Svar: Sensitivt barn?
5. november 2012
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det kan sagtens tænkes at du har en særligt sensitiv lille pige.
Særligt sensitive børn er børn, der ofte bearbejder indtryk med større dybde. Et særligt sensitivt barn vil ofte reagerer med særlig følsomhed over for lyde, synsindtryk og berøring. Når barnet er i større forsamlinger, så kan det reagere med uro, eller med at trække sig, ligesom det kan reagere, hvis der er meget baggrundsstøj. De bryder sig f.eks. ofte heller ikke om tøj, der kradser.
De særligt sensitive børn bliver også meget påvirkede af andres følelser. De mærker ofte sindstemninger tydeligt og hvis omgivelserne udtrykker tristhed, vrede, stress eller andet, så reagerer de på det med det samme. På samme måde er de særligt sensitive børn også ofte lette at smitte med godt humør - de kan bryde ud i et kæmpe smil og høj latter, når de mærker at omgivelserne er glade ...
Særligt sensitive børn har ofte en stor retfærdighedssans - nogen kalder dem "klassens politibetjent", fordi de er meget opmærksomme på om det der foregår er retfærdigt og de blander sig ofte, når de oplever uretfærdighed. De bliver ofte meget påvirkede af eller kan blive meget kede af det, hvis de oplever uærlighed eller at andre lyver. Sker der f.eks. ting i børnehaven, så opfanger de mange små deltaljer og kan blive meget påvirkede af situationen og det der sker - også selvom de måske ikke selv er en del af den situation der opstår. De ser situationen ude fra og det påvirker dem. De tager det ind på en anden måde, hvor andre børn måske nogle gange ikke lægger mærke til det, ikke reagerer på det.
De særligt sensitive børn er generelt meget tænksomme børn. De tænker meget over tingene og stiller ofte mange spørgsmål til livet, hvordan ting fungerer, taler om følelser osv. Udfordringen med dissse børn består ofte i, at de har brug for masser af stimulation - der er tale om kvikke og begavede børn, der gerne vil vide og opleve og samtidig så bliver tingene også let for meget for dem. De bliver let overstimulerede, der skal ikke så meget til før de "kommer op i gear".
Særligt sensitive børn har ofte brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. JO mere forudsigelighed der er, jo bedre er det. Et særligt sensitivt barn trives ofte bedst, hvis barnet ved, hvad de kan forvente og hvornår. Der er brug for forberedelse og brug for tid til at se tingene an. Det er her vigtigt at sige at de særligt sensitive børn ikke har en specielt dårlig tilpasningsevne eller har sværere ved at omstille sig end andre børn - det handler mere om at de skal have lidt ekstra tid til at tilpasse sig.
Psykologerne Lise og Martin August har specialiseret sig i "særligt sensitive voksne og børn". Se hjemmesiden sensitiv.dk. De holder blandt andet foredrag i København, Århus og Odense. Og jeg tænker at det kunne være interessant for dig at deltage i et af disse foredrag.
Derudover vil jeg anbefale dig at læse bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron. Du finder den i min bogguide under 'udvikling'.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske