Svar: Smide natteble?
24. november 2013
Alder:
5 år, 6 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Jeg synes, at I skal give jeres dreng ble på igen - det er et nederlag for ham, at han tisser i sengen og det afbryder hans nattesøvn, hver gang det sker.
Det er rigtig vigtigt at I taler med ham om, at det er helt normalt at børn tisser i sengen om natten. Det er ikke noget man styrer selv, det er ikke noget man kan bestemme. I skal forklare ham at han har en "drille-blære" og den driller netop ved nogle gange at tisse, når den ikke skal. Og den skal have tid til at lære at finde ud af det - samtidig med at I naturligvis også skal prøve at hjælpe den. Og en hjælp kan her f.eks. være at følge ham på toilettet om aftenen. Hos jer lyder det dog som om at blæren også driller her og så må I give det lidt mere tid.
Måske kan I selv huske at I har tisset i sengen som børn - ufrivillig natlig vandladning er arveligt og derfor vil en eller begge forældre eller måske en af forældres søskende ofte have haft samme problem. Og det kan hjælpe ham at vide dette, hvis det er tilfældet hos jer.
Det vil også være en rigtig god idé at læse bogen "Magnus tisser i sengen" højt for jeres dreng :)
Og så synes jeg faktisk også at I skal bestille en tid og tale med lægen. Det vil for det første gøre, at jeres dreng ved at I tager hans tanker alvorligt, at I lytter til ham og det at han synes det er svært, og han er ked af det. Det er vigtigt at I lytter, viser forståelse og ikke bare slår det hen. Og med den alder han har, vil det være relevant at bestille tid til samtale med lægen. Bed om at der bliver sat lidt ekstra tid af, så der er tid til en god snak.
Lægen kan tale med jer om forskellige muligheder - man kan godt behandle ufrivillig natlig vandladning - med medicin og med ringeapparat - og det er lægen som vurdere, hvad der skal forsøges og hvornår man vil forsøge. Og måske siger lægen at det vil være okay at forsøge nu - det kan også være lægen siger, at det vil være bedst at vente f.eks. et år. Men bare det at I drøfter det med lægen vil naturligt kunne hjælpe jer videre.
Der er i byen hvor I bor også sundhedsplejersker, der har sepciale i netop børn med ufrivillig natlig vandladning. Jeg vil derfor sende jer en pjece fra dem, netop omkring dette. Det vil være oplagt at kontakte dem:)
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske