Svar: Slut med Sut - 3 år, 9 mdr.

24. maj 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Laila

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng i øjeblikket er meget træt og derfor næsten ikke kan overskue dagen og skiftet mellem børnehave og hjemmet - og når han mangler overskud, og det bliver for meget for ham, så efterspørger han sutten.

Derfor tænker jeg, at det bedste du kan gøre lige nu, er at hjælpe ham til lidt mere overskud i hverdagen og måske vil han have brug for en lille middagslur i en periode. Han står rigtig tidligt op, og falder derfor også meget tidligt i søvn, så hvis han kunne sove bare 45 minutter f.eks. mellem kl 12-13, så ville han måske have mere overskud om eftermiddagen, ikke efterspørge sutten så meget og ville så også begynde at gå lidt senere i seng, så han måske ikke startede dagen så tidligt, og på den måde ville I få skabt en bedre rytme for jer alle...

Når han begynder at få lidt overskud og ikke er så træt, så vil I naturligt få færre konflikter og I vil begynde at kunne lave lidt aftaler omkring sutten. At den f.eks. har en fast plads, hvor den kan ligge til han skal i seng. Han kan selv lægge den der og ved, at den så er der, når han skal sove.

Det vil her også være rigtig godt, at du læser bøger om at stoppe med sutten, så han på den måde bliver opmærksom på, at sutten netop er noget man stopper med. Du er på barsel og går hjemme med lillebror, som måske også bruger sut - og det gør det naturligt ikke lettere for storebror at slippe sin sut, og hvis du fjerner storebrors sutter så tager han naturligt en af lillebrors eller begynder måske at sutte på tommelfinger i stedet...

Det er derfor vigtigt, at storebror er med på det at skulle stoppe med sutten og selv kan se idéen med at stoppe. At det er noget særligt at nå dertil, hvor man ikke bruger sut, og at det sker i et samarbejde. Så at læse om det, kan nogle gange være en motivationsfaktor - og hvordan det så skal ske, må I prøve ...

Annonce

... at finde ud af sammen. Han har en alder nu, hvor du godt kan prøve at tale lidt med ham om det.

Nogle børn har det bedst med at give sutten væk, sende den til nisserne eller til julemanden. Andre børn hænger sutterne på et suttetræ. Suttetræer står ofte hos tandlægen, i parker, i større indkøbscentre osv. Andre børn har glæde af at bytte i en legetøjsforretning - jeg giver sutten og får en ting i stedet... Og så er der også børn, som har det bedst med at være inddraget, og hvor man fjerner sutten gradvist... Det vil sige at i takt med at sutterne bliver mørnede, slidte og ikke dur mere, så skal de kasseres og det er så din dreng som af sig selv smider en sut ud af gangen - og tilsidst er der så ikke flere, og I køber ikke nye...

Det kan også være en god idé at koble sutten til en sutteklud, så han sammen med sin sut har en klud, der stille og roligt tager over for sutten. Eller du kan måske finde en bamse eller lignende, hvor du kan trække en sut på bamsens arm eller ben, så han på den måde får koblet det sammen og på sigt, er det så bamsen, der tager over... Det er dejligt, hvis noget andet kan være hans tryghed og hans substitut for mor fremover.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til hans sprogudvikling, så er det vigtigt, at han ikke går med sut i munden i løbet af dagen, og har han sut i munden, så skal du bede ham om at tage den ud, når han taler, så du kan forstå, hvad han siger. Han skal ikke vænne sig til at tale med sut i munden, det er ikke godt for sproget :)

Det er heller ikke godt for hans tænder, hvis han går rundt med sutten i munden hele tiden, det kan udvikle suttebid - og selvom han skifter til blivende tænder på et tidspunkt, så kan suttebid faktisk godt påvirke de blivende tænder også, så der er god grund til at minimere suttebehovet og bevidst arbejde på dette :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor