Svar: Hvornår skal vi stoppe?
26. december 2017
Alder:
13 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev :) Og dejligt at høre fra jer igen :)
Det vil være rigtig godt, at I får skruet ned for jeres drengs flasker nu. Med den alder han har, vil det være fint med kun 1 flaske i døgnet - det vil sige flasken før han puttes om aftenen, og det betyder, at flaskerne om dagen skal han ikke længere have. I stedet skal han tilbydes mellemmåltider og vand af kop før han puttes.
Hvis han får store mængder mælk i flaske om dagen, så kan det være nødvendigt, at I over nogle dage trapper gradvist ud ved at tilbyde ham mindre og mindre. Det vil sige, at hvis han f.eks. drikker 200 ml mælk, så skal I trappe ned til 180, 160, 140, 120, 100 ml indtil han får en mængde, som han så kan drikke af en kop i stedet - og så bør I gå over til at give ham vand af kop og ikke mælk. Hvis han ikke drikker ret store flasker før sin formiddagslur og middagslur, så behøver I ikke trappe ned, men kan med det samme gå over til at give ham vand af kop i stedet - I kan godt et par dage vælge at tilbyde ham lidt lun mme af en kop, så han får den smag han kender, men ret hurtigt skal han tilbydes vand i stedet.
Flaske om aftenen skal også trappes ud - men start med at fjerne flaskerne om dagen først. Det vil være en rigtig god idé, at I indfører en godnatgrød om aftenen, som en fast del af hans putteritual - og som på sigt netop vil erstatte behovet for flaske før lur.
Samtidig vil det være rigtig godt, hvis I nu kan introducere ham for en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, ligesom I meget gerne må indføre lidt faste rutiner f.eks. fast måde I kærtegner ham på, en godnatsang I synger osv. Så han lige nu sammen med sin flaske om aftenen puttes med klud, godnatsang og kærtegn og I takt med at flasken så trappes ud, så bibeholdes alt det andet. Hans ritual vil således ligne sig selv, alt er som det plejer at være og eneste forskel vil være, at flasken fjernes. På den måde er det stadig trygt og dejligt for ham at blive puttet, fordi genkendelighed giver tryghed. Det er således ikke et spørgsmål om at fjerne flasken fra den ene dag til den anden, men derimod om at få sat et nyt ritual i stedet, som på sigt tager mere og mere over og som på sigt er bedre for ham :)
Alternativet til kartofler kan være ris og pasta, men også meget gerne forskellige former for grøntsager. Det vil være en rigtig god idé, at I varierer hans indtag af grønt - og han kan f.eks. få kål af forskellige slags. Som alternativ til kartoffelmos kan I lave mos af blomkål eller mos af broccoli, som alternativ til f.eks. "flødekartofler" kan I lave "fløderosenkål", "stuvet hvidkål" og lignende.
Et alternativ til kartoffelbåde bagt i ovnen kan være forskellige rodfrugter - de kan også sagtens skæres i både eller i bjælker, krydres med lidt forskelligt tørret krydderi, pensles med lidt olie og lignende og bages - og så kan han sidde med en rodfrugtsbjælke i hånden og gumle sig igennem den :) I kan købe en pose med frosne rodfrugter eller I kan købe friske rodfrugter og skære dem ud selv. I kan f.eks. give ham gulerødder, pastinakker, persillerod, rødbede, selleri.. I kan også bruge squash, græskar eller I kan forsøge med "sweet potatoes", som han måske godt kan tåle.
Han må få alle former for grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater, agurk, avokado, selleri, spinat, fennikel, rødbede osv. Prøv at tage udgangspunkt i de grøntsager som I andre også spiser - og sørg for at koge hans grøntsager eller lave dem i ovnen :) Selvom han nu er blevet et år, så skal han ikke have større mængder af selleri, spinat, rødbede og fennikel, men han må meget gerne få det, som del af en varieret kost.
En dagsplan for et barn på 13-15 måneder kunne se således ud:
Morgen ca. kl 7.30: Havregrød, øllebrød eller evt. lidt havregryn med sukker og letmælk. Vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop - og puttes direkte efter mellemmåltidet til formiddagslur
Frokost 11.30: Varm frokost bestående af kød, fisk, grøntsager, ris, pasta.. eller kold frokost bestående af rugbrød med kød, fisk, grøntsager, ris, pasta... Det kan sagtens være rester fra aftensmaden. Han må også gerne få 1/2 hårdkogt æg, kogte grøntsagsbuketter i hånden, lidt rejer eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur - og i stedet for flaske, kan han en overgang tilbydes en banan og vand af kop.
Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes evt. lidt frugtmos eller lidt frugtgrød med lidt letmælk eller mme, vand af kop eller måske en lille portion A38 eller tykmælk med lidt rugbrødsdrys.
Før aftensmad 16.30-17: En tallerken med lidt forskelligt grønt som rød peberfrugt, agurk, tomat (uden sej skræl), kogte majs, avokado og lignende. Vand af kop.
Aftensmad 18: Udgangspunktet er familiemad, så I alle spiser det samme - kød, fisk, grøntsager, ris, pasta.. han har stadig brug for moset mad og mad i hånden, som han selv kan sidde og gnave af, ligesom han kan spise mad i hapsere med fingrene eller med en gaffel. Maden skal smage af noget :)
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød og lidt letmælk eller mme af en kop, får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20 - og flasken trappes stille og roligt ud, så han ikke længere behøver den - godnatgrøden erstatter flasken, og han puttes samtidig med putteklud, bamse osv.
Med den alder han har, så er det helt naturligt, at flaskerne trappe ud og erstattes af mere rigtig mad. Hans behov for mælk/kalk blive stillet via maden og så må han gerne få en lille smule letmælk, A38 og tykmælk. Det anbefales, at børn ved 1 års alderen kun tilbydes 100 ml letmælk og så kan indtaget gradvist øges derefter. Det er ikke meningen, at han skal indtage så store mængder mælk, som han tidligere har gjort - hvis han får 350 ml dagligt, så er han fuldt ud dækket ind. Og den mælk I kommer i grød og mos, laver som sovs osv. tæller også med. Det er samtidig vigtigt, at han lærer at drikke vand, så det er en god idé at vænne ham til at drikke vand af kop til alle måltider og som tørstslukker imellem måltiderne - og altså lige nu også gerne give lidt vand, før han skal sove :)
Jeg ved fra dine tidligere breve, at han har været lidt småtspisende og i forbindelse med sygdom også har tabt sig. Og jeg tænker, at det også er en af grundende til, at I har bibeholdt flere flasker dagligt. Det er også rigtig godt, at I stadig er opmærksomme på, at han har brug for mange små måltider hele dagen igennem, og at I forsøger at sikre ham så god en variation af fødevarer som muligt - bliv endelig ved med det. Men mælkeindtaget skal naturligt skrues ned, for også at give plads til anden og mere sufficient mad :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og at I er hjulpet videre på vej :)
Rigtig glædelig 2. juledag! Og også godt nytår til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske