Svar: Baby vil pludselig ikke spise
1. december 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det er rigtig godt du skriver :)
Din dreng har været sløj - han har kastet op og haft diarré, og der er ingen tvivl om, at det har påvirket hans appetit. Det kan sagtens tænkes, at han har haft kvalme, smerter fra maven, ondt i halsen, tilstoppet næse osv. som han naturligt ikke kan forklare dig, men som sagtens forklarer hvorfor hans lyst til mad har været nedsat - og så har hans behov for brystet naturligt været øget. For når han har det skidt, så forstår han ikke, hvad der sker og kan ikke forklares, at det er okay, og det gør ham naturligt lidt utrygt og så søger han det mest trygge han kender, - brystet.
Og bryst er som udgangspunkt godt. Det løsner i næsen, det fjerner ubehaget fra halsen, maven osv. og det giver ham ro, samtidig med at han jo også får noget næring ned i maven... MEN med den alder han har så er det rigtig vigtigt, at du forsøger at finde den balance der er mellem at lade ham få den tryghed og nærhed som brystet giver ham, men samtidig holder lidt igen, fordi det også er begrænset, hvor meget din mælkeproduktion bør øges - for drikker han for meget mælk, så vil det også nedsætte hans appetit...
Nu hvor han har det lidt bedre, så er det derfor rigtig godt, hvis du kan skrue ned for antallet af amninger igen, så han "kun" dier fra et bryst af gangen i løbet af dagen og så han ammes ca. 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at han om formiddagen skal sove uden bryst - i stedet skal han tilbydes vand af kop og et mellemmåltid. Og han skal også sove uden bryst om natten...
Du må prøve at variere mellem hjemmelavet (familiemaden) og den færdiglavede babymad. Det gør ikke noget, hvis han lige nu helst vil spise færdiglavet grød eller middagsretter fra glas. Det vigtigste er at han begynder at spise igen. Men vær også opmærksom på, at han måske begynder at ville vise interesse for mere af din mad, og at du måske skal udnytte denne periode til at få introduceret lidt nye smage, konsistensen og former.
Du kan f.eks. prøve at lave klatkager - det er i princippet klatter af grød, som du steger på panden. Du kan f.eks. blande lidt havregrød med lidt frugtmos og stege det, skære det ud i små bidder og se om din dreng vil spise det...
Du kan også med fordel starte med at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Det kan være bagte kartoffelbåde fra ovnen eller forskellige rodfrugter skåret i stænger, penslet med olie og bagt i ovnen (du kan gemme rester fra aftensmaden og bruge dem til frokost næste dag) og så lade ham sidde og gumle og gnaske lidt selv, hvorefter du så kan prøve at følge efter med lidt mos.
Han må også gerne få små bidder af indmaden af en frikadelle. Det kan være en almindelig frikadelle af kød, eller det kan være en fiskedelle. Du kan give ham de små bidder direkte ind i munden, og lad ham gerne se, at du spiser det samme, så han har en oplevelse af, at I spiser sammen og spiser samme mad...
Små børn må normalt ikke tilbydes yoghurt, men blandt andet Semper laver yoghurt smoothies til børn fra 6 måneder, som er tilpasset det lille barn. Det kunne måske også være en ny smag for ham og samtidig noget som måske ville hjælpe lidt på hans mave og hans interesse for at spise igen... Jeg vil foreslå dig, at du hælder indholdet op i en lille skål og giver det med ske, så han igen bliver interesseret i at få mad med ske...:)
Sørg for at holde fast i hans rytme. Det vil sige faste spisetider, sovetider, tidspunkter for leg, aktivitet osv. Jo mere rytme du kan holde, jo mere vil hans indre ur tilpasse sig og jo mere sulten og parat til at spise vil han også være, når det er spisetid. Samtidig hjælper en fast plan også på, at du ikke kommer til at amme ham for meget ;)
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med små bidder af klatkager eller du kan prøve med forskellige typer grød (hjemmelavet eller købt). Vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos. Prøv evt. med yoghurt smoothies til børn, gerne serveret med ske. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Ristede rugbrødsbjælker, bagt kartoffelbåde eller bagte rodfrugter (rester fra aftensmaden) i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Mosen kan være hjemmelavet eller det kan være middagsretter fra glas. Giv ham også meget gerne små bidder af indmaden af en frikadelle og lignende direkte ind i munden, så han smager nyt :) Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30-16: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, kan også her tilbydes bær eller frugtsmoothies - igen gerne med en ske...
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad - der skal stadig være mos, men han skal også suppleres med kogte grøntsagsbuketter, kartoffelbåde fra ovnen osv. Vand af kop. Prøv med forskellige risretter som boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf.. alt sammen med masser af smag og som kan gives med ske, og hvor I spiser det samme :)
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :) Jeg tror bestemt ikke, at du gør noget forkert. Det er dog helt naturligt, at appetitten kan variere hos børn og hvis han er sløj og ikke helt frisk, så går det naturligt ud over hans indtag af mad og hans lyst til at spise :)
God bedring og krydser fingre for at appetitten hurtigt vender tilbage igen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske