Svar: Fireårig sladrer

30. juli 2017

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeres datter sladrer ikke! Hun kalder på en voksen, og beder om hjælp til at løse problemer og konflikter, når situationer er svære, og det er meget vigtigt, at man lytter, reagerer på dette og kommer til hjælp. Det er helt essentielt for, at hun får en grundlæggende basal tillid til jer forældre - at I altid vil være der, lytte til hende og hjælpe hende, når noget er svært, og at hun dermed altid kan komme til jer.

Det er meget problematisk, hvis man reagerer med et "kommer du nu og sladrer", så det pludselig bliver noget negativt, at hun beder voksne om hjælp, for det er aldrig negativt at bede om hjælp, tværtimod. Og det er faktisk ret godt gået af en 4 årig, at hun ved, at det er sådan, man skal gøre.

Det betyder ikke, at hun så nødvendigvis får ret, eller at det bliver som hun gerne vil have det. Nogle gange, når hun henter en voksen, så vil man via dialog, en snak med begge børn hjælpe dem med at finde en løsning, som måske betyder, at man skal gå på kompromis - men det er jo netop vigtigt læring og det er her den voksne kommer ind. Vi skal mægle mellem børn, når de ikke kan løse deres konflikter selv og hjælpe dem med at komme igennem konflikter på en god måde, så alle er glade, ingen bærer nag og ingen føler sig forkerte, alle føler sig lyttet til!

At sladre om nogen eller sladre om en situation betyder, at man fortæller noget om andre, som er rygter eller upålideligt. Og det er der jo på ingen måde tale om her. Der er tale om, at hun beder om hjælp til konflikthåndtering, og den hjælp skal I naturligvis give hende. Det er netop med voksnes hjælp, at hun fremadrettet får redskaber til at håndtere forskellige konflikter, så hun, når hun f.eks. kommer i skole, vil være bedre til det, end hun er nu. Hun skal lære at forstå andre, sætte sig ind i andres situation, forstå andres behov - og det skal de andre børn jo også lære at forstå hende og hendes behov.

Det er naturligt, at det kan være svært at dele legetøj, og når man er sammen med legekammerater, om det så er hjemme eller hos den anden, så skal man finde ud af at dele. Nogle gange, kan løsningen være, at man sætter yndlingslegetøjet væk. Hvis jeres datter lige har fået en ny dukke i gave, så vil hun måske være ked af, at andre leger med den, og det er fair nok, så sætter man den væk, og hun kan lege med den en dag, hvor hun er alene. Måske skal man gøre det før legekammeraten kommer ...

Annonce

... på besøg....

Hvis de er flere stykker legetøj, som kan det samme og som er nogenlunde ens, f.eks. den røde og den blå bil - og begge børn vil lege med den blå, så kan man her indgå et kompromis, hvor de så skiftes til at lege med den blå. Nogle gange er løsningen også at stille spørgsmål til børnene "hmm.. vi har et problem her. I vil begge lege med den blå bil, men vi har kun en blå bil, så hvad gør vi?", så børnene på den måde er med til selv at finde en løsning.

Uanset hvad og hvordan, så er det guidningen og mæglingen mellem børn og voksne, som lærer børnene konfliktløsning, og derfor skal vi være der, hjælpe dem og guide dem i hverdagen - og især, når de beder om vores hjælp. Det er sådan hun lærer, hvordan man bør opføre sig, det er sådan hun fremadrettet lærer at løse konflikter selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men desværre så er det jo sådan, at mange børn faktisk ikke opfører sig, som man bør... Og når man så har en fornuftig 4 årig, der gerne vil gøre det rigtigt og som følger de regler og retningslinjer, som de voksne har sat - så bliver man pludselig til problemet - og det er naturligvis ikke fair. Jeres datter er ikke problemet og det er ikke noget hun "skal vokse fra". Hun har fat i den lange ende, hun ved hvordan man opfører sig og hun bliver naturligt frustreret og ked af det, når hun oplever, at andre ikke kan finde ud af det. Og det er rigtig hård læring, men det er desværre hverdagen.

Hun vil opleve igen og igen - både nu i børnehaven, og også når hun kommer i skole, at de andre børn ikke altid gør, som der bliver sagt. Heller ikke selv om man siger det pænt. Man kan desværre ikke altid regne med, at andre ved hvordan... Og det gør ondt at opleve dette. Men her må I så støtte hende, rumme hende og lytte til hende, og de frustrationer hun får i den forbindelse. Det er vigtigt, at I fortæller hende, at I forstår hende, og at det stadig er godt, at hun gør det rigtige - som ofte er at hente en voksen. Og det er vigtigt, at du igen og igen fortæller hende, at hun altid kan komme til dig.

Og når det så er sagt, så skal hun naturligvis også lære at sige "pyt" til nogle ting. Lære at skelne imellem, hvad der er "store ting" og hvad der er "små ting" - men også dette lærer hun ved at I træder til, indgår i dialog og mægler mellem børnene - ikke ved at man holder sig væk og forventer, at de selv kan løse deres konflikter på 1. sal, for det kan de ikke :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren