Svar: Konflikt i børnehaven

10. september 2012

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lillepigens mor

Tak for dit brev :)

Jeg synes det skal tages meget alvoligt, det du oplever i din datters børnehave. Det er simpelthen ikke okay at din datter dagligt står for skud, at hun kommer hjem med tydelige rifter, manglende hår osv. og at det tilsyneladende er den samme pige, der er hård overfor hende. Mobning starter i børnehaven og det her grænser faktisk til at være mobning.

Jeg vil anbefale at du beder lederen af institutionen om et møde, hvor I skal drøfte situationen og hvad de vil gøre ved det. Jeg synes du skal foreslå at institutionen køber "Fri for mobberi" programmet, der er Mary Fondens og Red Barnets forebyggende antimobbeprogram.

Programmet består af en kuffert med forskellige pædagogiske redskaber og hvor man arbejder med at gøre børnene bevidste om, hvordan man er en god ven, at der er forskel på at drille for sjov og drille for alvor, hvordan man selv siger fra og hvordan man hjælper andre med at sige fra. Der er altså både fokus på dem som ...

Annonce

... ikke kan finde ud af hvordan man er sød overfor andre, og også på dem, som det går ud over og dem der ser på ...

Der er lavet en kuffert til børnehavebørn - alderen 3-6 år. Programmet "Fri for mobberi" bygger på at:

- Mobning blandt børn er de voksnes ansvar
- En forebyggende indsats er nødvendig for at bekæmpe mobning
- Inddrage tilskuerne til mobning
- Udvikle børnefællesskaber der bygger på tolerance, respekt, omsorg og mod

Når man køber den første kuffert, så får pædagogerne i institutionen et instruktørkursus med. Så de bliver klædt på til at gå igang med programmet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan læse meget mere på friformobberi.dk

I jeres situation vil jeg altså vælge at tale med pædagogerne om hvordan I samlet kan gøre en indsats, så alle børn trives med at være i børnehaven. Hvis en sådan indsats ikke hjælper eller der ikke er interesse eller opbakning til at gøre noget, så ville jeg flytte min datter ...

Knus herfra :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!