Svar: Baby med hård mave - 7 mdr.
28. november 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, at I holder jeres drengs mave igang ved at tilbyde ham så varieret en kost som muligt. Det vil være rigtig godt, hvis han nu kan spise nogle af de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Ligesom hans indtag af grøntsager nu skal varieres og tilsættes forskelligt kød og fisk. Derudover skal han også tilbydes frugt - både frisk frugt i hånden og frugtmos, ligesom frugt også kan bruges som hopping på en grød.
Det er rigtig fint, at I har skåret antallet af flasker ned. Det vil være passende for hans alder, at han nu tilbydes 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, hvilket også lyder til at passe nogenlunde med jeres dagsplan :)
I stedet for flaske, skal hans væskeindtag nu også dækkes af vand. Det betyder, at I skal tilbyde ham vand til alle måltider og også gerne som tørstslukker imellem måltiderne.
En dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt havregrød og vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos som nu. Igen vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover som nu ca. 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, men det kan også være en middagsret fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 og må gerne sove et par timer som nu :)
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.
Springer powernappen over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Der gives kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i hånden som han selv kan gumle på. Maden må gerne smage af mere og må gerne få gradvist mere og mere bid. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19-19.30
Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover videre
Det er som sagt vigtigt at I forsøger at holde gang i maven naturligt ved at tilbyde ham en god variation af både grød og grøntsagsmos. Og også tilbyder ham rigelig med vand ved siden af de 4 flasker. Det er også vigtigt, at I holder mængden af skemad på et niveau som giver plads til mere rigtig mad i maven - han bør ikke spise så store mængder skemad, at han ikke drikker nok... Det er således bedre at han spiser 1 dl. grød og mos og drikker nok, end at han spiser 2 dl. grød og mos og ikke drikker nok. I skal prøve at finde denne balance.
Det er også vigtigt, at I hjælper ham med at bruge sig selv motorisk. Han skal ligge på maven dagligt, øve sig i at krybe hen over gulvet, bruge og sparke fra med sine ben. I må også gerne cykle med hans ben, lade ham hoppe på jeres skød osv. At han bruger sig selv motorisk er også med til at holde maven igang.
Hvis I ikke kan holde hans mave igang på denne måde, vil det være en god idé at tilbyde ham laktulose. Det kan I købe i håndkøb og uden recept. Han må få 1 ml pr kg, han vejer og gerne fordelt på 2 doser - så han tilbydes det morgen og aften. Det gives direkte i munden på en ske eller en engangssprøjte. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så må han i princippet få 7 ml laktulose i døgnet. Og kan dermed få 3.5 ml morgen og aften. I kan f.eks. starte med at give ham 2 ml morgen og aften, og alt efter hvordan hans mave reagerer på det, så kan I skrue lidt op eller lidt ned i mængde.
Det er vigtigt at I holder hans mave igang. Hvis han fortsat har hård mave, så vil det nedsætte hans appetit, det kan gøre ondt og det vil naturligt gå ud over hans trivsel. Hvis laktulose ikke virker, så vil det være en god idé at I drøfter det med lægen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske