Svar: Sikkerhed i hjemmet og i haven
4. juli 2017
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sikkerhed :) Og velkommen tilbage, hvor dejligt at høre fra jer igen - og stort tillykke med, at I venter en lille ny, fantastisk dejligt!
Jeg tror, det vil være meget svært at lære jeres dreng, at han ikke må kravle på ryglænet af sofaen, når han altid har været vant til dette. I kan naturligvis godt sige nej, tage ham ned, prøve at forklare ham, at han kan slå sig osv. Men hans naturlige lyst til at undersøge, afprøve og finde ud af, hvordan verden fungerer ligger jo i ham, og han er så lille, at det vil være svært for ham at forstå, hvorfor han pludselig ikke må noget mere, som han tydeligvis har været vant til... Jeg tænker, at der er stor risiko for, at han kravler op... og falder ned...
Med lillesøster vil det være anderledes, fordi I fra starten vil kunne vise hende, hvor hun må kravle og dermed fra starten lære hende, at hun ikke kan kravle rundt på ryglænet af sofaen...
Med hensyn til den åbne forhave... Hvis børnene har en baghave, som er lukket, og som de kan lege i, uden at man skal være bange for, at de kan løbe ud på vejen, så kan I godt forsvare at have en åben forhave - fordi I så altid skal være omkring dem, når I opholder jer der. Det spiller naturligt også ind, hvorvidt vejen er en lukket villavej med langsom trafik fra opmærksomme naboer, eller om der er tale om en mere trafikeret vej...
MEN, børn under skolealder reagerer lystbetonet, og de når ikke at tænke sig om. Selvom jeres børn har lært, at de ikke må gå ud på vejen, så glemmer de det, hvis de ser noget spændende, eller hvis bolden en dag triller ud under busken... de løber direkte efter bolden eller andet, uden at tænke - og risikerer naturligt at blive ramt af en evt. bil. Jeg forstår derfor godt din bekymring, hvis I bor åbent og et trafikeret sted.
Jeg tænker derfor, at I det kan være en overvejelse værd om man ikke på en eller anden måde kan lukke af mellem baghave og forhave, så I har et sted, hvor børnene kan lege sikkert.. børn i 3-5 års alderen går også på opdagelse, og de kan hurtigt forsvinde rundt om husmuren og bevæge sig ud på en trafikeret vej, fordi det er spændende - og de forstår ikke, at det kan være farligt.
Jeg er helt enig med far i, at børn bør lære visse ting - og det kan de også - og et hegn betyder ikke, at de så ikke stadig skal lære at færdes i trafikken eller lære, hvordan man går ud fra jeres indkørsel. Men man er også nogle gange nødt til at medtænke, at de er små børn med små børns hjerner, og det betyder, at de ikke kan tænke rationelt, ligesom vi voksne kan, og at de glemmer de forklaringer, de har fået, eller glemmer de aftaler, der er lavet. Ikke fordi de ikke gerne vil lytte til os og forsøge at gøre, som vi ønsker, men fordi de er små mennesker med en umoden hjerne :)
Det betyder ikke, at man skal pakke sine børn ind i vat, men nogle gange er vi nødt til at medtænke f.eks. trafiksikkerhed, fordi de ikke er i stand til det. Hvor meget I bør lukke af, og hvad der er behov for at buske, hegn osv. er svært at vurdere.. det afhænger naturligt af, hvor I bor, men jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre.
Jeg vil forøvrigt lige nævne, at den 24 august 2017 udkommer "Ramasjangs store trafikbog med Sikker og Søn". Det er barnets allerførste trafiksikkerhedsbog, som indeholder alle de vigtige trafikregler, for at kunne færdes trygt. Den er lavet til de 3-5 årige børn...
Rigtig god sommer - og tillykke med det nye hus :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske