Svar: Overgangskost og amning

6. december 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære MM

Tak for dit brev - og stort tillykke med 6 måneders dagen i dag :)

Det lyder rigtig fint med skemad 3 gange dagligt og faktisk må du gerne stille og roligt begynde at introducere lidt mellemmåltider også. Sammen med grød, frugt og grøntsagsmos skal din dreng tilbydes vand af kop - og i takt med at han lære at drikke af en kop og kan indtage lidt større mængde væske på denne måde, så vil behovet for brystet og dermed antal amninger naturligt nedsættes yderligere - samtidig med at indtaget af skemad naturligt også erstatter nogle af amningerne.

Det er helt naturligt, at du således oplever at din mælkeproduktion nedsættes nu, hvor han spiser og drikker anden mad. Der går længere tid imellem dine amninger, og det gør naturligt mælkeproduktionen mindre. Det betyder dog ikke, at du ikke stadig har mælk og at der ikke er noget at komme efter - men produktionen vil naturligt finde et nyt leje, som passer til hans behov nu.

Du ammer stadig rigtig meget, og hvis I begge trives på denne måde, så er det rigtig fint. Det vil dog ofte være sådan, at du i 6 måneders alderen kan begynde at springe amning midt nat over og din dreng kan begynde at sove igennem, hvilket svarer til at han f.eks. ammes kl 23.0 og igen kl 05... alt sammen naturligt afhængigt af hans indtag af skemad og vand i løbet af dagen - og antal amninger i løbet af dagen.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos, skal i 6 måneders alderen begynde med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som han kan gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 som nu

Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til powernap, måske omkring kl 17...

Aften 18.30: Grøntsagsmos, og der begyndes også her med lidt kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden, Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 20.30

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster

Midt nat 03: Amningen ...

Annonce

... trappes gradvist ud

Som du kan se, så indgår der 7 amninger i min dagsplan og der er sat mellemmåltider ind i løbet af dagen, når natamningen trappes ud bliver det til 6 amninger. Der gives vand af kop til alle måltider og skemaden fylder naturligt mere og mere.

Hvis du lige nu tænker, at din dreng har brug for en ekstra amning, når han vågner af sin middagslur, så kan du roligt lægge en amning ind her. Det er helt fint.

I takt med at skemaden fylder mere og mere, så vil mælkeproduktionen naturligt nedsættes, og det betyder også, at du ikke længere vil få brystspændinger som tidligere. Dine bryster vil ikke længere føles helt så spændte og fyldte, men der vil stadig være mælk. Du kan evt. godt mærke brystspændinger tidlig morgen, hvis han ikke har spist hos dig i løbet af natten, men hvis du ikke længere oplever brystspændinger i løbet af dagen vil det være helt normalt, netop fordi antallet af amninger er nedsat og dermed er mælkeproduktionen også nedsat.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er stadig vigtigt, at du ammer ham som en fast del af putteritualet, så han har en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så tilbydes brystet før han skal sove. På den måde sikrer du ham bedst plads i maven til begge dele og holder også stadig gang i din mælkeproduktion :) Det er dog samtidig vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau som giver ham lyst til at die - det vil sige, at det kan være bedre at du giver ham 3/4-1 dl. skemad, vand af kop og efterfølgende så tilbyder brystet, end at du giver ham f.eks. 1.5 dl. skemad eller mere, og han så ikke drikker nok eller afviser brystet. Det er vigtigt, at du forsøger at skabe en rytme om dagen som giver ham tilstrækkeligt af både skemad, vand og mælk, for ellers vil han naturligt begynde at søge brystet ekstra om natten - og det skal han ikke nu. Amningerne skal trappes gradvist ned.

Når han bliver 7 måneder, vil han sandsynligvis kunne trappe yderligere ned i antallet af amninger. Her vil han ofte kunne spise så store mellemmåltider, at amningerne formiddag og eftermiddag forsvinder og erstattes af skemad. Det betyder at han i den alder faktisk ofte vil kunne trives med 4 amninger der ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit! Og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre