Svar: Sutteflaske og dræn

2. marts 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres tanker :)

Jeres dreng har lært, at det at sove hænger sammen med det at få flaske. Det er en del af hans ritual for at kunne falde i søvn, og han er også afhængig af den, for at komme videre i søvnen om natten, når han har en af sine opvågninger. Det er de rutiner han og I altid har haft, det er genkendeligt og dermed tryghed for ham.

Og det gør egentlig ikke den store forskel om det er vand eller mælk i flasken - det er selve flasken, som han er afhængig af. Det at sutte sig til ro - det er derfor ikke helt nok, at han bliver tilbudt en kop vand eller mælk. Og så er han nu så gammel og så bevidst, at han godt kan se forskel på, om der er mælk eller vand i flasken, og det smager naturligt også forskelligt - så derfor kan han nu tydeligt bede om mælk og afvise vand. Det er helt naturligt for ham, at han kan kommunikere ud, hvad han gerne vil have - og det er jo i princippet rigtig godt, at han kan det, og at han gør det. Det gør det naturligt lettere for jer at forstå ham og hjælpe ham - men det gør ham naturligt så også ekstra frustreret, når I så ikke følger ham, og når I vil noget andet, end han vil...

Det virker særlig hårdt om natten, fordi I selv er meget trætte der og egentlig bare gerne vil, at alle kan sove så hurtigt som muligt. Men der er ikke stor forskel på den frustration, I oplever om natten i forhold til flasken og den frustration og fortvivlelse, som I også kan opleve om dagen, hvis I siger nej eller forhindrer ham i noget, som han gerne vil... Med den alder han har nu så får han det man kalder fortvivlelsesanfald, hvor han bryder fysisk sammen og er oprigtigt ked af det... Og et eller andet sted, så er det vigtigt, at I forsøger at rumme ham og de store følelser, som han har - uanset tidspunktet på døgnet... det er i sidste ende jer der ved, hvad der er bedst for ham og jer der beslutter hvad han må og ikke må og nogle gange er vi nødt til at sige nej og holde fast i vores nej, selvom vi kan mærke, at det gør barnet ondt...

Og som udgangspunkt er et også vigtigt ikke bare at fjerne flasken, sige nej og nægte ham den fra den ene dag til den anden - det er bedst, hvis man kan inddrage ham og trappe gradvist ud - men det er ikke altid, at det kan lade sig gøre og nogle gange må man så stå fast. Ikke give ham en kold tyrker og nægte ham at få noget at drikke, men f.eks. sige at flasken er slut og så tilbyde ham ...

Annonce

... vand af en kop. Han kan godt få noget at drikke, hvis han er tørstig, men sutteflaske er der ikke mere af...

Når det så er sagt, så kan det faktisk godt med den alder jeres dreng har, være en rigtig god idé at lade ham være med i udtrapningen af flasken. Og jeg synes faktisk, at I skal starte med at indføre begrebet slut i løbet af dagen. Når tallerkenen er tømt for mad, når der ikke er mere fjernsyn, eller når bogen klappes i, og der ikke er mere historie, så signalerer du "slut" med dine hænder, imens du siger "slut". På den måde lærer han at noget kan slutte og hvad slut betyder.

Flaskesutterne bliver gamle og mørnede, de går i stykker, og de skal smides ud. Lad ham være med til at smide dem ud en efter en. Vis ham at de er i stykker og ikke dur mere, det er "slut", og de skal i skraldespanden. Og lad ham være med til det (tøm skraldespanden senere, så han ikke kan gå ud og fiske flaskesutten op).. Til sidst er der kun en flaskesut tilbage, som heller ikke dur og den smides ud. Og når det så er tid til at få flaske, så må I vise ham flasken, den virker ikke mere, den er i stykker, det er slut og dermed slut med mælk - og så igen naturligvis tilbyde et alternativ - vand af en kop, hvis han er tørstig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og ja - så vil han igen naturligt blive rigtigt ked af det, protestere voldsomt og hans verden bryde sammen, for det er jo flasken, han vil have, og det er svært at håndtere, at den ikke dur mere - ligesom det vil være svært for ham at håndtere, når hans yndlingsbil pludselig går i stykker, når han er 3 år gammel...

Det vil kræve tålmodighed fra jeres side og I skal kunne rumme hans frustration, når han mærker, at der ikke er mere sutteflaske. Du/I kan holde om ham, sætte dig med ham, eller lægge dig med ham, give ham masser af kys, kram og kærtegn, masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, vise ham, at du/I stadig er der for ham, det er ikke mor eller far, som forsvinder, det er flasken, som ikke længere er tilgængelig...

Så mit forslag er altså, at I lige nu begynder at lære ham at "noget slutter" og begynder at bruge dette som en naturlig del af hverdagen. Inddrager ham i at flaskesutterne skal smides ud, lade ham være med i processen, fordi han er så gammel som han er. Og når det så er tid til at stoppe helt, så holder I fast i, at nu er det slut og forsøger så at rumme ham og de store følelser, som naturligt kommer i den situation :)

Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S