Svar: Smide natteble?

24. november 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Jeg synes, at I skal give jeres dreng ble på igen - det er et nederlag for ham, at han tisser i sengen og det afbryder hans nattesøvn, hver gang det sker.

Det er rigtig vigtigt at I taler med ham om, at det er helt normalt at børn tisser i sengen om natten. Det er ikke noget man styrer selv, det er ikke noget man kan bestemme. I skal forklare ham at han har en "drille-blære" og den driller netop ved nogle gange at tisse, når den ikke skal. Og den skal have tid til at lære at finde ud af det - samtidig med at I naturligvis også skal prøve at hjælpe den. Og en hjælp kan her f.eks. være at følge ham på toilettet om aftenen. Hos jer lyder det dog som om at blæren også driller her og så må I give det lidt mere tid.

Måske kan I selv huske at I har tisset i sengen som børn - ufrivillig natlig vandladning er arveligt og derfor vil en eller begge forældre eller måske en af forældres søskende ofte have haft samme problem. Og det kan hjælpe ham at vide dette, hvis det er tilfældet hos jer.

Det vil også være en rigtig god idé at læse bogen "Magnus tisser i sengen" højt for jeres dreng :)

Og så synes jeg ...

Annonce

... faktisk også at I skal bestille en tid og tale med lægen. Det vil for det første gøre, at jeres dreng ved at I tager hans tanker alvorligt, at I lytter til ham og det at han synes det er svært, og han er ked af det. Det er vigtigt at I lytter, viser forståelse og ikke bare slår det hen. Og med den alder han har, vil det være relevant at bestille tid til samtale med lægen. Bed om at der bliver sat lidt ekstra tid af, så der er tid til en god snak.

Lægen kan tale med jer om forskellige muligheder - man kan godt behandle ufrivillig natlig vandladning - med medicin og med ringeapparat - og det er lægen som vurdere, hvad der skal forsøges og hvornår man vil forsøge. Og måske siger lægen at det vil være okay at forsøge nu - det kan også være lægen siger, at det vil være bedst at vente f.eks. et år. Men bare det at I drøfter det med lægen vil naturligt kunne hjælpe jer videre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er i byen hvor I bor også sundhedsplejersker, der har sepciale i netop børn med ufrivillig natlig vandladning. Jeg vil derfor sende jer en pjece fra dem, netop omkring dette. Det vil være oplagt at kontakte dem:)

Håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor