Svar: Baby med hård mave - 7 mdr.

28. november 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig vigtigt, at I holder jeres drengs mave igang ved at tilbyde ham så varieret en kost som muligt. Det vil være rigtig godt, hvis han nu kan spise nogle af de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Ligesom hans indtag af grøntsager nu skal varieres og tilsættes forskelligt kød og fisk. Derudover skal han også tilbydes frugt - både frisk frugt i hånden og frugtmos, ligesom frugt også kan bruges som hopping på en grød.

Det er rigtig fint, at I har skåret antallet af flasker ned. Det vil være passende for hans alder, at han nu tilbydes 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, hvilket også lyder til at passe nogenlunde med jeres dagsplan :)

I stedet for flaske, skal hans væskeindtag nu også dækkes af vand. Det betyder, at I skal tilbyde ham vand til alle måltider og også gerne som tørstslukker imellem måltiderne.

En dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, kan se således ud:

Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt havregrød og vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos som nu. Igen vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover som nu ca. 45 minutter

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, men det kan også være en middagsret fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 og må gerne sove et par timer som nu :)

Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.

Springer powernappen over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Der gives kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i ...

Annonce

... hånden som han selv kan gumle på. Maden må gerne smage af mere og må gerne få gradvist mere og mere bid. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19-19.30

Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover videre

Det er som sagt vigtigt at I forsøger at holde gang i maven naturligt ved at tilbyde ham en god variation af både grød og grøntsagsmos. Og også tilbyder ham rigelig med vand ved siden af de 4 flasker. Det er også vigtigt, at I holder mængden af skemad på et niveau som giver plads til mere rigtig mad i maven - han bør ikke spise så store mængder skemad, at han ikke drikker nok... Det er således bedre at han spiser 1 dl. grød og mos og drikker nok, end at han spiser 2 dl. grød og mos og ikke drikker nok. I skal prøve at finde denne balance.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er også vigtigt, at I hjælper ham med at bruge sig selv motorisk. Han skal ligge på maven dagligt, øve sig i at krybe hen over gulvet, bruge og sparke fra med sine ben. I må også gerne cykle med hans ben, lade ham hoppe på jeres skød osv. At han bruger sig selv motorisk er også med til at holde maven igang.

Hvis I ikke kan holde hans mave igang på denne måde, vil det være en god idé at tilbyde ham laktulose. Det kan I købe i håndkøb og uden recept. Han må få 1 ml pr kg, han vejer og gerne fordelt på 2 doser - så han tilbydes det morgen og aften. Det gives direkte i munden på en ske eller en engangssprøjte. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så må han i princippet få 7 ml laktulose i døgnet. Og kan dermed få 3.5 ml morgen og aften. I kan f.eks. starte med at give ham 2 ml morgen og aften, og alt efter hvordan hans mave reagerer på det, så kan I skrue lidt op eller lidt ned i mængde.

Det er vigtigt at I holder hans mave igang. Hvis han fortsat har hård mave, så vil det nedsætte hans appetit, det kan gøre ondt og det vil naturligt gå ud over hans trivsel. Hvis laktulose ikke virker, så vil det være en god idé at I drøfter det med lægen :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to