Svar: Forberedelse på at jeg skal gå/sige på gensyn

17. oktober 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anette

Tak for dit brev og meget fine spørgsmål :)

Det er som udgangspunkt rigtig fint, at du forbereder din datter på, hvad der skal ske - at I skal ud af døren og at hun skal hen til mormor. Det er dog begrænset, hvor meget du kan sige, altså for meget forklaring du kan give hende, med den alder hun har. Men enkelte ord vil hun naturligt godt kunne forstå. Det kan f.eks. være ordet "mormor" - hun ved, hvem mormor er og forbinder mormor med noget rart. Og hen af vejen kan hun lære at forbinde ordet "arbejde" - med at du kører væk. Ligesom mormor kan sige "mor er på arbejde", når mormor passer hende og hun spørger efter dig - uden at hun reelt forstår betydningen af, hvad det vil sige at være på arbejde.

Din mand har dog ret i, at det er begrænset hvor lang tid forinden, at du skal begynde at tale med din datter om, hvad der skal ske - og det naturligvis ikke skal være i så god tid, at det gør hende ekstra bekymret og ked af det, fordi hun så allerede der begynder at savne dig og ikke kan nyde at være i nuet :)

Så prøv om du kan finde balancen mellem at være der og nyde tiden sammen med hende, når I er sammen og så samtidig også sætte ord på, hvad det er I skal, når I er på vej ud af døren f.eks. "du skal have jakke på, vi skal hen til mormor" eller lignende.

I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt kunne forholde sig til længere forklaringer og i børnehavealderen vil det være helt naturligt nogle gange at forberede hende i rigtig god til. En del af forberedelsen kan jo også være at glæde sig og tælle ned til noget spændende skal ske. Men så længe hun ikke er ældre end hun er, så er det korte sætninger og mere at sætte ord på for hende og rumme hendes følelser end at give hende forklaringer :)

Med hensyn til at aflevere hende, så er det som udgangspunkt rigtig godt, hvis du kan aflevere hende i favn på mormor eller på en pædagog i vuggestuen. Når du afleverer hende i favnen på en anden voksen, så signalerer du "den voksne passer på dig, når jeg går" og derefter går du så og den voksne hjælper hende med at sige farvel, vinke og komme ...

Annonce

... videre med dagen.

Det er vigtigt, at du har tillid til den, der skal passe hende. Hvis du ikke har tillid til personen, så kan din datter mærke det og så vil din datter naturligt protestere ekstra over at blive afleveret. Hvis du derimod signalerer, at du er helt tryg ved situationen, så vil din datter spejle sig i dette og selv blive mere tryg. Hvis mor synes det er okay, så er det nok okay :)

Det er derfor ikke et spørgsmål om at du sætter et "happy face" op, hvis du ikke er glad ved situationen, for det vil din datter reagere på med det samme - modsat, så skal du heller ikke ked ud af det eller virke bekymret, for så fornemmer hun det. Du skal derfor gå ind af døren sammen med hende, hjælpe hende med at få tøjet af, sat tasken på hylden, komme madpakken i køleskabet eller hvad det nu kan være, der skal gøres - og så kysser du farvel og giver hende over i favnen på den voksne, vinker og går :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du kan fornemme, at hun har brug for lige at sidde lidt hos dig, at I sidder lidt sammen ved et bord eller måske på gulvet med lidt legetøj eller lignende, så skal du naturligvis gøre det - men du skal være opmærksom på, at hvis du er meget lang tid om at gå, så kan det godt tolkes som om, at du er utryg ved stedet og utryg ved at aflevere hende - og hvis din datter tror det er sådan, så vil hun naturligt ikke være der, så vil hun hellere med dig.

Hvis det viser sig, at det er rigtig svært for dig at aflevere, fordi det gør for ondt i dit hjerte, at I skal adskilles og du måske næsten har det hårdere end din datter har det - så kan det være en god idé at lade far aflevere hende i en periode :) Han sender måske nogle andre signaler, end du gør:)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Ha en god dag skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. Den handler netop om at aflevere sit barn, sikre at barnet har en god dag i de timer, hvor man ikke er sammen og hjælpe barnet, når det skal hentes igen:) Erik Sigsgaard er børneforsker og har forsket rigtig meget i børn, dagpleje og daginstitutioner :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor