Svar: Frugt i stykker og morgenmad
18. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Du kan tilbyde din datter alle slags frugt og bær. Æble er meget hårdt i det og derfor svært at spise og der kan, som du skriver nemt bides et stykke af, som hun så kommer til at sluge. Men en meget moden pære eller lidt melon, en blomme, et stykke appelsin, fersken eller små stykker banan kan måske være lettere for hende.
De fleste børn begynder først rigtigt at øve sig på at tygge, når de er 8 måneder gamle og her er det små bløde rugbrødshapsere og godt kogte pastaskruer de mestrer. Men øvelse gør mester og det er fint at du forsøger, hvis du så har indtryk af at det er for svært for hende, så må du finde noget andet.
Med hensyn til grød, så kan du give hende øllebrød eller flerkornsgrød. En flerkornsgrød laver du ved at blande forskellige gryn, korn, flager og meltyper, hvad du nu har. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da din datter ikke kan optage næringen fra disse og da det kan give diarré.
Du kan blande f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde i nogle minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom smør og mælk i og lidt mælk på til sidst. Grøden er klar til servering.
Du kan også bage nogle havregrynsboller, som hun kan sidde og gnaske lidt i:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske