Svar: Svamp i numsen og Inotyol
4. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Tanja
Tillykke med den lille pige, håber at alt er forløbet godt og at storebror også er glad ... :o)
Inotyol salve bruges normalt til børn med meget røde numser, hvor rødmen, hudløsheden skyldes syren fra urin og afføring eller skyldes eksem, f.eks. reaktion på at barnet ikke tåler bleen ... Det bruges som en behandling, hvor man smører barnet, når skaden er sket og når huden herefter er helet op og er fin, så gemmer man cremen væk indtil man måske får brug for den igen. Den skal således ikke bruges dagligt.
Inotyol er normalt meget effektiv på røde numser og man kan ofte se en forskel fra det ene bleskift til det andet.
Inotyol salve er dog ikke en salve, som bruges mod svamp. Her anbefales det at man smører med Brentan creme. Det indeholder Miconazolnitrat som er effektivt netop på svam og det skal igen bruges som en behandling. Man smører normalt flere gange om dagen og smører ofte i 10-14 dage - man fortsætter altså med at smøre, også efter at udslættet er forsvundet. ...
...
Da din datter har svamp i munden, så er det højst sandsynligt også svamp hun har i bleområdet og jeg synes derfor du skal bede jeres læge om at få recept på brentan creme, beregnet til bleområdet.
Jeg ved ikke om du ammer, men hvis du gør, så skal du være opmærksom på at du også skal behandles. Du kan her godt bruge mundhulegelen på dine bryster. Du skal også være opmærksom på at svamp tåler høje temperaturer og kan overleve meget. Derfor anbefales det at du koger sutter, ammebrikker, flasker, flaskesutter osv. hvad du nu bruger og det må gerne koge 10 minutter, hvis det kan holde til det. En skoldning er ikke nok.
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
Hvis du ammer, så skal du også være opmærksom på at indtage surmælksprodukter og holde igen med sukkerholdige fødevarer, da svamp er glad for sukker :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske