Svar: Mælkeallergi og mme i grød

14. november 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Hanne

Tak for dit brev :)

Jeg forstår det sådan, at du ammer, men dog ikke kan få udmalkning til at fungere, så derfor vil du gerne komme modermælkserstatning i din datters skemad og måske nogle gange kunne tilbyde hende en flaske....

Jeg ved ikke, hvilken erstatning I har forsøgt jer med, men du kan godt prøve med en anden. Der findes lidt forskellige højt hydrolycerede erstatninger på markedet: Nutramigen, Althera, Pepticate, der findes f.eks. også Neocate til børn som ikke tåler laktose... I kan derfor godt forsøge med en anden modermælkserstatning for at se, om hun kan lide dette. Hvis jeres datter f.eks. får Nutramigen, så prøv med Althera. Prøv at tale med apoteket om, hvad muligheder der er, hvad de kan bestille hjem, og hvad de forskellige erstatninger koster.

Det anbefales, at du energiberiger din datters hjemmelavede grød og mos, og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan finde en erstatning, som hun godt kan lide. Hvis det er helt umuligt, så må du lave hendes grød og mos på vand, men så er det vigtigt, at du ...

Annonce

... fortsat ammer hende, og det kan være en god idé, at du måske tilbyder hende en ekstra amning i døgnet, end man normalt anbefaler, for på den måde at sikre hende ekstra mælk fra dig. Derudover må du energiberige hendes skemad ved at bruge forskellige slags fedtstof - da hun har mælkeallergi, skal du så gå uden om smørprodukter, og i stedet vælge forskellige olier og plantebaserede minariner osv. Når hun bliver 6 måneder, kan hun tilbydes fisk i grøntsagsmosen og få ekstra naturligt fedt den vej igennem.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg går ud fra, at mælkeallergi er konstateret hos din datter. Hvis hun ikke har mælkeallergi, men er disponeret for allergi, så må hun gerne få almindelig erstatning med den alder hun har nu, og det gør naturligt hverdagen betydeligt lettere. Almindelig erstatning smager ofte også bedre end højt hydrolyceret erstatning. Man kan også købe f.eks. NAN HA som har deltvist hydrolycerede proteiner - den kan dog ikke anvendes til et barn, som har diagnosticeret mælkeallergi.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.