Svar: Skal han blive siddende ved bordet?
29. december 2017
Alder:
20 mdr.
Kære Vædderens mor
Tak for dit brev :)
Nej - jeres dreng skal ikke holde bordskik med den alder han har. Det er rigtig fint, det du fortæller - han spiser med ved bordet og kan gå fra bordet, når han er færdig med at spise, hvor han så leger lidt med sig selv imens I spiser færdig.
Man kan ikke forvente, at små børn kan blive siddende ved bordet, når de er færdige med at spise. Han forstår ikke, hvad I sidder og taler om, og det vil naturligt være dræbende kedeligt, hvis han er tvunget til at blive siddende. Det giver ham ikke nogen erfaring med sig om, at det er hyggeligt og rart at sidde og spise ved bordet - og den erfaring er netop vigtig. Især i denne alder, hvor mange børn begynder at kunne spise mere selektivt.
For mig handler bordskik også om, at han f.eks. er med til at dække bord, at han selv sætter sig til rette på sin høje stol, når det er spisetid, og at måltiderne indtages ved middagsbordet. At han spiser med bestik, spiser nogenlunde pænt og ikke sidder og smider med maden... At han får tørret hænder og bliver tørret om munden, når han er færdig med at spise - og derefter så får lov til at lege på gulvet :)
Der vil naturligt være situationer, hvor han stille og roligt skal lære at sidde længere tid ved bordet. Det kan f.eks. være til fødselsdage, større familiemiddage, fester osv. Og nogle gange kan løsningen her f.eks. være, at I tager ham over på skødet og lader ham sidde lidt hos jer - på den måde forlænges hans tid ved bordet, og han lærer på den måde at sidde der lidt længere. Men ingen børn kan holde til at sidde ved bordet gennem flere retter og en masse voksensnak, og det skal han naturligvis ikke presses til. Det betyder også, at han godt må gå fra bordet, når han har spist sin mad, og indtil der f.eks. serveres dessert. Når det så er tid til at spise igen, så kan han komme tilbage til bordet og være med.
I min bog "Helens bog om børn og opdragelse" er der blandt andet et kapitel om at lære vores børn gode manerer. Herunder også læse om netop bordmanerer, bordskik :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig godt nytår! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske