Svar: Opdragelse af 1-årig - 12 mdr.

14. september 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Hvor er det bare dejligt, at jeres dreng udvikler sig så godt, stortrives i vuggestuen og på alle måde er igang - og udvikler mere og mere selvstændighed og egen vilje! :)

Når han f.eks. protesterer over bleen, så handler det om netop lysten til at ville selv, bestemme selv, markere at han er sin egen. Han kan protestere over bleen, vil ikke ligge på puslebordet, vrider og vender sig. Han kan også protestere over maden, vil ikke mades eller vil måske ikke spise selv, men hellere mades. Han kan protestere over jakken, som han ikke vil have på, skoene hives af osv. osv.

Faktisk vil han nogle gange også kunne protestere, hvis I er oppe at handle og han sidder i børnesædet i indkøbsvognen og pludselig får øje på noget på en hylde - og du så ikke stopper, ikke tager det ned, ikke giver ham det... Han kan blive så frustreret og ked af det, at du næsten kan stå og tænke "hvem er dog denne lille dreng", og det kan være rigtig svært at hjælpe ham, for måske ved du ikke, hvad det er, han har fået øje på.... Alt sammen helt normalt for alderen og kun et sundhedstegn:)

Protesten ved bleskiftning kan både handle om, at han leger, hygger sig og har det dejligt, og det irriterer ham, når du så pludselig løfter ham op og afbryder hans leg for at skifte ham.

Det kan også handle om, at han ikke vil ligge på puslebordet. Han har ikke noget imod bleen, men bliver irriteret over, at han skal ligge ned. Derfor sparker han fra sig og forsøger igen og igen at komme op.

Det bedste du kan gøre er at inddrage ham og lytte til ham. Du kan inddrage ham ved at lære ham, at han ...

Annonce

... kan sætte fødderne i bordpladen og løfte numsen op, så du kan lægge bleen under ham. Han kan godt forstå den lille kærlige kommando "løft numsen", og på den måde vil han føle sig inddraget og mere selvstændig.

Du kan også inddrage ham ved at give ham cremetuben i hånden og efter du har vasket ham, give ham lidt creme på fingrene og bede ham selv om at være med til at smøre sig forneden. Så I på den måde hjælper hinanden:)

Og kan du lytte til ham og anerkende, at han ikke altid gider ligge ned. Og har han kun lavet en tisseble, så kan han måske godt få lov til at stå op, når han skal skiftes. Er der tale om en tisseble, så behøver han jo ikke blive vasket hver gang, og det kan være rart for ham at mærke, at skiftningen kan gøres hurtigt - og stående. Hvis han nogle gange får lov til at stå op, så vil han også bedre kunne acceptere, når han så andre gange er nødt til at ligge ned, fordi du skal kunne vaske ham grundigt:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er helt naturligt, at han hvis du siger nej, nogle gange prøver igen. Det er hans måde at finde ud af, hvordan verden fungerer og han afprøver hypteser "hvis jeg gør det her, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun. "Hvis jeg gør det igen, så siger mor nej igen?" - ja det gjorde hun. "Hvis jeg gør det en gang til, siger far så også nej?" - ja det gør han.

Han er nødt til at prøve mange gange og så en ekstra gang, fordi han stille og roligt lære hvordan verden hænger sammen, hvad det han gør, gør ved jer osv.

Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om børn og opdragelse" :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi