på toilettet.

Du kan opfordre ham til at prutte, prøve at lave lyde med numsen, så det bliver sjovt og noget I kan grine lidt af. Og når du tørrer ham, så vis ham, hvis der kommer lidt afføring på papiret, så han kan se, at der kommer lidt og at det ikke er farligt. Ros ham, så han føler sig sej og dygtig :)

Det hjælper nogle gange at fortælle ham om drilleblæren eller drilletarmen f.eks. at tarmen driller - når man sidder på toilettet, så vil den pludselig ikke, men når man løber og leger så vil den pludselig godt. Det er lidt fjollet og I er nødt til at lære den hvordan og også lære den at man ikke må drille. Du skal forklare ham, at du vil hjælpe ham, at du ved at det er svært, men at I sammen vil finde ud af det og at I nu skal arbejde på at lære tarmen ikke at drille.

Det at det er tarmen og ikke ham vil fjerne lidt af den skyldfølelse han måske har, det vil være med til at fjerne følelsen af ikke at være god nok, følelsen af at være forkert og det er meget vigtigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig godt med de faste toilettider, hold fast i dem. Giv tid, hjælp ham og støt ham, når han sidder på toilettet.

Læs bøger om renlighed, om at smide bleen og også om afføring. Det er vigtigt at det bliver så naturligt som muligt. Læs også bøger om kroppen, om hvordan vi fungerer, så han ved hvad det er der sker og hvorfor afføringen skal ud :)

Når han er tryg ved at sidde på toilettet, presser og tør prøve, så kan du indføre et belønningssystem - men ikke før. Det kan være et klistermærke, som han får sat på et stykke papir og når han har samlet f.eks. 10 klistermærker, så udløser det noget rigtig hyggeligt.

Det kan også være noget helt konkret, at han f.eks. får en enkelt vingummibamse eller en chokoladeknap, når han har haft afføring på toilettet. Det er ikke specielt pædagogisk, men nogle gange nødvendigt, for at få ham over den sidste hurdle. Hvis det skal have effekt, er det dog vigtigt at det ikke bruges for tidligt i forløbet.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder