Svar: For lidt mælk - 7 mdr.

3. november 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære glade mor

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt at høre at jeres datter trives så godt, og så dejligt, at hun nu sover igennem om natten.

Jeg anbefaler normalt 4 flasker i 7 måneders alderen - og de ligger ofte tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det kan derfor overvejes, om det kunne være en idé at du tilbyder din datter en lille flaske, når hun vågner kl 06 og så evt. springe flaske før formiddagsluren over... Men hvis du synes, at det fungerer, at hun får flaske både før formiddagslur og middagslur, så er det helt okay, at du vælger at bibeholde disse.

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen begynde at trives med 3 flasker i døgnet - og disse anbefaler jeg ofte ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at når din datter om et par uger fylder 8 måneder, så vil det faktisk være helt fint, at hun ikke får flaske om morgenen, og at hun således allerede nu er begyndt at kunne undvære den kan derfor godt forsvares - især fordi du stadig tilbyder hende mælk om formiddagen, så hun får samlet lige nu ca 550 ml mme i døgnet og ved siden af dette også mme i grød og mos - og det lyder umiddelbart som et acceptabelt indtag.

Når hun indtager denne mængde, så sikres hendes behov for kalk og andre næringsstoffer, som hun netop skal have via mælken, og derudover så spiser hun jo rigtig godt. Hun lyder til at spise varieret og får en bred variation af fødevarer, så hun lyder på den måde til at være dækket rigtig godt ind. Alternativet ...

Annonce

... til grød kan f.eks. være klatkager, hvis hun helst vil spise mad i stykker :)

Når flaskerne bibeholdes, så er det ud over at sikre hende mælk også for at sikre hende væske nok. Og det lyder som om, at hun her er ret god til også at drikke af en kop, og dette væskeindtag tæller naturligt også med. Og som udgangspunkt er det en god idé, at hun får vand af kop, så hun lærer at drikke vand på sigt. Hvis du vil øge hendes indtag af mme lidt, så kan du godt tilbyde lidt mme af kop f.eks. morgen og aften, men i løbet af dagen synes jeg, du fortsat bør tilbyde hende vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er rigtig godt, hvis hun er glad for vand, så giv hende vand af kop til nogle af måltiderne og også som tørstslukker imellem måltiderne :)

Derudover skal du naturligvis holde øje med hendes vandladninger, som sikrer, at hun får væske nok. Det er vigtigt, at hun stadig har gode tissetåre, og at hendes urin er klar og ikke koncentreret.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sååå.. ud fra det du fortæller, så lyder det altså som om, at hun lige nu bliver tilstrækkeligt dækket ind hvad angår væskebehov og behov for fastere føde. Det vil være fint at bibeholde nuværende antal flasker (4-5 i døgnet) indtil hun bliver 8 måneder, hvor du så måske kan finde en rutine, hvor 3-4 flasker vil være passende for din datter - og derudover skal hun fortsat så drikke vand af kop.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor