Svar: Renlighed - 3 år, 8 mdr.
19. februar 2014
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Alice
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng er godt igang med renligheden. Han kan godt mærke afføringstrang og holder sig og siger til, når det drejer sig om afføring - det er super fint. Han kan også tisse, når han er på toilettet og I rammer det rigtige tidspunkt, men ofte glemmer han at sige til eller fornemmer ikke helt tissetrangen, måske fordi han er igang med en leg og dermed optaget af noget andet - det er helt naturligt for hans alder og det lyder derfor for mig som om at det er her I skal sætte ind.
Du fortæller at han kommer på toilet 4 gange dagligt - og det er nok lidt for lidt. I hvert fald kan det være en god idé at følge ham på toilettet hyppigere - gerne med ca 3 timers interval eller altid i forbindelse med måltider, inden han løber ud for at lege og før I kører nogen steder/går hjemmefra. Ligesom han naturligt også skal tisse som det første om morgenen og det sidste om aftenen.
Det kan være en rigtig god idé at lade ham løbe uden ble. Det er lettest som sommeren, hvor han kan løbe rundt udenfor i et par badebukser og måske skal I lade ham vente 3 måneder, hvor I så kan træne dette... Det at løbe rundt uden bukser giver ham en fornemmelse for, hvad det er han skal mærke efter - når han pludselig tisser og bleen ikke fanger tisset, vil du naturligt kunne sige "Hov skat, nu tisser du" og hjælpe ham til at være opmærksom "næste skal skal du skynde dig at sige til". Nogle gange når du måske at opdage at han tisser og I kan skynde jer sammen "hov skat, det er nu!" og så løbe af sted og nå toilettet. Du skal lave lidt sjov ud af det, det må ikke virke vredt eller som om at han har gjort noget forkert. Hele tiden anerkende, at han forsøger, vise at du gerne vil hjælpe ham, gøre hvad du nu kan gøre, for at han på en sjov og positiv måde begynder at sige til i god nok tid. Selvom han når at dryppe lidt på vejen ud til toilettet, så pyt med det - kommer der lidt i toilettet eller på potten, så var det jo super, så nåede i det jo, næste gang prøver I så bare at nå det lidt før :)
Du skal ikke spørge ham "skal du tisse?", for så kan du være sikker på at han siger "nej!" og tisser kort tid efter. Når det er tiden til at komme på toilet, skal du tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser" - det skal være noget helt naturligt, en fast regel som gælder for jer alle - mor og far tisser også inden I kører hjemmefra.
Nogle gange kan det hjælpe at fortælle om drilleblæren. Jeg vil foreslå jer at I læser bøger om, hvordan man fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, hvordan det kommer ned i tarmene og ud som afføring og urin. Prøv at tale med ham om at vi har en blære inde i maven, der fungerer som en ballon. Det er rigtig smart, men nogle gange så driller blæren lidt, den er lidt fræk. Så nogle gange så tisser den pludselig og man kan ikke nå toilettet og andre gange, så vil den ikke tisse, når den skal - det er en værre "drilleblære" vi har.
Og hvordan er det med nogen der driller? Det er ikke så sjovt, så vi er nødt til at lære blæren ikke at drille. Vi er nødt til at hjælpe den med at finde ud af, hvordan det er man gør. Og det skal jeres dreng sammen med jer, hjælpe med at lære den. I skal hjælpe hinanden. Og I skal lave en plan for det.
Den plan skal så indeholde faste toilettider - og det betyder ikke at det lykkes lige med det samme. Det kan stadig være svært, men I hjælper hinanden og så går det.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske