Svar: Toilettræning

22. august 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Hvorvidt I skal træne renlighed nu eller vente, afhænger af flere faktorer. Man kan sige, at hvis jeres dreng virker parat, så vil det være rigtig godt at træne det nu, for hvis det trækker ud, så bliver det sværere - dette på grund af årstiden. De næste par måneder kan det gå fint med at nå toilettet, men ligeså snart flyverdragten skal på, så bliver det rigtig svært for ham og det er så synd, hvis han derfor ikke kan træne renlighed. Så et eller andet sted tænker jeg, at I bør forsøge nu, hvis han er klar og virker parat til det og ellers så kan det være fornuftigt at vente.

Og hvordan ved I så om han er klar? For det første skal han kunne holde sig i mindst 3 timer. Det kan derfor være en god idé at tjekke hans ble ca. hver 3 time og se om den er tør.

Han skal også være interesseret og have lyst til at indgå i et samarbejde omkring det. Han skal synes det er spændende og sjovt og I kan med fordel også læse bøger om emnet og på den måde motivere ham og tale med ham om at det nu er tiden at han også prøver at tisse på toilet eller potte. Og her kan I så prøve med begge dele, for måske vil han være mere tryg ved potten ...

Og så skal I være opmærksomme på at renlighed har tre faser:

1. Han registrerer at han har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.

2. Han registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Han når at sige til lige inden og løber med jeres hjælp for at nå toilet eller potte i tide.

Det er fint at I har forsøgt at tage bleen af ham og at I kan se på ham at han der godt kan mærke at han tisser og derfor er opmærksom på, hvad ...

Annonce

... der skal ske. Det kan være udmærket, fordi I på den måde får "skubbet lidt til faserne". Når børn får bleen af og pludselig opdager at de tisser, så kan de godt blive lidt forskrækket og her kan man sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe barnet til at få en bevidsthed om hvad der foregår og hvad det er barnet skal mærke og fornemme.

Jeres dreng lyder på den måde til at være igang med fase to og altså egentlig parat til at I så kan gå igang med faste toilettider. Jeg anbefaler faste toilettider morgen og aften - gerne i forbindelse med aftenbadet. Og stille og roligt så indføres de også i løbet af dagen - inden han løber ud for at lege, inden I kører op for at handle osv. På de tidspunkter, hvor det virker naturligt lige at tisse og gerne som en fast regel der gælder for både ham og jer. Han bør have ble på imens han har fast toilettider, bleen bruges som en sikkerhed og trækkes op og ned som et par underbukser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det der er jeres udfordring er, at han ikke lyder til helt at have forstået, hvad det handler om og ikke helt er motiveret til det. Derfor tænker jeg at det første I skal gøre er at sætte jer ned og tale med ham om, at I gerne vil hjælpe ham til at smide bleen og hvordan man så gør det. Naturligvis hele tiden præcisere at I vil hjælpe ham osv. så det er et samarbejde. Men så han bliver bevidst om at nu er I nået dertil og at I fornemmer at det vil han godt kunne klare, naturligvis med jeres hjælp.

Hvis han så nægter, slet ikke har lyst, bliver ked af det osv. så må I droppe det - men hvis han synes det lyder okay og gerne vil, så skal I gribe chancen.

Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder