Svar: Overgang til mad
5. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at Selma har brug for en del søvn i øjeblikket, og hun skal naturligvis have lov til at sove det, som hun viser behov for. Jeg synes derfor ikke, at du skal vække hende om dagen, men i stedet lade hende flekse selv, hvor lange lure hun har behov for.
Det er dog rigtig godt, hvis hun vågner af sig selv om morgenen, og det er super fint, hvis I kan starte dagen omkring kl 6.30-7, hvor du fortæller, at hun ofte vågner - så kan hun få morgengrød kl 8, og dagen går naturligt igang.. På den måde får du stille og roligt skabt lidt rytme med faste spisetider, faste tidspunkter for leg og aktivitet og faste sovetider. Du skal nok regne med, at hun har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet med den alder hun har, - hvis hun har et godt sovehjerte, vil hun måske nogle dage sove lidt mere, og det må hun gerne.
Ligesom hun vågner af sig selv om morgenen og starter dagen til nogenlunde fast tid der, så vil det være godt, hvis du også om aftenen kan forsøge at finde frem til, hvornår hendes puttetidspunkt så er - evt. ved at regne dig lidt frem ud fra hendes gennemsnitlige søvnbehov :) Men lurene om dagen må gerne variere fra dag til dag, så længe ydertidspunkterne nogenlunde er de samme. Det vil stadig være med til at give lidt struktur og overblik over dagen og sikre, at dagen ikke skrider for jer - og så får hun lov til selv at følge sit behov og kan altså sove alt mellem 1-3 timer om formiddagen og alt efter, hvor lang formiddagsluren er, så regulerer hun selv længden af middagsluren og hendes behov for en ekstra powernap.
I takt med at hun bliver ældre og bedre kan kapere skemaden, så vil det naturligt hjælpe jer til lidt mere rytme. Jeg vil dog foreslå dig, at du allerede nu forsøger at tilbyde hende 2 måltider dagligt - frokost og aftensmad. Det lyder som om, at det går nogenlunde med grøden, men at det er sværere med grøntsagsmosen og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med en meget mild mos f.eks. kartoffelmos eller kartoffel blandet med gulerod. Prøv at vente med forskellige kåltyper, som godt kan give lidt ekstra luft i maven...
Det gør ikke noget, hvis hun om aftenen kun spiser ½ dl. grøntsagsmos lige nu - det er bedre, at hun spiser lidt, og maven har en chance for at nedbryde føden og følge med, end at hun spiser for store portioner og så får rigtig ondt i maven efterfølgende. Det er lige nu mere rytmen og det at vænne hende til mosen, som skal være dit fokus :)
Det er min erfaring, at hvis man giver for meget grød og mos om aftenen, så giver det ikke roligere nætter, tværtimod. Barnets mave arbejder på højtryk for at nedbryde den faste føde, og barnet sover derfor mere uroligt, søger, klynker, virrer med hovedet osv. Derfor er det bedst at start ud om dagen og når de fungerer til frokost, så introduceres der mos eller grød om aftenen.
Nogle gange kan det også være en god idé at bruge grød som basis om aftenen og så tilsætte lidt grøntsagsmos som topping... det kan også være, at hendes mave så bedre kan kapere dette. Eller du kan bytte om på grød og grøntsagsmos i en periode og forsøge med grøntsager om dagen og grød om aftenen...
Når du giver hende grød, må du meget gerne variere mellem forskellige grødtyper, så hun får de lidt mildere typer som majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, risgrød, quinoagrød - og så begynder med lidt variation med f.eks. havregrød og øllebrød. Og stille og roligt vil det så være rigtig godt, at du også tilbyder hende lidt grød om morgenen, så hun gradvist vænnes til dette også. Igen er det ikke store mængder hun behøver - det er bedre, at hun spiser ½ dl. morgen, middag og aften, drikker vand af kop og stadig ammes - end at hun spiser 1.5 dl. skemad på en gang, måske ikke drikker nok ved brystet og så får ondt i maven :)
For at skåne hendes mave og gradvist vænne hende til flere forskellige fødevarer, så kan det være en god idé at skifte mellem grød, frugtmos og grøntsager ca. hver 3 dag, så hun løbende får lidt forskelligt, og stadig også får noget hun kender. Det kan være en god idé, at du kun skifter en ting dagligt, så de dage, hvor hun f.eks. får majsgrød, får hun ny type grøntsagsmos og de dage, hvor hun får en grøntsagsmos hun kender, prøver du så med en ny type grød/frugtmos som topping, så der på den måde er lidt genkendelighed hele tiden.
Jeg synes det lyder rigtig fint, at du nu ammer din datter af to omgange. Det betyder naturligt, at potningen ofte ender med at tage en time alt i alt, men du beskriver en pige, som ikke ligger og hyggesutter, men som faktisk virker sulten og til at have behov for brystet, og derfor er det vigtigt, at du ammer hende som nu og som du beskriver. Du fortæller, at da du tog hende fra efter en time, så sov hun rigtig godt, sov til kl 01, blev ammet igen og som derefter til kl 05.. og jeg synes faktisk det lyder meget fint og helt alderssvarende og helt som hendes behov.
Der er meget stor forskel på, hvor lang tid en amning varer og man kan i princippet ikke sætte tid på. Det afhænger helt af, hvor stærk hun er, hvor kraftigt hun dier og hvor stort vakuum hun har. Men det afhænger også af, hvordan dit bryst er formet, hvor let hun har ved at arbejde med brystet, hvor hurtig din nedløbsrefleks er osv. Og du må gå ud fra, at så længe hun ligger og dier effektivt, så er det et reelt behov og så skal du lade hende die...
Det betyder at en dagsplan lige nu måske vil se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping og må gerne tilbydes lidt bløde frugtbåde at sutte på. Vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover varieret - mellem 1-3 timer og du skal ikke vække hende
Frokost 11.30-13: Tidspunktet kan variere efter hvor lang formiddagsluren er - har hun "kun" sovet en time, så vil det være fint at tilbyde skemad, har hun sovet 3 timer, vil det være fint at tilbyde en kort amning, når hun vågner og så tilbyde skemaden lidt senere - alt efter hvad hun virker til at have behov for... Hun må meget gerne få grød eller grøntsagsmos her - gerne variation mellem f.eks. øllebrød og grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger naturligt af, hvor lang hendes formiddagslur ender med at være - sover mellem 1-2 timer her
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover evt. en lille powernap - igen afhængig af, hvor meget hun ellers har sovet i løbet af dagen.
Aften 18-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos eller lidt grød i en periode, hvis hun bedre kan kappede dette - evt. grød som basis og grøntsagsmos som topping. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten - måske omkring kl 21 - det afhænger helt at, hvor mange lure hun har taget og hvor sent de ligger.
Sen aften/nat: Ammes og sover videre
Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske