Svar: Forberede på at få en lillebror
27. november 2017
Alder:
19 mdr.
Kære Vædderens mor
Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt!
Med den alder jeres dreng har nu og når lillebror kommer, så vil det være en rigtig god idé at læse lidt billedebøger om det at få en baby i familien. Jeres dreng vil have svært ved at sætte ord på sine tanker og følelser, når han ikke er mere end knap 2 år gammel, og her kan det hjælpe at læse en bog om andre, der oplever lidt det samme. Samtidig kan det give ham lidt idé om, hvad det egentlig betyder, når I taler om en baby, for det er naturligt meget abstrakt for ham at forholde sig til.
Når I læser for ham, så kan I f.eks. sige "mor har også en baby i maven, ligesom moren i bogen" og i takt med at din mave vokser, og han ser dig uden tøj, når I er i bad sammen og lignende, så kan du vise ham din mave og igen sætte ord på, at der er en baby i maven. Det vil også være rigtig fint at lade ham mærke, når babyen sparker osv. så det bliver en lille smule mere håndgribeligt for ham.
Når han ikke er mere end 2 år, når han bliver storebror, så vil han stadig have rigtig meget brug for jer - og det kan være lidt hårdt i starten, for det er hårdt at have to små børn - men faktisk er det nogle gange ret godt, fordi I ikke kan forvente for meget af ham. Det vil være svært for ham, hvis I gentagende gange siger "nu må du lige vente lidt" eller "nu må du selv..." - for han kan ikke, han er for lille til det. Og derfor er det vigtigt, at du i hverdagen stadig forsøger at prioritere ham og hjælpe ham, men det kommer ofte naturligt, netop fordi han ikke er ældre end han er.
Det vil være en stor omvæltning for ham at blive storebror. Han vil bruge en del ressourcer og energi på at skulle dele mor og far med lillebror, og det er naturligt svært at finde sin nye rolle i en familie på fire, og at skulle dele mor og far med en, som er mindre end en selv. Når man er 2 år gammel, så er man rigtig godt igang med at udvikle sit selvbillede. Det betyder at han vil være igang med at forholde sig til, hvem han selv er og hvordan han påvirker andre. Og dette kan naturligt godt blive lidt forstærket af, at lillebror kommer til...
Det kan her ofte hjælpe ham, hvis hverdagen ligner sig selv, så han kommer af sted om morgenen, leger med de andre i vuggestuen osv. Nogle dage er det naturligvis rigtig fint, hvis du kan give ham fleksiblitet, så han enten kan være hjemme hele dagen, eller har mulighed for at møde ind senere eller bliver hentet tidligere - det er dejligt, hvis man kan udnytte at mor har barsel :) Men det er også okay at han også kommer af sted, fordi det kan være lidt et frirum for ham. I vuggestuen vil alt jo være som det plejer at være og han kan glide ind i mængden af børn og have den rolle, som han plejer at have. Hvor han derhjemme bruger en del ressoucer på at finde sin nye rolle som storebror.
Det kan også være rigtig godt, hvis I forældre nogle gange kan dele jer lidt, så I skiftes til nogle gange at være sammen med storebror alene, så han stadig føler sig prioriteret af jer begge. Det vil være helt naturligt, hvis far bruger lidt ekstra tid sammen med storebror i starten, hvor du på grund af amning måske er ekstra meget sammen med lillebror, og det vil også være naturligt at båndet mellem far og søn derfor styrkes - og så skal du naturligvis også vise ham, at du stadig rigtig gerne vil ham og forsøge at inddrage ham lidt i hverdagen f.eks. i amningen, så det bliver en hyggestund for jer alle tre og ikke kun for dig og lillebror, ligesom storebror også kan hjælpe dig med at finde bleen, finde lillebrors sut osv. Det kan være små ting i hverdagen som gør, at storebror stadig føler sig betydningsfuld :)
Hen af vejen vil de to drenge sagtens kunne få stor glæde af hinanden, netop fordi der kun er 2 års forskel. Og det kan også være praktisk for jer i hverdagen, at de f.eks. kan gå i samme institution - storebror i børnehaven og lillebror i vuggestueafdelingen :)
I takt med at de vokser op og bliver ældre, vil de naturligt kunne få mere og mere glæde af hinanden. De vil kunne lege sammen, deles om legetøj, have fælles vænner og på nogle punkter vil de være meget lige. Det kan dog have den ulempe, at man let kommer til at sammenligne dem, måske især da de begge er drenge og man skal derfor passe på ikke at stille for mange krav til den yngste, ligesom man skal lade den ældste være den ældste.. men alt det fornemmer I jo hen af vejen :)
Jeg vil anbefale jer min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den er blandt andet et kapitel om at give vores børn et godt søskendeforhold. Jeg vil også anbefale jer bogen "Barn nr. 2" af Lykke Møller Kristensen og Margrethe Brun Hansen. Der er også lidt input fra mig i den :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - og rigtig meget held og lykke fortsat, også med graviditeten :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske