Svar: Morsyge tvillinger og nattesøvn
13. december 2016
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor til 3 dejlige børn :)
Tak for dit brev, og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder hårdt og jeg kan godt forstå, at du er ved at være træt og synes det er særlig svært lige nu, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Det hører desværre med til institutionsstart og især i denne årstid, at børn bliver syge... Det at mange børn er samlet under mindre plads, ofte indenfor - og med legetøj, der går fra hånd til hånd, mund til mund, fra snotnæse til snotnæse - det er næsten umuligt at undgå sygdom. Man siger normalt, at det tager to vintre for børn at opbygge immunforsvar der gør, at man kommer nogenlunde igennem uden for mange sygedage, så lige nu er det bare rigtig hårdt...
Og ja - det er naturligt rigtig svært at starte i vuggestue. Det er en helt ny verden, helt nye voksne, helt nye børn, nye rutiner, dufte, regler.. der er rigtig meget at forholde sig til og vænne sig til. Og det er forskelligt, hvordan børn håndterer det. Nogle børn sover meget, fordi de nærmest "falder omkuld", andre børn kan ikke sove, fordi de stresser over alt det nye. Nogle børn får problmer med at spise, andre har svært ved at tage del i dagens aktiviteter og vil helst sidde på skødet og søger naturligt nærhed og tæt fysisk kontakt - der er også børn, som i de første uger bare følger med, leger og hygger sig og har en fest og efter 3-4 uger, så går det pludselig op for dem at det er hverdag og ikke bare sjov og ballade og så kan der komme en forsinket reaktion...
Og dine børn reagerer også forskelligt - fordi de er forskellige og derfor må du prøve at hjælpe dem hver især så godt du nu kan :) Det er rigtig dejligt, hvis der er plads til at din datter kan sidde lidt mere på skødet hos en pædagog. Bare det, at hun søger en voksen og finder ro og tryghed ved en voksen er jo et godt tegn. Det er vigtigt, at hun vil lade sig trøste af en anden og det er tegn på, at hun stille og roligt nok skal finde ud af det, hun skal bare have lidt mere tid end hendes bror har brug for lige nu :)
Når I kommer hjem, er det rigtig godt, at du forsøger at give dem begge masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så de mærker, at du stadig er der for dem og rigtig gerne vil dem. Det er godt, at de på den måde får tanket deres "mor-depot" lidt op, så de har noget at tære af, når de skal undvære dig - og det er helt naturligt, at de derfor søger dig lidt ekstra lige nu. Derfor er det rigtig godt, at du prioriterer at være der for dem, så meget som du nu kan... Men du skal naturligvis også kunne tage dig af storebror og vise ham, at du også stadig er til rådighed der... Og det er naturligt svært lige nu at fordele sol og vind lige. Det er dog rigtig godt, at far også træder til og gerne vil hjælpe og I må derfor forsøge at fordele tingene så alle tre børn føler sig set og mødt.
Du skal naturligvis overveje, hvor meget du vil ændre på jeres søvnarrangement lige nu. Hivs det fungerer at du sover med børnene på en madras på gulvet, så er det helt fint, at du stadig vælger denne løsning. Hvis det ikke fungerer, så skal I måske arbejde på at bruge juleferien til at få ændret vaner...
Det vil være rigtig godt, hvis far kan komme mere på banen i forhold til alt det, som leder op til putning. Det betyder, at det f.eks. vil være rigtig godt, hvis far kan bade tvillingerne, give dem nattøj på osv. om aftenen, ligesom han gerne må være den, som giver dem en godnatgrød, børster deres tænder osv. Og du så er den der putter dem. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil han på sigt have ved også at putte dem, så hvis du en dag ikke er hjemme en aften, vil det være naturligt, at far så også gør dette.
Det vil også være rigtig godt, hvis far nogle gange laver noget med børnene alene - uden mor er til stede - fordi de så naturligt får en følelse af, at far også sagtens kan og får en tillid til ham og at det er helt okay. Jo mere far og børnene er sammen og vænner sig til at far er der, far skifter bleen, far giver mad, far leger, far putter dem i barnevognen, går tur med barnevognen osv. Jo mere vil far naturligt også kunne putte om aftenen :)
I 12-18 måneders alderen vil det ofte være passende at introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Det er ofte i denne alder, at børn begynder bevidst at kunne bruge en sådan og netop bruge det som substitut for mor og far. Det betyder at børnene skal have deres bamse eller klud med sig i vuggestue. Den skal følge dem fast - både når I kører i bilen, når de sover i vuggestuen, når de er derhjemme, er kede af det, trætte, puttes om aftenen, i barnevognen osv. Den skal være en fast følgesvend, som kan give trøst og ro, når man ikke er sammen med mor :) Og dermed også være der, når far når til at kunne putte osv. Stille og roligt vil den derfor kunne trøste og berolige og kunne afhjælpe lidt af deres behov for dig :)
Der er lige nu udvikling og start i vuggestue, adskillelsen osv. fra dig som spiller ind. Det er på den måde en periode, som I skal igennem og det er helt naturligt, at dine børn lige nu har ekstra meget behov for at vide, at mor er der for dem, og stadig giver den kontakt og nærhed, som de har behov for :)
Selvom det er hårdt, så er det vigtigt, at du ikke skubber dem fra dig og afviser dem. Hvis de føler sig afvist, så vil de sandsynligvis begynde at klynge sig mere til dig for på den måde hele tiden at blive bekræftet i, at du stadig vil dem. Prøv derfor om du ikke i hverdagen nogle gange blot kan "nøjes med" lige at bukke dig ned, give dem et knus eller bare tage dem kortvarigt op på armen, kramme og kysse dem og sætte dem fra dig igen, så de blot mærker dig - og derefter er parat til at være lidt på afstand igen :)
Og selvom det er vigtigt, at far også kan tage del i det hele og aflaste dig, så er det vigtigt, at I ikke gør det til en kamp for princippets skyld. Det skal ikke være sådan at du partout kræver at far skal putte og putningen så trækker ud og bliver med gråd og en ubehagelig situation for alle. Prøv at se tingene bredere og forsøg at lade jeres børn blive hørt og mødt af jer begge. Det vil være helt naturligt, at I begge siger godnat og at far som sagt f.eks. starte med hele jeres aftenritual og mor så afslutter det:) Imens far bader de yngste kan du måske tage dig af storebror, så han også får sin mor - og så mor også oplever at være der for ham :) Det er jo et gensidigt behov :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle sammen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske