Svar: Vil ikke spise morgenmad
9. november 2017
Alder:
7 mdr.
Kære A.
Tak for dit brev :)
Kan det tænkes, at din datter får en del mælk hos dig kl 05, så meget at det måske tager pladsen op for morgenmaden.. Jeg tænker umiddelbart, at det måske godt kan hænge sådan sammen, og jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at afkorte amningen tidlig morgen lidt.
Hvis du ammer fra begge bryster tidlig morgen, så kan du gå over til "kun" at amme fra det ene bryst. Hvis du ammer fra et bryst, så kan du begynde at afkorte denne amning lidt, så hun dier kortere og kortere tid hos dig. Det vil sige, at du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, før hun selv slipper helt. Og på den måde se, om hun så har lidt mere appetit om morgenen.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan starte med at sætte hende i den høje stol og så tilbyde hende lidt bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Det at sidde og gumle på lidt mad vil styrke hende mundmotorisk, det vil sætte gange i hendes spytproduktion, og det vil gøre hende opmærksom på, at det er spisetid, så når du så har lavet grøden og kommer med den, så vil hun være mere parat til at spise den.
Derudover er det rigtig fint, at du forsøger at variere mellem forskellige grødtyper, og du må også gerne prøve at variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød, netop for at give så meget variation som muligt. Det er også rigtig fint, at variere mellem forskellige typer frugtmos og bærmos på toppen. Grød ser meget forskelligt ud og smager meget forskelligt alt efter om der er sveskemos, jordbærmos, pæremos eller abrikosmos som topping. Her kan du også variere mellem hjemmelavet frugtmos og frugtmos på glas.
Du skriver, at du har forsøgt med små bidder af en bolle, og hvis hun kan tygge dette, er det rigtig fint. Du kan også prøve at lave klatkager til hende - det er i princippet grød som du steger på panden :) Du må gerne blande lidt frugtmos i klatkagerne.
Hvis du ikke kan få hende til at spise grød, klatkager, frugt, bær, små bidder af en bolle osv. om morgenen og om formiddagen, så må du lige nu bibeholde amningen formiddag. Det er jeg enig med dig i. Men prøv om du kan få øget hendes indtag af morgenmad og mellemmåltid om formiddagen, så hun stille og roligt kan trappe ud af formiddagsamningen og mælken begynde at fylde lidt mindre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit og rigtig god weekend, når du kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske