Svar: Sikkerhed i hjemmet og i haven

4. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sikkerhed :) Og velkommen tilbage, hvor dejligt at høre fra jer igen - og stort tillykke med, at I venter en lille ny, fantastisk dejligt!

Jeg tror, det vil være meget svært at lære jeres dreng, at han ikke må kravle på ryglænet af sofaen, når han altid har været vant til dette. I kan naturligvis godt sige nej, tage ham ned, prøve at forklare ham, at han kan slå sig osv. Men hans naturlige lyst til at undersøge, afprøve og finde ud af, hvordan verden fungerer ligger jo i ham, og han er så lille, at det vil være svært for ham at forstå, hvorfor han pludselig ikke må noget mere, som han tydeligvis har været vant til... Jeg tænker, at der er stor risiko for, at han kravler op... og falder ned...

Med lillesøster vil det være anderledes, fordi I fra starten vil kunne vise hende, hvor hun må kravle og dermed fra starten lære hende, at hun ikke kan kravle rundt på ryglænet af sofaen...

Med hensyn til den åbne forhave... Hvis børnene har en baghave, som er lukket, og som de kan lege i, uden at man skal være bange for, at de kan løbe ud på vejen, så kan I godt forsvare at have en åben forhave - fordi I så altid skal være omkring dem, når I opholder jer der. Det spiller naturligt også ind, hvorvidt vejen er en lukket villavej med langsom trafik fra opmærksomme naboer, eller om der er tale om en mere trafikeret vej...

MEN, børn under skolealder reagerer lystbetonet, og de når ikke at tænke sig om. Selvom jeres børn har lært, at de ikke må gå ud på vejen, så glemmer de det, hvis de ser noget spændende, eller hvis bolden en dag triller ud under busken... de løber direkte efter bolden eller andet, uden at tænke - og risikerer naturligt at blive ramt af ...

Annonce

... en evt. bil. Jeg forstår derfor godt din bekymring, hvis I bor åbent og et trafikeret sted.

Jeg tænker derfor, at I det kan være en overvejelse værd om man ikke på en eller anden måde kan lukke af mellem baghave og forhave, så I har et sted, hvor børnene kan lege sikkert.. børn i 3-5 års alderen går også på opdagelse, og de kan hurtigt forsvinde rundt om husmuren og bevæge sig ud på en trafikeret vej, fordi det er spændende - og de forstår ikke, at det kan være farligt.

Jeg er helt enig med far i, at børn bør lære visse ting - og det kan de også - og et hegn betyder ikke, at de så ikke stadig skal lære at færdes i trafikken eller lære, hvordan man går ud fra jeres indkørsel. Men man er også nogle gange nødt til at medtænke, at de er små børn med små børns hjerner, og det betyder, at de ikke kan tænke rationelt, ligesom vi voksne kan, og at de glemmer de forklaringer, de har fået, eller glemmer de aftaler, der er lavet. Ikke fordi de ikke gerne vil lytte til os og forsøge at gøre, som vi ønsker, men fordi de er små mennesker med en umoden hjerne :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det betyder ikke, at man skal pakke sine børn ind i vat, men nogle gange er vi nødt til at medtænke f.eks. trafiksikkerhed, fordi de ikke er i stand til det. Hvor meget I bør lukke af, og hvad der er behov for at buske, hegn osv. er svært at vurdere.. det afhænger naturligt af, hvor I bor, men jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre.

Jeg vil forøvrigt lige nævne, at den 24 august 2017 udkommer "Ramasjangs store trafikbog med Sikker og Søn". Det er barnets allerførste trafiksikkerhedsbog, som indeholder alle de vigtige trafikregler, for at kunne færdes trygt. Den er lavet til de 3-5 årige børn...

Rigtig god sommer - og tillykke med det nye hus :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren