Svar: Opdragelse - 7 mdr.

8. december 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Egentlig kan man godt sige, at opdragelsen allerede er igang. Måden I er sammen på, anerkender jeres dreng, lytter til ham og reagerer på det han signalerer med sit kropssprog, sin mimik, sine lyde osv. det hører med til opdragelse. Det er vigtigt for udviklingen af tillid til, at I vil hjælpe ham, det er vigtigt i forhold til, at han gerne vil høre hvad I siger og forsøge at følge jer, det er vigtigt i forhold til, at han lærer visse værdier, hvad I lægger vægt på, hvad I prioriterer osv...

Når I f.eks. har nogle regler om, at han skal have skiftet ble og ligge på puslebordet imens, at han skal vaskes, og også have vasket sine hænder, eller at han skal tørrest om munden, efter han har spist osv. Det er opdragelse. Det samme er det, når han sættes i den høje stol, og du sidder sammen med ham og giver ham mad, giver ham hagesmækken på osv. - så lærer han, at det at spise sammen er noget I prioriterer, og at det er sådan det foregår - i modsætning til at kunne løbe rundt med mad i hånden eller få en skefuld mos i munden, hver gang man kommer forbi... Så I er stille og roligt allerede igang med at lære ham noget af alt det, som I gerne vil lære ham - og det på en helt naturlig måde, uden tvang eller krav, som han ikke kan håndtere.. det er bare naturligt i hverdagen :)

Han forstår en masse, men der er også rigtig meget, som han stadig skal lære. Han vil naturligt f.eks. undersøge maden, når han spiser - og han vil gøre det mere og mere det næste halve år - han vil have fat i ting, undersøge alt med hænderne, putte det i munden, kaste med det osv. Fordi det er måden, som han lærer på. Han vil naturligt rigtig gerne have fat i alt det, han ser - både for at undersøge det, men også for at undersøge jeres reaktion på det. Så når han stikker fingrene ned i grøden eller smider maden på gulvet, så er det for at undersøge, fornemme maden, konsistensen, temperaturen osv. Og også for at undersøge, hvad du synes om det...

Det er her vigtigt, at du ikke skælder ham ud, men i stedet forsøger at holde fokus på det, som du gerne vil lære ham. Du kan f.eks. sige "mmm mam mam, dejlig mad", så han hører, at maden og det at spise maden, er noget du synes om. Eller du kan sige "ind i munden skat, ind i munden", for at vise ham, hvor du gerne vil have maden hen (i stedet for på gulvet).

Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at aflede ham. Hvis han igen og igen gerne vil have fat i noget, som du ikke synes, at han skal have fat i - så kan du prøve at vise ham noget andet interessant og hjælpe ham med at koncentrere sig omkring det... Hvis han f.eks. hellere vil spise den mad, som du har på din tallerken, så må han naturligvis gerne smage på din mad - det vigtiste er at han spiser og at det at spise opleves som noget ...

Annonce

... hyggeligt og rart, men du kan også prøve at vise ham, at han har samme mad og huske ham på, at han er igang med at spise den...

Det er især i 1-3 års alderen, at I vil opleve mere og mere selvstændighed og egen vilje - og her at hans personlighed rigtig kommer frem. Og det er derfor ofte i denne alder, at mange taler om, at man skal opdrage... Mange vil i denne alder begynde at sige nej til deres barn flere gange dagligt - og nogle gange skal man naturligvis sige nej, nogle gange er vi nødt til at hindre vores barn i noget, som barnet er igang med, og der er naturligt visse regler, som børn er nødt til at lære - men en dag kan hurtigt blive fyldt med "Nej, Nej, Nej" - og det er opslidende for både barn og forældre. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan forsøge at anerkende jeres drengs udforskningstrang og lyst til at lære - undgå alt for mange forbud og i stedet guide ham og hjælpe ham i den retning I gerne vil....

Du spørger, hvornår det virker.. og det er sådan, at børn lærer ved at afprøve og opstille hypoteser. De skal prøve 117 gange og så lige en ekstra gang, før de helt forstår det og husker det... Børn lærer ved at dufte, mærke, smage, lytte, se, og de lærer ved at gøre tingene igen og igen: "Hvad mon der sker, hvis jeg kommer hånden ned i havregrøden?" - av, den var varm. Jeg prøver lige igen... "Hvad mon der sker, hvis jeg gør det igen?" - den er stadig varm, AV!... "Hvad mon mor siger?" - hov, hun siger nej... Prøver igen og mor siger igen nej.. Ny hypotese - "Gad vide om far også siger nej?" ...

Det udviklingsforløb, som barnet skal igennem er blevet beskrevet af den kinesiske filosof Confucius (konfutse) som sagde:

Jeg hører – og jeg glemmer
Jeg ser – og jeg husker
Jeg prøver – og jeg forstår

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan læse mere i min artikel "Sådan lærer dit barn at høre efter", som du finder i min artikelsamling fra den 23. januar 2013...

Så når du spørger "hvornår skal jeg sætte ind, så han ikke som 3 årig tror, at det er i orden at lege med maden", så er det altså en løbende proces. Det er ikke sådan, at han når en bestemt alder, hvor han skal lære noget bestemt - han lærer det ved, at I er sammen på en god måde. Han lærer det ved at bruge dig som et spejl, ved at du løbende guider og viser ham det, som du gerne vil lære ham :)

Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger. Den ene er "Helens bog om dit barns udvikling" - her sætter jeg ord på, hvorfor din dreng gør, som han gør - og hvordan du så støtter ham bedst videre. Den anden bog er "Helens bog om børn og opdragelse" - her fortæller jeg om, hvordan du lærer din dreng noget af alt det, som du gerne vil lære ham ved at være en tydelig voksen... Måske idé til et par julegaveønsker:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god jul til dig og dine!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke