Svar: Slår lillesøster - 2 år, 1 mdr.

6. august 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære C

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I trives som en lille familie på fire - selvom det naturligt er lidt af en omvæltning, og storebror har brug for lidt tid til at vænne sig til at være den ældste, så lyder det som om, at han er rigtig glad for sin lillesøster, og det er jo et rigtig godt udgangspunkt :)

Du har helt ret i din fornemmelse af, at det f.eks. er svært for storebror at se dig amme lillesøster, og at han af frustration derfor slår. Når han ser dig sidde og amme hende, ser jer sidde tæt, så gør det naturligt ondt i ham. Han kan godt se, at blikket mellem dig og hende er noget helt specielt, han kan godt se kærligheden i dine øjne. Han hører din stemme, dit toneleje, hører hvordan du taler/pludrer med hende, smiler til hende osv. og det er naturligt på en anden måde, end måden du kommunikerer med ham - ikke at du ikke også viser ham, at du elsker ham, men pludren og kontakt med en baby er naturligt anderledes :) Og når han ser jer tæt sammen, så får han følelsen "de to har noget sammen. De giver det til hinanden og ikke til mig" - og det er for ham smertefuldt at opleve.

Da han ikke er ældre end han er, så kan han ikke sætte ord på sine følelser. Han kan ikke sige til dig, at han føler sig uden for. Han kan ikke forklare dig, at han bliver bange for, om du stadig elsker ham lige så højt. Han kan ikke sige til dig, at han synes lillesøster fylder for meget, og han savner, at det bare var dig og ham igen... Og når han mangler ord, så reagerer han fysisk. Det betyder, at han nogle gange vil bryde sammen - smide sig i gulvet, være helt fortvivlet over noget, som du synes er en bagatel. Eller han kan vise det ved at slå, sparke, bide...

Det er super fint, at I er opmærksomme og allerede forsøger at give ham mor-tid og far-tid, hvor han ...

Annonce

... oplever at have jer for sig selv. Det skal I endelig blive ved med. Det er netop vigtigt, at han oplever, at I stadig er der for ham og prioriterer ham:)

Derudover vil det være rigtig godt, at I forsøger at forebygge, at det sker - altså forsøger at undgå at situationer kommer dertil, hvor han forløber sig, hvor han ender med at slå. For jo mere I kan forebygge, jo større sandsynlighed er der for, at han ikke bliver ved med at gøre det, og at det ikke forstærkes. Det betyder også, at jo mere I skælder ud over det, når og hvis det sker - jo mere kan I faktisk få forstærket det, at han slår, og det dur jo ikke...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor skal I holde øje med ham og forsøge at gribe ind, før det sker. Præcis som du også har forsøgt netop ved at inddrage ham i amningen, læse historie imens eller det kan være ved at give ham en lille opgave "kan du ikke hente bogen", eller "kan du finde lillesøsters sut", så han bliver drejet lidt væk fra situationen.

Det kan være en god idé at vise ham, hvordan han skal ae lillesøster, kærtegne hende, gøre noget som føles rart.. men er han i "slå-humør", så er det ikke lige der. Ofte vil det være bedre, at du stopper situationen og giver ham noget andet at beskæftige sig med f.eks. "kommer du ikke her og hjælper mig med vasketøjet, jeg kan ikke gøre det selv" eller lignende - så du går væk og får ham væk fra hende... Du er nødt til at sikre, at han ikke kan gøre hende skade, og derfor må han nogle gange fjernes helt fra situationen. Men prøv at gøre det så naturligt og så stille og roligt som muligt, netop fordi for meget fokus på det at slå, det som er forkert, faktisk kan forstærke lysten til at slå mere... jo mindre fokus det får, jo mindre sjovt er det at blive ved.

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder