Svar: Af med nattebleen

19. december 2013

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Det er helt naturligt at jeres dreng er blevet renlig om dagen, før han er det om natten, og det er faktisk også helt normalt, at han i en alder af 5 år, stadig har brug for sin natble. 70% af de børn der tisser om natten, stopper med dette før de bliver 7 år og jeres dreng har måske brug for mere tid :)

Undersøgelser viser at piger er lidt hurtigere end drenge til at udvikle blærekontrol og man ved ikke helt hvorfor der er denne forskel. Undersøgelser viser også at det er arveligt, så hvis mor eller far har haft tendens til at tisse i sengen om natten - eller nogle af jeres søskende har haft dette problem, så kan det ligge i generne og således være en del af forklaringen på at jeres dreng også tisser om natten. Hvis en af jer forældre har haft det man kalder for "ufrivillig natlig vandladning", så er der 40% risiko for, at jeres børn også får det.

Vandladningen om natten styres af et hormon - det antidiuretiske hormon (ADH). Dette hormon udskilles fra hjernen, når vi sover og det nedsætter vores produktion af urin. Nogle børn er længere tid om at udvikle dette hormon og kan derfor ikke holde sig om natten. Og jeres dreng kan derfor sagtens være moden og rigtig godt med på alle punkter - men dannelsen af det antidiuretiske hormon har han ikke indflydelse på - og derfor kan han godt tisse i sengen om natten.

Nogle børn har også en blære, som ikke kan rumme den mængde urin, som de producerer om natten. De tisser så meget, at blæren løber over. Hvis det er problemet, så vil man ofte opleve at barnet tisser meget hyppigt i løbet af dagen, netop som tegn på at blæren ikke kan rumme ret meget urin. Det er ...

Annonce

... noget man kan træne op.

Så er der også nogle børn, hvor de impulser der skal sendes fra blæren og til hjernen om at blæren er fuld og barnet skal tisse - går lidt langsomt. Og barnet vågner derfor ikke ved at blæren er fuld. Hjernen skal få barnet til at føle tissetrang, vække barnet, så barnet kan gå på toilettet og tømme sin blære - men barnet har endnu ikke udviklet den evne.

Det er rigtig vigtigt at I ved, at jeres dreng ikke tisser i sengen, fordi han ikke gider gå på toilettet eller synes det er lettere på den måde - der er ingen børn, som har lyst til at tisse i sengen om natten, og han gør det ikke med vilje. Han har brug for tid og er ikke klar endnu, og det er derfor vigtigt, at I ikke presser ham, ligesom det er vigtigt, at I sørger for at han ikke føler sig forkert.

Giv ham en god natble på, som kan holde ham tør. Man kan købe bleer til større børn, så han stadig har en ble på, som passer og som han måske også synes er lidt smart. Spørg på apoteket og læs også på drynites.dk

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og drøft det så med jeres læge, næste gang I skal have jeres drengs tjekket. Nu hvor han lige er fyldt 5 år, vil det være fint lige at få en tid hos lægen, hvor jeres dreng bliver målt, vejet osv. og hvor I så kan tale med lægen om ufrivillig natlig vandladning og aftale, hvordan I skal forholde jer.

Man kan, når det skønnes relevant, starte forskellige behandling op. Man kan behandle med ringeapparat og man kan også behandle med medicin. Det skal alt sammen aftales gøres i samarbejde med lægen. Lige nu lyder det dog som om at han skal have lidt ro og lidt tid :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god jul til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor