Svar: Mælkeallergi og mme i grød
14. november 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev :)
Jeg forstår det sådan, at du ammer, men dog ikke kan få udmalkning til at fungere, så derfor vil du gerne komme modermælkserstatning i din datters skemad og måske nogle gange kunne tilbyde hende en flaske....
Jeg ved ikke, hvilken erstatning I har forsøgt jer med, men du kan godt prøve med en anden. Der findes lidt forskellige højt hydrolycerede erstatninger på markedet: Nutramigen, Althera, Pepticate, der findes f.eks. også Neocate til børn som ikke tåler laktose... I kan derfor godt forsøge med en anden modermælkserstatning for at se, om hun kan lide dette. Hvis jeres datter f.eks. får Nutramigen, så prøv med Althera. Prøv at tale med apoteket om, hvad muligheder der er, hvad de kan bestille hjem, og hvad de forskellige erstatninger koster.
Det anbefales, at du energiberiger din datters hjemmelavede grød og mos, og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan finde en erstatning, som hun godt kan lide. Hvis det er helt umuligt, så må du lave hendes grød og mos på vand, men så er det vigtigt, at du fortsat ammer hende, og det kan være en god idé, at du måske tilbyder hende en ekstra amning i døgnet, end man normalt anbefaler, for på den måde at sikre hende ekstra mælk fra dig. Derudover må du energiberige hendes skemad ved at bruge forskellige slags fedtstof - da hun har mælkeallergi, skal du så gå uden om smørprodukter, og i stedet vælge forskellige olier og plantebaserede minariner osv. Når hun bliver 6 måneder, kan hun tilbydes fisk i grøntsagsmosen og få ekstra naturligt fedt den vej igennem.
Jeg går ud fra, at mælkeallergi er konstateret hos din datter. Hvis hun ikke har mælkeallergi, men er disponeret for allergi, så må hun gerne få almindelig erstatning med den alder hun har nu, og det gør naturligt hverdagen betydeligt lettere. Almindelig erstatning smager ofte også bedre end højt hydrolyceret erstatning. Man kan også købe f.eks. NAN HA som har deltvist hydrolycerede proteiner - den kan dog ikke anvendes til et barn, som har diagnosticeret mælkeallergi.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske