Svar: Tv kørende i baggrunden
23. februar 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
En undersøgelse fra 2009 publiceret i "Child Development" viser ifølge videnskab.dk, at hvis man har et tv stående tændt i baggrunden hele dagen, så er dette ikke godt for forholdet mellem forældre og børn. Og vi bør som udgangspunkt kun have fjernsynet tændt, når der er noget vi skal se.
Selvom barnet leger ved siden af tv´et og umiddelbart ikke lader sig forstyrre af det, så er det forstyrrende - og risikoen er, at man som forældre bliver mindre aktive i samspillet med barnet. Hvis fjernsynet er tændt i baggrunden, så er man ikke lige så opmærksom på barnet og giver ikke samme respons til barnet, når barnet henvender sig og dermed falder kvaliteten af samspillet mellem forældre og barn.. Undersøgelsen viser, at forældre taler 20% mindre med børnene, når tv´et kører i baggrunden...
Jeg tænker, at det samme gør sig gældende, når vi f.eks. spiser. Det er vigtigt, at vi sidder ved bordet, koncentrerer os om maden, taler om maden, taler om dagen, nyder den mad som er lavet osv. - og ikke sidder med tv´et tændt imens. Det er vigtigt for at lære børn, at mad er vigtigt og noget vi prioriterer, at vi netop prioriterer det. Det er også med til at give barnet en fornemmelse for mæthed og sult, ligesom det er med til at forbygge kræsenhed, at vi spiser sammen og koncentrerer os om måltidet og hinanden:)
Det er også sådan, at det man gør meget, bliver man god til. Så hvis man ser tv meget, så bliver man rigtig god til at se tv... Men børn skal være gode til meget andet og derfor er det vigtigt, at de ikke sidder foran en skærm mange gange dagligt, men hjælpes til at bruge sig selv både motorisk og mentalt, opleve og udforske verden, lære at forholde sig til andre, lege med andre, lære at aflæse andres signaler osv. osv.
Og når det så er sagt, så vil der naturligt være behov for at se tv i de fleste hjem - og det er naturligvis helt okay, at I nogle gange gerne vil se en fodboldkamp, gerne vil se nyhederne, eller ser en god film eller et underholdningsprogram. Og jeres dreng kan sagtens være på gulvet, lege og hygge sig imens I så ser det, I nu gerne vil se og der f.eks. falder lidt ro over hele familien om aftenen :) Det er dog, som du selv nævner, vigtigt at finde balancen - så vi nogle gange ser tv og andre gange prioriterer at være mere til stede sammen med vores barn :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske