Svar: 10 mdr. - salt i købemad
29. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Nuala
Hvor er det dejligt at høre, at jeres søvnkrise er overstået - krydser fingre for at den gode gænge fortsætter! :)
Da din dreng ikke er så glad for grøntsager, men gerne spiser brødhapsere, så kan du med fordel give ham grøntsagsmos som smørbart pålæg - og du kan faktisk her godt købe grøntsagsmos fra glas til babyer og bruge dette... ligesom du naturligvis kan bruge rester fra jeres aftensmad.
Det vil også være en rigtig god idé at lave ovnbagte grøntsager til ham. Det vil sige skære grøntsager i både eller stænger, komme olie på og bage dem i ovnen - har du brug for salt på dine grøntsager, så kan du komme det på henne ved bordet :) Grøntsagsbåde/grøntsagsstænger kan han selv sidde med og gumle på, og bruger du forskellige rodfrugter, så vil det ofte trække sødmen lidt frem, når de bliver bagt, og det kan mange børn rigtig godt lide.
Du kan også lave smørsovs og komme på hans kogte grøntsager - det kan mange børn også rigtig godt lide, ligesom du også kan lave grøntsagssovs af forskellige slags og på den måde også få lidt variation af grønt i ham.
Han er også stadig så lille, at han sandsynligvis gerne vil acceptere hjemmebagte boller med grøntsager.. det kan være gulerod, kartoffel, spinat, squash, græskar, rødbeder og lignende, som du bager ind i boller og brød...
Det er ikke sådan, at din dreng slet ikke må få salt, før han fylder et år - det må han godt, MEN du bør ikke tilsætte salt til hans mad, og du skal overveje, hvor salt den mad du giver ham er. I takt med at han får mere og mere familiemad og spiser det samme som dig, så vil han naturligt få salt den vej igennem, netop på grund af de fødevarer du bruger i din madlavning. Så hvis du f.eks. laver kogt hamburgerryg, så vil den naturligt indeholde en del salt, fordi der er salt i den hamburgerryg du køber - og du bør således ikke tilsætte yderligere salt til retten. Og igen, hvis du selv har brug for mere salt, så bør du bruge bordsalt.
På samme måde skal du være opmærksom, når du køber færdigt pålæg, brød og lignende. Brød, pølser, fiskefrikadeller osv. indeholder alt sammen en del salt. Hvis du har mulighed for at købe f.eks. en fiskefars hos fiskehandleren, så kan du bede om en fiskefars uden tilsat salt..
I Danmark kan vi med fordel gå efter mærkerne Nøglehullet og Fuldkornsmærket, når vi handler ind. For at et produkt kan få dette mærke, så gæder f.eks., at saltindholdet ikke må overstige ½ gram pr. 100 gram. Dette er således en garanti for at købe et produkt, hvor saltindholdet ikke er alt for højt. Jeg ved ikke, om du har lignende mærker, hvor du bor, men det kan undersøges, og du kan naturligvis også gå efter produkter med så lavt et saltindhold som muligt, når du handler ind. Det burde fremgå af indholdsdeklarationen. Du kan også gå efter anbefalingen at saltindholdet ikke bør ligge over 0.5 g/MJ.
Visse fødevarer indeholder en del salt f.eks. revet parmesan over en pastaret, fetaost, oliven og lignende, som du måske selv spiser. En gang imellem må din dreng godt smage, og du skal naturligvis udnytte hans lyt til at putte i munden, fordi det forebygger kræsenhed netop at lade ham smage og spise så forskellige som muligt. Men samtidig skal du altså også sikre, at han ikke spiser alt for mange saltholdige fødevarer - det er en balance.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og fortsat rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske