Svar: Min datter onanerer for meget
18. januar 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Det er rigtig godt du skriver, også selvom du synes det er et svært emne at tage op :)
Det er naturligt at børn onanere og for børn hænger onani ikke sammen med sexualitet på samme måde som hos os voksne. Når din datter onanerer, så gør hun det, fordi hun oplever det som noget dejligt, hun har fundet ud af at det gør hende godt tilpas at 'gå ind i sin lille bobbel og jumpe', det er rart for hende og hun kan ikke se det er forkert.
Blufærdighed er noget som skal læres og det er rigtig godt, at du forsøger at lære hende, at visse ting foregår på værelset, når man er alene og ikke sammen med andre mennesker eller på offentlige steder. Jeg synes derfor godt, du må sige til din datter "Jeg kan kan se du jumper, jeg vil gerne have, du gør det på dit værelse" og at du ikke bare lader som ingenting, men holder fast i at det hører til i enrum.
Jeg synes på samme måde, at de i børnehaven er nødt til at begrænse det og afbryde det og ganske kort melde ud "du skal ikke gøre det der nu" og så invitere til noget andet "kom her hen og spil et spil i stedet" eller lignende, hvad de nu kan finde på. jeg synes ikke det er okay, at hun sidder og onanerer på kanten af en stol, flere gange ugentligt, når du henter hende i børnehaven.
Det lyder som om at onanien fylder lidt for meget i hverdagen hos jer og spørgsmålet er hvorfor ... Kan det tænkes at hun ud over den afslappende effekt også oplever at det giver ekstra opmærksomhed, en opmærksomhed hun nyder at få? Hun mærker jo sandsynligvis det at det gør noget ved jer forældre, men også ved de voksne i børnehaven, mange bliver jo forlegne, trækker sig, ser væk eller vil ikke rigtigt kommentere på det - men de kikker og de ser det, og jeres datter mærker reaktionen og får lyst til at udforske det mere ...
Det kunne være en god idé at du lige nu bruger lidt ekstra energi på at give hende opmærksomhed på andre områder. Det lyder som om at der skal sættes noget andet i stedet - f.eks. "du skal ikke jumpe nu, kom herhen så læser vi en bog", så hun afbrydes og får et andet og bedre tilbud.
Det kunne også være en idé at du i en periode, gav hende ekstra fysisk kontakt. Du kunne nusse hendes fødder, stryge hende over ryggen, massere hende, så du hjælper hende med at slappe af på en mere hensigtsmæssig måde. Du kan lægge hende på sofaen, sætte en CD på med afslappende musik og så give hende lidt massage, opmærksomhed og nærhed på denne måde, imens du fortæller en historie.
Og så synes jeg også at I skal overveje at tale med en børnepsykolog. Der er tilknyttet en til børnehaven og det vil være oplagt at du eller børnehaven tager kontakt til ham/hende og hører, hvordan det vil være mest hensigtsmæssigt at reagere. Også for at de i børnehaven kan få nogle redskaber til hvordan de får din lille pige ud af sin bobbel i hverdagen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske