Svar: Baby vil ikke spise - 6 mdr.
24. november 2017
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Det vil være en rigtig god idé, hvis I kan sætte jeres dreng i den høje stol. Han er 6 måneder nu og det vil være rigtig godt, hvis han kan sidde med ved bordet og kan begynde at sidde mere rigtigt - og ikke længere liggesidde i sin skråstol...
Du spørger om han må komme i højstol nu.. Og ja, det må han som udgangspunkt godt, når han er 6 måneder gammel. Har han været meget i skråstol? Hvor stærk er han i ryggen? Hvis han har siddet mere i skråstol end han har ligge på maven, så er hans mavemuskler måske stærkere end hans rygmuskler - og da jeg ikke kan se ham, er det naturligt svært at vurdere. MEN - i forhold til hans alder, vil det være rigtig godt, hvis han kan komme helt ud af skråstolen, ligge på maven i løbet af dagen og begynde at sidde i den høje stol, når han skal have skemad.
Og han skal ikke stables op med puder for at sidde. Det vil være fint, at der er en pude i højstolen (som købes sammen med den høje stol), denne sikrer at han ikke glider rundt på sædet, men den støtter ham ikke om livet. Når han sættes i den høje stol, så vil han sandsynligvis i starten sidde nogenlunde rank, og efter lidt tid, så begynder han at falde til siden eller forover - og her skal han så ned på gulvet igen. Stille og roligt bliver han naturligt stærkere til at sidde og kan sidde i længere tid.
Han må også meget gerne sidde op i sin barnevogn, når I triller tur. Sørg for at der er ryglæn, så han kan læne sig tilbage, men lad ham sidde op, så han også der træner det at sidde - læne sig tilbage, når han er træt i ryggen, sætte sig op, når han er klar til det.
Start med at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med. Det bliver lettere at koordinere bevægelserne, når han sidder mere rigtigt op og spiser. Naturligvis under opsyn, især når han er ved at få tænder. Det at starte hvert måltid med lidt mad i hånden, gør ham opmærksom på at det er spisetid. Han begynder at producerer mere spyt, øver sig mundmotorisk og bliver dermed mere klar til skeen, når du så tilbyder ham den. Og det er helt okay, hvis han ikke spiser store portioner, det vigtigste er, at du nu tilbyder ham mange små måltider hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan lige nu vil se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød eller øllebrød, evt. med lidt frugtmos som topping. Vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos (det kan være hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Ammes kortvarigt og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. vand af kop.
Ammes godt og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos (hjemmelavet eller købt) og vand af kop.
Powernapper eller måske springes den over
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos - igen hjemmelavet med udgangspunkt i jeres mad eller du kan give ham mos fra glas. Vind af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tiden kan variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt.
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre.
Som du kan se, er der mange små måltider i denne plan og hele tiden en variation mellem grød, grøntsager og frugtmos. Start hvert måltid med lidt i hånden og følg efter med lidt på en ske - og vær glad, hvis han spiser bare 1/2 dl. Og accepter, hvis han lige nu nogle gange kun spiser 5 skefulde :) Lige nu er det rytmen og rutinen omkring maden og det at det skal være rart at spise, som skal være fokus.
Det er naturligt, hvis han stadig har svært ved helt at koordinere sine bevægelser og få maden ført til munden - øvelse gør mester :) Og du må naturligvis også gerne holde maden for ham, så han kan smage, slikke, sutte osv. imens du holder :) Du kan med fordel skære en agurkeskive på 1.5 cm., fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte agurkeskiven på hans tommelfinger. Det kan gøre det lettere for ham at holde på den, når han "svinger med armene" og dermed give ham en lille succesoplevelse, når det lykkes at ramme munden :)
Vær opmærksom på om han nogle gange protestere overfor skeen, fordi han bliver for utålmodig og det ikke går hurtigt nok ... nogle gange kommer frustrationen, fordi du skal være lidt mere vedholdende og hurtig mellem de skefulde du giver ham, så han hjælpes til at spise og ikke kører træt i det, fordi han synes det går for langsomt :)
Du skriver, at du efterhånden er modløs over at give ham mad, fordi det er en proces, som tager virkelig lang tid - det skal ikke tage for lang tid. Det skal helst ikke nå dertil, hvor det kammer over og han bliver træt, begynder at forbinde det at spise med noget som ikke er rart. Prøv derfor at gøre det så kort som muligt og hold fast i, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke ret lang tid, før han tilbydes lidt mad igen. Det er bedre at han spiser 5 skefulde, kommer ned på gulvet igen og er glad, end at du presser ham til at spise en del mere og det hele så ender i frustration hos jer begge:)
Lad endelig også far prøve, når far er hjemme - nogle børn reagerer helt forskelligt alt efter om det er far eller mor der giver dem mad :)
Hvis du har indtryk af, at det er selve skeen, som han lige nu protesterer over, så kan du prøve med en anden type ske. Du kan faktisk også prøve at made ham med en ristet rugbrødsbjælke eller du kan lave en "agurkeske" - som du putter ned i grøden/mosen og lader ham slikke og smage og se om du så ikke, når han har fået smag for det, kan få lov til at made ham lidt med den rigtige ske igen. Når han finder ud af at det smager helt godt, så vil han måske gerne spise lidt mere :)
Sørg også for at give ham lidt vand undervejs, så han får noget at skylle maden ned med og munden bliver renset, så det er rart for ham. Nogle gange når han afviser skeen kan det også være fordi han er tørstig...
Hvis du lige nu ikke kan få passet formiddagsmåltidet ind, så kan du godt vælge at give ham frugtmos på grøden om morgenen og på den måde slå de to måltider sammen.
Du bør vente lidt med at skrue ned for amningen, så han stadig får mælk ca 6 gange i døgnet. Men du må gerne amme ham kortvarigt tidlig morgen og formiddag, for at se om det kan sikre lidt mere plads i maven til morgenmad og frokost. Før middagsluren og før han puttes om aftenen og sen aften, må du dog gerne amme ham rigtig godt fra begge bryster, hvis han gerne vil have det - for at sikre ham bedre søvn.
Når han bliver 7 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til 4 amninger og det vil her være amningen formiddag og eftermiddag der forsvinder og i stedet erstattes af lidt større mellemmåltider og vand af kop på disse tidspunkter :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske