Svar: For lidt mælk - 7 mdr.
3. november 2017
Alder:
7 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre at jeres datter trives så godt, og så dejligt, at hun nu sover igennem om natten.
Jeg anbefaler normalt 4 flasker i 7 måneders alderen - og de ligger ofte tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det kan derfor overvejes, om det kunne være en idé at du tilbyder din datter en lille flaske, når hun vågner kl 06 og så evt. springe flaske før formiddagsluren over... Men hvis du synes, at det fungerer, at hun får flaske både før formiddagslur og middagslur, så er det helt okay, at du vælger at bibeholde disse.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen begynde at trives med 3 flasker i døgnet - og disse anbefaler jeg ofte ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at når din datter om et par uger fylder 8 måneder, så vil det faktisk være helt fint, at hun ikke får flaske om morgenen, og at hun således allerede nu er begyndt at kunne undvære den kan derfor godt forsvares - især fordi du stadig tilbyder hende mælk om formiddagen, så hun får samlet lige nu ca 550 ml mme i døgnet og ved siden af dette også mme i grød og mos - og det lyder umiddelbart som et acceptabelt indtag.
Når hun indtager denne mængde, så sikres hendes behov for kalk og andre næringsstoffer, som hun netop skal have via mælken, og derudover så spiser hun jo rigtig godt. Hun lyder til at spise varieret og får en bred variation af fødevarer, så hun lyder på den måde til at være dækket rigtig godt ind. Alternativet til grød kan f.eks. være klatkager, hvis hun helst vil spise mad i stykker :)
Når flaskerne bibeholdes, så er det ud over at sikre hende mælk også for at sikre hende væske nok. Og det lyder som om, at hun her er ret god til også at drikke af en kop, og dette væskeindtag tæller naturligt også med. Og som udgangspunkt er det en god idé, at hun får vand af kop, så hun lærer at drikke vand på sigt. Hvis du vil øge hendes indtag af mme lidt, så kan du godt tilbyde lidt mme af kop f.eks. morgen og aften, men i løbet af dagen synes jeg, du fortsat bør tilbyde hende vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er rigtig godt, hvis hun er glad for vand, så giv hende vand af kop til nogle af måltiderne og også som tørstslukker imellem måltiderne :)
Derudover skal du naturligvis holde øje med hendes vandladninger, som sikrer, at hun får væske nok. Det er vigtigt, at hun stadig har gode tissetåre, og at hendes urin er klar og ikke koncentreret.
Sååå.. ud fra det du fortæller, så lyder det altså som om, at hun lige nu bliver tilstrækkeligt dækket ind hvad angår væskebehov og behov for fastere føde. Det vil være fint at bibeholde nuværende antal flasker (4-5 i døgnet) indtil hun bliver 8 måneder, hvor du så måske kan finde en rutine, hvor 3-4 flasker vil være passende for din datter - og derudover skal hun fortsat så drikke vand af kop.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske