Svar: Min søn på 11 mdr afviser mad

15. november 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeg kan se, at det betyder meget for dig, at din dreng drikker mælk. Og mælk er naturligt også en vigtig kilde til kalk og forskellige næringsstoffer, men faktisk så behøver din dreng ikke mælk i løbet af dagen, og derudover så fortæller du, at du ammer ham om eftermiddagen og det meste af natten... Han får faktisk langt mere mælk end han behøver :)

Han er 11 måneder nu, og det vil være rigtig fint, hvis du kan nøjes med at amme ham to gange dagligt. Jeg vil anbefale, at du ammer ham aften og sen aften f.eks. kl 20 og 23.30. Og derefter skal han så sove uden yderligere mælk resten af natten, og om dagen skal han spise varieret kost og drikke vand.

Du skal ikke introducere mme eller flaske med den alder han har. Flaske bør trappes ud i 1 års alderen og det vil være synd at vænne ham til dette nu og så tage den fra ham om få uger. Derudover så får han rigeligt med mælk fra dig, hvis du kan nøjes med at amme ham de to gange dagligt, og så er det også vigtigt, at han lærer at drikke mere vand. Hvis du begynder at give ham mme, så øger du hans mælkeindtag - og det er netop vigtigt ikke at erstatte amning med flaske, men derimod skære ned i mængden af mælk. Fordi det store indtag af mælk fjerner lysten til mere rigtig mad. Og faktisk tænker jeg, at når han ikke spiser så meget om morgenen og ikke har særlig stor appetit i løbet af dagen, så hænger det sandsynligvis sammen med, at han dier så meget hos dig om natten.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Morgen 6.30-7: Havregrød eller klatkager som nu. Vand af kop.

Afleveres hos mormor og morfar

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 12.30: Må meget gerne få lidt varm mad til frokost. Det kan være rester fra aftensmaden eller dine forældre kan give ham middagsretter fra glas beregnet til babyer på 10-12 måneder. Kan også tilbydes lidt brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med ...

Annonce

... kogte pastaskruer, stykker af pølse, ost, ½ hårdkogt æg og lignende. Vand af kop.

14-15: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller måske en gammeldagsfrugtgrød med mælk (det kan godt være lidt mme).

Sover dagens 2. lur som nu.

Hentes og I kommer hjem - og forsøg at undgå amning her, men tilbyd i stedet lidt grønt, som han kan sidde med i hånden og gumle på, imens du laver aftensmaden klar.

Aften 18.30: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad sm smager af noget, mad med bid. Der skal være mad i hånden og mad han kan spise med en gaffel og derudover også moset mad, som du giver ham...

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tilbydes banan, frugt, pære eller lignende som nu og vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca 20-20.30.

Sen aften eller først på natten 24: Ammes og sover derefter videre - og skal ikke ammes yderligere og næste morgen starter dagen med grød, klatklager eller lignende.

Du skriver, at du føler at din dreng søger brystet om natten, fordi han går sulten i seng, og det har du sandsynligvis ret i - men det er også sådan, at så længe du ammer ham så meget om natten, så vil han ikke føle sult om dagen og derfor ikke spise nok, så det er en dum cirkel at havne i. Derfor er du nødt til at skrue ned for amningerne om natten - evt. lade far sove med ham efter midnat, hvor du så sover i et andet rum, så du får skabt plads til mere rigtig mad i maven i dagtimerne. Ligesom det vil være godt, at du ikke ammer ham før aftensmaden, fordi mælken også her fjerner hans lyst til at spise om aftenen...

Det er rigtig godt, at han vokser og udvikler sig som han skal - og det skal du naturligvis holde fast i. Men du skal også finde roen i, at han nu er så gammel, at han faktisk ikke længere behøver al den mælk og det er naturligt, at han skal klare sig uden mælk hele dagen og også om natten...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger