Svar: Tv kørende i baggrunden

23. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

En undersøgelse fra 2009 publiceret i "Child Development" viser ifølge videnskab.dk, at hvis man har et tv stående tændt i baggrunden hele dagen, så er dette ikke godt for forholdet mellem forældre og børn. Og vi bør som udgangspunkt kun have fjernsynet tændt, når der er noget vi skal se.

Selvom barnet leger ved siden af tv´et og umiddelbart ikke lader sig forstyrre af det, så er det forstyrrende - og risikoen er, at man som forældre bliver mindre aktive i samspillet med barnet. Hvis fjernsynet er tændt i baggrunden, så er man ikke lige så opmærksom på barnet og giver ikke samme respons til barnet, når barnet henvender sig og dermed falder kvaliteten af samspillet mellem forældre og barn.. Undersøgelsen viser, at forældre taler 20% mindre med børnene, når tv´et kører i baggrunden...

Jeg tænker, at det samme gør sig gældende, når vi f.eks. spiser. Det er vigtigt, at vi sidder ved bordet, koncentrerer os om maden, taler om maden, taler om dagen, nyder den mad som er lavet osv. - og ikke sidder med tv´et tændt imens. Det er vigtigt for at lære børn, at mad er vigtigt og noget vi prioriterer, at vi netop prioriterer det. Det er ...

Annonce

... også med til at give barnet en fornemmelse for mæthed og sult, ligesom det er med til at forbygge kræsenhed, at vi spiser sammen og koncentrerer os om måltidet og hinanden:)

Det er også sådan, at det man gør meget, bliver man god til. Så hvis man ser tv meget, så bliver man rigtig god til at se tv... Men børn skal være gode til meget andet og derfor er det vigtigt, at de ikke sidder foran en skærm mange gange dagligt, men hjælpes til at bruge sig selv både motorisk og mentalt, opleve og udforske verden, lære at forholde sig til andre, lege med andre, lære at aflæse andres signaler osv. osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og når det så er sagt, så vil der naturligt være behov for at se tv i de fleste hjem - og det er naturligvis helt okay, at I nogle gange gerne vil se en fodboldkamp, gerne vil se nyhederne, eller ser en god film eller et underholdningsprogram. Og jeres dreng kan sagtens være på gulvet, lege og hygge sig imens I så ser det, I nu gerne vil se og der f.eks. falder lidt ro over hele familien om aftenen :) Det er dog, som du selv nævner, vigtigt at finde balancen - så vi nogle gange ser tv og andre gange prioriterer at være mere til stede sammen med vores barn :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige