Svar: Skal han blive siddende ved bordet?

29. december 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Vædderens mor

Tak for dit brev :)

Nej - jeres dreng skal ikke holde bordskik med den alder han har. Det er rigtig fint, det du fortæller - han spiser med ved bordet og kan gå fra bordet, når han er færdig med at spise, hvor han så leger lidt med sig selv imens I spiser færdig.

Man kan ikke forvente, at små børn kan blive siddende ved bordet, når de er færdige med at spise. Han forstår ikke, hvad I sidder og taler om, og det vil naturligt være dræbende kedeligt, hvis han er tvunget til at blive siddende. Det giver ham ikke nogen erfaring med sig om, at det er hyggeligt og rart at sidde og spise ved bordet - og den erfaring er netop vigtig. Især i denne alder, hvor mange børn begynder at kunne spise mere selektivt.

For mig handler bordskik også om, at han f.eks. er med til at dække bord, at han selv sætter sig til rette på sin høje stol, når det er spisetid, og at måltiderne indtages ved middagsbordet. At han spiser med bestik, spiser nogenlunde pænt og ikke sidder og smider med maden... At han får tørret hænder og bliver tørret om ...

Annonce

... munden, når han er færdig med at spise - og derefter så får lov til at lege på gulvet :)

Der vil naturligt være situationer, hvor han stille og roligt skal lære at sidde længere tid ved bordet. Det kan f.eks. være til fødselsdage, større familiemiddage, fester osv. Og nogle gange kan løsningen her f.eks. være, at I tager ham over på skødet og lader ham sidde lidt hos jer - på den måde forlænges hans tid ved bordet, og han lærer på den måde at sidde der lidt længere. Men ingen børn kan holde til at sidde ved bordet gennem flere retter og en masse voksensnak, og det skal han naturligvis ikke presses til. Det betyder også, at han godt må gå fra bordet, når han har spist sin mad, og indtil der f.eks. serveres dessert. Når det så er tid til at spise igen, så kan han komme tilbage til bordet og være med.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I min bog "Helens bog om børn og opdragelse" er der blandt andet et kapitel om at lære vores børn gode manerer. Herunder også læse om netop bordmanerer, bordskik :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig godt nytår! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder