Svar: Min datter onanerer for meget

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev. Det er rigtig godt du skriver, også selvom du synes det er et svært emne at tage op :)

Det er naturligt at børn onanere og for børn hænger onani ikke sammen med sexualitet på samme måde som hos os voksne. Når din datter onanerer, så gør hun det, fordi hun oplever det som noget dejligt, hun har fundet ud af at det gør hende godt tilpas at 'gå ind i sin lille bobbel og jumpe', det er rart for hende og hun kan ikke se det er forkert.

Blufærdighed er noget som skal læres og det er rigtig godt, at du forsøger at lære hende, at visse ting foregår på værelset, når man er alene og ikke sammen med andre mennesker eller på offentlige steder. Jeg synes derfor godt, du må sige til din datter "Jeg kan kan se du jumper, jeg vil gerne have, du gør det på dit værelse" og at du ikke bare lader som ingenting, men holder fast i at det hører til i enrum.

Jeg synes på samme måde, at de i børnehaven er nødt til at begrænse det og afbryde det og ganske kort melde ud "du skal ikke gøre det der nu" og så invitere til noget andet "kom her hen og spil et spil i stedet" eller lignende, hvad de nu kan finde på. jeg synes ikke det er okay, at hun sidder og onanerer på kanten af en stol, flere gange ugentligt, når du henter hende i børnehaven.

Det lyder som om at onanien fylder lidt for meget i hverdagen hos jer og spørgsmålet er hvorfor ... Kan det tænkes at hun ud over den afslappende effekt også ...

Annonce

... oplever at det giver ekstra opmærksomhed, en opmærksomhed hun nyder at få? Hun mærker jo sandsynligvis det at det gør noget ved jer forældre, men også ved de voksne i børnehaven, mange bliver jo forlegne, trækker sig, ser væk eller vil ikke rigtigt kommentere på det - men de kikker og de ser det, og jeres datter mærker reaktionen og får lyst til at udforske det mere ...

Det kunne være en god idé at du lige nu bruger lidt ekstra energi på at give hende opmærksomhed på andre områder. Det lyder som om at der skal sættes noget andet i stedet - f.eks. "du skal ikke jumpe nu, kom herhen så læser vi en bog", så hun afbrydes og får et andet og bedre tilbud.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kunne også være en idé at du i en periode, gav hende ekstra fysisk kontakt. Du kunne nusse hendes fødder, stryge hende over ryggen, massere hende, så du hjælper hende med at slappe af på en mere hensigtsmæssig måde. Du kan lægge hende på sofaen, sætte en CD på med afslappende musik og så give hende lidt massage, opmærksomhed og nærhed på denne måde, imens du fortæller en historie.

Og så synes jeg også at I skal overveje at tale med en børnepsykolog. Der er tilknyttet en til børnehaven og det vil være oplagt at du eller børnehaven tager kontakt til ham/hende og hører, hvordan det vil være mest hensigtsmæssigt at reagere. Også for at de i børnehaven kan få nogle redskaber til hvordan de får din lille pige ud af sin bobbel i hverdagen.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor