Svar: Vil helst have mor til alt
3. november 2017
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at det hos jer naturligt kan spille ind, at I har fået en lillesøster, og at du naturligt tager dig rigtig meget af hende. Du er hjemme hos hende i hverdagen, hvor storesøster er i vuggestue, du ammer, putter, sidder tæt med lillesøster, og lillesøster sover også i soveværelset sammen med dig, hvor storesøster skal være på eget værelse.. Det er naturligvis rigtig hårdt og der kommer rigtig mange følelser i spil her.
Storesøster kan reagere fordi hun f.eks:
- Føler sig tilsidesat. Hun ved at du er hjemme sammen med lillesøster, imens hun bliver afleveret i institution.
- Hun føler ikke længere, at hun er den foretrukne. Nogle gange får hun måske at vide, at hun lige må vente lidt, - fordi du tager dig af lillesøster, før du tager dig af hende.
- Hun føler sig ikke længere helt værdig til din kærlighed og sammenligner sig med lillesøster, som er en naturlig rival. Når du sidder med lillesøster i favnen, så bruger du en særlig stemme, kærtegner hende på en særlig måde osv.
- Hun kan blive bange for, at der ikke er kærlighed nok til hende. Tænk hvis du og far bedre kan lide lillesøster end du kan lide hende.
- Hun føler sin plads i mors hjerte usikker. Tænk hvis mor elsker lillesøster højere end hun elsker mig.
Det lyder for mig som om, at i den periode hvor far har taget over om morgenen og du ikke har været der, så har hun accepteret situationen - men når hun pludselig mærker, at du faktisk godt kan være der om morgenen, så ser hun naturligt dette som en åbning for at blive bekræftet af mor og få mors kærlighed bekræftet - og når hun derfor søger dig om morgenen, så er det fordi hun håber, at du vil være der. Det er ikke fordi hun vil bestemme, hvem der skal være sammen med hende om morgenen eller udtryk for at hun vil spille jer forældre ud mod hinanden - det er et oprigtigt håb om, at hun igen kan få mor om morgenen, fordi det giver hende en følelse af, at du stadig prioriterer hende.
Hun er så lille, at du ikke kan forklare hende at du naturligvis stadig er der og at du elsker hende højt og at lillesøster aldrig vil tage hendes plads - men det er vigtigt, at du i hverdagen forsøger at forklare hende det - både med dine ord og dit nonverbale sprog. Det er vigtigt vigtigt, at du igen og igen viser hende, at ingen nogensinde kan tage hendes plads og at hun altid vil have en særlig betydning - ikke fordi hun gør noget særligt men blot fordi hun er den hun er. Hun er den skønneste 2.5 årige pige i verden:)
Du fortæller, at far har rejst en del tidligere og at du derfor altid har været mest omkring jeres ældste datter, og det kan naturligvis også spille ind. Det er dog rigtig godt, at far er mere hjemme nu og rigtig gerne vil jeres datter. Det vil være super, at de to bruger tid sammen og at far prioriterer at lave ting sammen med storesøster, som kun er for ham og hende, så deres bånd styrkes og så hun naturligt mærker, at han også er der for hende.
Det kan være en god idé, hvis far og datter går til noget sammen. Det kunne være svøming, musik/rytmik eller lignende. Far kan også tage jeres ældste datter med op at handle imens mor bliver hjemme. Jo mere de to kan gøre sammen, jo bedre vil det være. Det vil styrke båndet mellem dem og give hende en følelse af, at far sagtens kan og at far faktisk rigtig gerne vil hende :) Og fordi hun faktisk allerede sandsynligvis er rigtig fint tilknyttet sin far, så er det helt naturligt, at hun kan bruge ham, når mor ikke er der - og det vil være dejligt for dem begge at mærke dette :)
Det er også super fint, hvis I begge holder fast i, at far sagtens kan, så jeres datter hører at du bakker op omkring dette. Det kan f.eks. være at far giver hende et bad om aftenen og hun vil at mor skal bade hende. Her kan du godt sige f.eks. "nu bader far dig, så læser jeg historie bagefter" eller lignende. Ligesom far også gerne må sige "nu bader jeg dig, så hjælper mor dig med tøjet bagefter". Nogle gange er det fint, at mor hjælper, men andre gange vil det være rigtig godt, at far gør det - mor bakker op "nu hjælper far dig" og far lytter "jeg ved godt, du gerne vil have mor, men nu hjælper jeg dig. Jeg skynder mig, så kan du komme hen til mor bagefter".
Det er også vigtigt, at I forældre i hverdagen viser at I er glade for hinanden. Jeres datter må meget gerne se, at I krammer, kysser, knuser, holder i hånden, når I går tur osv. Hun skal have en fornemmelse af, at I to har noget sammen, og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden :), og det vil være rigtig godt, hvis I generelt i hverdagen bakker op om, at far sagtens kan hjælpe. Det gælder uanset om det er maden, tøjet eller andet som hun synes mor skal hjælpe med.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og derudover vil jeg anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den kan du også læse om morsyge/morglæde, og om at sikre sine børn et god søskendeforhold :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske