Svar: Svamp i numsen og Inotyol

4. marts 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Tanja

Tillykke med den lille pige, håber at alt er forløbet godt og at storebror også er glad ... :o)

Inotyol salve bruges normalt til børn med meget røde numser, hvor rødmen, hudløsheden skyldes syren fra urin og afføring eller skyldes eksem, f.eks. reaktion på at barnet ikke tåler bleen ... Det bruges som en behandling, hvor man smører barnet, når skaden er sket og når huden herefter er helet op og er fin, så gemmer man cremen væk indtil man måske får brug for den igen. Den skal således ikke bruges dagligt.

Inotyol er normalt meget effektiv på røde numser og man kan ofte se en forskel fra det ene bleskift til det andet.

Inotyol salve er dog ikke en salve, som bruges mod svamp. Her anbefales det at man smører med Brentan creme. Det indeholder Miconazolnitrat som er effektivt netop på svam og det skal igen bruges som en behandling. Man smører normalt flere gange om dagen og smører ofte i 10-14 dage - man fortsætter altså med at smøre, også efter at udslættet er forsvundet. ...

Annonce

...

Da din datter har svamp i munden, så er det højst sandsynligt også svamp hun har i bleområdet og jeg synes derfor du skal bede jeres læge om at få recept på brentan creme, beregnet til bleområdet.

Jeg ved ikke om du ammer, men hvis du gør, så skal du være opmærksom på at du også skal behandles. Du kan her godt bruge mundhulegelen på dine bryster. Du skal også være opmærksom på at svamp tåler høje temperaturer og kan overleve meget. Derfor anbefales det at du koger sutter, ammebrikker, flasker, flaskesutter osv. hvad du nu bruger og det må gerne koge 10 minutter, hvis det kan holde til det. En skoldning er ikke nok.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.

Hvis du ammer, så skal du også være opmærksom på at indtage surmælksprodukter og holde igen med sukkerholdige fødevarer, da svamp er glad for sukker :o)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger