Svar: Storesøster skal smide sut, ble og starte i børnehave
11. april 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det vil være en rigtig god idé at I ikke kræver at jeres datter skal smide sut og ble samtidig med at hun starter i børnehave. Det lyder som tre store skift på en gang og jeg vil anbefale at I tager det i etaper.
Som du beskriver det lige nu, så bruger hun kun sin sut om aftenen, når hun skal sove - hjemme også til middagslur, men ikke i børnehaven. Og det lyder således som om at sutten er ved at være trappet ned og på sigt vil kunne undværes. Først til middagsluren hjemme og så om aftenen. Det kan være en god idé her at tage hende med i processen, hvor sutterne skal smides ud. De bliver mørnede og gamle og dur ikke mere og det kan i vise hende og forklare hende. Alternativt kan I give dem til tandlægen eller hænge dem på et suttetræ, der findes forskellige steder. Stopsy.dk kunne også være en mulighed.
Det I skal være opmærksomme på med sutten er at behovet ikke øges og at den ikke påvirker hendes tandstilling, - påvirker sutten tænderne, så er I nødt til at stoppe ret hurtigt. Hvis hun stadig har sine sutter når hun starter i børnehave, så bør sutten ikke følge med der. Så bruges sutten kun om aftenen, når hun skal sove og ligger og venter der til hun skal sove igen næste dag. Når I skønner det passende at stoppe med sut, så skal I være sikre på at tidspunktet er rigtigt, så I ikke risikerer at hun tager lillebrors sutter i stedet.
Det vil være en rigtig god idé at erstatte sutten med en puttebamse, som hun selv vælger og hun skal naturligt have et super dejligt putteritual, så sutten på sigt slet ikke behøves.
Det vil være en rigtig god idé at læse bøger om at smide sut og også om renlighed, så I på den måde får sporet hende ind på at det er ved at være tiden.
Renlighed og væk fra bleen - det lyder som om at I skal vente til det bliver sommerferie og varmere i vejret, så hun kan være ude i bikinitrusser og begynde at fornemme lidt mere, hvad det drejer sig om. Hun lyder dog til at være godt igang :)
De fleste børn bliver renlige i 3 års alderen. Nogle før, andre lidt senere og de fleste børn vil naturligt blive renlige om dagen, før de bliver det om natten.
Det er vigtigt at jeres datter kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis hun ikke er i stand til det, så er hun fysiologisk slet ikke parat til at I kan træne renlighed. Prøv derfor at skifte hendes ble med ca 3 timers mellemrum over et par dage, for at se om hun kan holde sig tør så længe ...
Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:
1. Hun registrerer at hun har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Hun registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Hun når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Jeres datter lyder til at være igang med fase 1. Hun begynder at få fornemmelse for at skulle tisse, mærker det når hun skal i bad - super fint, og hun fornemmer også når hun laver i bleen. Hun begynder altså at have en øget bevidsthed og det er denne I kan pirke lidt til om sommeren, hvor hun nogle gange kan løbe uden ble. Det kan 'skubbe' lidt til faserne og give jeres datter en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis hun står og tisser, så vil hun naturligt kikke ned, hun vil mærke vandet der løber, hun vil måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe hende til at få en bevidsthed omkring det.
Når hun er klar over, hvad det er der sker, hvad det betyder at tisse, så kan man så begynde at tale om potte eller toilet, præcist som I har gjort. Prøve at være i nærheden og så opfordre hende til at næste gang hun tisser, så skal hun prøve at sætte sig på potten eller toilettet.
Når det er sagt, så er det dog vigtigt ikke at fjerne bleen for tidligt og jeg er stor fortaler for, at man lader bleen blive på. At nå toilettet og have en tør ble - det er en succesoplevelse og dem har børn brug for. At få bleen af og tisse i bukserne, det er et nederlag - og det er det hver gang det sker - og det har børn ikke brug for!
I stedet for at tage bleen af, så anbefaler jeg, at man bruger bleen som et par underbukser der trækkes op og ned - køb derfor buksebleer. Og så indføres faste toilettider. Det vil sige at jeres datter skal tisse som det første, når hun står op om morgenen og som det sidste om aftenen, inden hun skal i seng - f.eks. i forbindelse med aftenbadet, hvis hun får et sådan og hvor hun alligevel har bleen af. Så kan I opfordre hende til lige at sætte sig på potten eller toilettet.
I løbet af dagen skal hun også have toilettider hen af vejen - det kan være i forbindelse med måltiderne, det kan være inden I kører op for at handle, inden hun løber ud for at lege. Toilettiderne bør ligge med 3 til max 4 timers mellemrum.
Hun skal ikke spørges "skal du tisse?", for så siger hun nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse, inden vi kører" som en helt naturlig regel, der gælder for alle - både voksne og børn. Vi tisser alle sammen af inden vi kører nogen steder :)
Igen er det en rigtig god idé at læse bøger om renlighed og på den måde få hende sporet lidt ind på, hvad det drejer sig om. Og så er det en rigtig god idé at udnytte sommeren (juli) og at hun bliver lidt ældre og måske er nået længere i renlighedsfaserne.
Babysprog er normalt i forbindelse med at være blevet storesøster og det er helt fint at du har ladet hende reagere og på samme måde helt fint at du også nogle gange siger at du ikke forstår hende og beder hende sige tingene rigtigt - fordi du ved med sikkerhed at hun kan ... Der kan dog også være en sammenhæng mellem det faktum at hun lige nu er den ældste i dagplejen.
Det er sådan, at selvom børn er på lidt forskelligt alderstrin, så vil de forsøge at nærme sig hinanden aldersmæssigt: Hvis et barn på knap 3 år for eksempel leger med én, der kun er 1 ½, vil den ældste gå lidt ned i niveau og den yngste forsøge at strække sig – for at de kan nå til en fælles leg, hvor de begge to kan være med. Børnenes ønske om at kunne lege og kommunikere sammen er så stor, at de begge gør deres bedste for, at det skal kunne lade sig gøre.
Mange forældre bliver bekymret hvis ens "store barn" leger med de yngre. Nogle forældre tænker om det måske er fordi barnet har svært ved at begå sig sammen med børn på egen alder, andre bliver bekymrede for om barnet så ikke lærer at lege og ikke udvikler sig, som barnet har bedst af. Men der er normalt ingen grund til bekymring. Ofte vil barnet have fine sociale kompetencer og at lege på tværs af alder er noget, begge børn lærer rigtig meget af, både den ældre og yngre. Og hos jer er der tale om en periode, hvor jeres datter rent social lærer meget af at være den ældste og når hun så starter i børnehave, så skal hun forholde sig til at være en af de yngste ... Det er givtigt for hende at skulle lege både "nedad" og "opad" :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske