Svar: Hvordan siger man nej til baby

26. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og hans store udforskningstrang :)

Det er rigtig dejligt, at han er så godt igang med at udforske verden og forsøger at finde ud af, hvordan verden fungerer, ligesom han forsøger at finde ud af, hvordan I reagerer på det han gør :)

Nogle gange kan det være svært at forstå, hvordan børn lærer, og hvorfor de gør det de gør - især når man har sagt nej 117 gange, hvorfor bliver de så ved? :) Men børn lærer netop ved at forsøge igen og igen. De bruger os som et spejl - de spejler sig i os, det de ser os gøre, og netop derfor gør de ofte som vi gør og ikke som vi siger...

Når børn bliver 8-10 måneder gamle, så begynder de at kunne huske over længere tid. Og det betyder, at de f.eks. begynder at kunne lære at vinke, når nogen kommer og går, fordi de husker, at det er sådan, man hilser eller siger farvel til hinanden.

Børn lærer mest, hvis vi lader dem prøve selv. Dette gælder naturligvis ikke situationer, som kan være farlige - børn skal naturligvis ikke selv lære at finde rundt i trafikken, det skal vi lære dem. Men børn er nødt til at prøve tingene af igen og igen – og så lige en gang til for at finde ud af det, forstå det, lære det. Det kræver tid og stor tålmodighed, og det kan være fristende at gribe ind og løse det for barnet – det er let at tage over og vise barnet hvordan. Men det er godt at lade barnet forsøge selv og lade barnet opleve processen.

Og den proces, det udviklingsforløb, som barnet skal igennem er blevet beskrevet af den kinesiske filosof Confucius (Konfutse) som sagde:

Jeg hører – og jeg glemmer
Jeg ser – og jeg husker
Jeg prøver – og jeg forstår

Og når børn lærer, så gør de det i etaper og hvis jeg skal prøve at gøre det meget konkret, så kan det f.eks. sættes over på dit eget eksempel, hvor jeres dreng ser, at du stiller kaffe og kage på stuebordet. Han ser kaffen og kagen, det er spændende, det ser indbydende ud. Derfor kravler han hen til bordet og forsøger at få fat i det. Du siger nej - han hører det, men glemmer det, og gør det derfor igen og igen (= jeg hører og jeg glemmer).

I løbet af de næste mange måneder (han er jo stadig ikke ret gammel:)), så vil han begynde at få en erindring, om at her plejer du at komme med en reaktion. Han vil se på dig, og du vil kunne se, at han begynder at kunne huske det lille 'nej' - huske reaktionen – og alligevel er lysten til at forsøge så stor, at det overmander det lille 'nej', som han godt kan huske (= jeg ser og jeg husker).

Til sidst når han så til, at han hører det lille nej inde i sig selv - også uden, at du behøver sige det - og han forstår, at han skal stoppe. Det er først der, når han har forsøgt sig mange gange igen og igen, at han når til 'jeg prøver og jeg forstår'. Først der formår han at kravle hen til sofabordet og bare stå og kikke uden at pille (= jeg prøver - og jeg forstår).

Han er altså nødt til at afprøve igen og igen - og så lige igen - for at lære og finde ud af, hvordan verden hænger sammen, og det er vigtigt ikke at stoppe ham i denne læring. Og når han bliver ked af det, når du siger nej - så er det netop ...

Annonce

... fordi han ikke forstår, hvorfor du stopper ham. Han vil så gerne undersøge og lære, finde ud af ting, og det er ikke rart ikke at få lov - og derfor bliver han ked af det :)

Det betyder naturligvis ikke, at han så skal have lov til alt. Nogle gange er du nødt til at sige nej, men det vil være rigtig godt, hvis du samtidig med, at du siger nej, kan give ham et alternativ - vise ham, hvad han gerne må lege med. Med den alder han har, vil han være rimelig let at aflede f.eks. med noget legetøj eller måske lidt at spise. I forhold til kaffe- og kagebordet, så kan han måske blive tilbudt lidt frugt eller bær som alternativ til kagen, så han oplever, at han også får lidt lækkert og at det ikke kun er de voksne, som må få det :)

Du skal naturligvis ikke lade ham lege med ting, der kan være farlige. Du skal sikre dig, at han ikke putter noget i munden, som han kan komme til at sluge. han må ikke være uden opsyn og du skal være obs på, hvad han piller ved. Visse ting er du nødt til at flytte, så han ikke kan få fat på det - der er mange farlige ting i børnehøjde og vær f.eks. opmærksom på ledninger der kan hænge ned, som han pludselig kan trække i og dermed hive tingene ned over sig (f.eks. en lampe, el-kedlen i køkkenet eller lignende).

I køkkenet kan det være en god idé at give ham sin egen skuffe, som han kan lege med - istedet for at han tømmer alle skuffer og skabe for ting. Når han er igang med at undersøge og gerne vil lege, så vis ham, hvilken skuffe der er hans. Sørg for at variere indholdet lidt, så der er forskellige plastbøtter, stykker af bagepapir eller lignende, så der altid er noget nyt og spændende at lege med. Så når han piller i køkkenskabe eller i din skuffe, så kan du tage ham væk fra det og vise ham den skuffe, som han gerne må lege med - igen aflede med et alternativ og fokus på noget positivt og ikke skæld ud:)

Det kan godt nogle gange hjælpe ham til at huske det, hvis du samtidig med dit "nej" flytter ham - men en dag kan hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej og dermed en masse forbud og derfor er det godt, hvis du kan vise ham, hvad han gerne må og forsøge at holde fokus der :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er altid vigtigt, at I forsøger at lytte til jeres dreng - hvad er det han vil (eller ikke vil). Og overvej også altid, hvorfor I siger nej. Måske er nej udløst af, at I er trætte på lige netop det tidspunkt og "bare ikke orker mere" - og måske er der ikke noget i vejen for, at han får det, som han gerne vil. Hvis han bliver mødt med ja en gang imellem, vil han naturligt bedre kunne acceptere et nej, de gange, hvor han får det...

Jeg vil anbefale dig to af mine bøger:

Helens bog om dit barns udvikling - hvor du måned for måned kan læse om, hvad der udviklingsmæssigt sker med jeres lille dreng, og hvordan hans behov og følelser er, og hvordan du så støtter ham videre.

Helens bog om børn og opdragelse - hvor du kan læse om, hvordan du kan møde ham, anerkende ham samtidig med, at du også gerne vil lære ham visse regler, udvikle gode sociale kompetencer, høre efter og kunne sige fra :) Og meget meget mere...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin