Svar: Vil ikke spise morgenmad

9. november 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære A.

Tak for dit brev :)

Kan det tænkes, at din datter får en del mælk hos dig kl 05, så meget at det måske tager pladsen op for morgenmaden.. Jeg tænker umiddelbart, at det måske godt kan hænge sådan sammen, og jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at afkorte amningen tidlig morgen lidt.

Hvis du ammer fra begge bryster tidlig morgen, så kan du gå over til "kun" at amme fra det ene bryst. Hvis du ammer fra et bryst, så kan du begynde at afkorte denne amning lidt, så hun dier kortere og kortere tid hos dig. Det vil sige, at du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, før hun selv slipper helt. Og på den måde se, om hun så har lidt mere appetit om morgenen.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan starte med at sætte hende i den høje stol og så tilbyde hende lidt bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Det at sidde og gumle på lidt mad vil styrke hende mundmotorisk, det vil sætte gange i hendes spytproduktion, og det vil gøre hende opmærksom på, at det er spisetid, så når du så har lavet grøden og kommer med den, så vil hun være mere parat til at spise den.

Derudover er det rigtig fint, at du forsøger at variere mellem ...

Annonce

... forskellige grødtyper, og du må også gerne prøve at variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød, netop for at give så meget variation som muligt. Det er også rigtig fint, at variere mellem forskellige typer frugtmos og bærmos på toppen. Grød ser meget forskelligt ud og smager meget forskelligt alt efter om der er sveskemos, jordbærmos, pæremos eller abrikosmos som topping. Her kan du også variere mellem hjemmelavet frugtmos og frugtmos på glas.

Du skriver, at du har forsøgt med små bidder af en bolle, og hvis hun kan tygge dette, er det rigtig fint. Du kan også prøve at lave klatkager til hende - det er i princippet grød som du steger på panden :) Du må gerne blande lidt frugtmos i klatkagerne.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du ikke kan få hende til at spise grød, klatkager, frugt, bær, små bidder af en bolle osv. om morgenen og om formiddagen, så må du lige nu bibeholde amningen formiddag. Det er jeg enig med dig i. Men prøv om du kan få øget hendes indtag af morgenmad og mellemmåltid om formiddagen, så hun stille og roligt kan trappe ud af formiddagsamningen og mælken begynde at fylde lidt mindre :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat god appetit og rigtig god weekend, når du kommer så langt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder