Svar: 10 mdr. - salt i købemad

29. oktober 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Nuala

Hvor er det dejligt at høre, at jeres søvnkrise er overstået - krydser fingre for at den gode gænge fortsætter! :)

Da din dreng ikke er så glad for grøntsager, men gerne spiser brødhapsere, så kan du med fordel give ham grøntsagsmos som smørbart pålæg - og du kan faktisk her godt købe grøntsagsmos fra glas til babyer og bruge dette... ligesom du naturligvis kan bruge rester fra jeres aftensmad.

Det vil også være en rigtig god idé at lave ovnbagte grøntsager til ham. Det vil sige skære grøntsager i både eller stænger, komme olie på og bage dem i ovnen - har du brug for salt på dine grøntsager, så kan du komme det på henne ved bordet :) Grøntsagsbåde/grøntsagsstænger kan han selv sidde med og gumle på, og bruger du forskellige rodfrugter, så vil det ofte trække sødmen lidt frem, når de bliver bagt, og det kan mange børn rigtig godt lide.

Du kan også lave smørsovs og komme på hans kogte grøntsager - det kan mange børn også rigtig godt lide, ligesom du også kan lave grøntsagssovs af forskellige slags og på den måde også få lidt variation af grønt i ham.

Han er også stadig så lille, at han sandsynligvis gerne vil acceptere hjemmebagte boller med grøntsager.. det kan være gulerod, kartoffel, spinat, squash, græskar, rødbeder og lignende, som du bager ind i boller og brød...

Det er ikke sådan, at din dreng slet ikke må få salt, før han fylder et år - det må han godt, MEN du bør ikke tilsætte salt til hans mad, og du skal overveje, hvor salt den mad du giver ham er. I takt med at han får mere og mere familiemad og spiser det samme som dig, så vil han naturligt få salt den vej igennem, netop på grund af de fødevarer du bruger i din madlavning. Så hvis du ...

Annonce

... f.eks. laver kogt hamburgerryg, så vil den naturligt indeholde en del salt, fordi der er salt i den hamburgerryg du køber - og du bør således ikke tilsætte yderligere salt til retten. Og igen, hvis du selv har brug for mere salt, så bør du bruge bordsalt.

På samme måde skal du være opmærksom, når du køber færdigt pålæg, brød og lignende. Brød, pølser, fiskefrikadeller osv. indeholder alt sammen en del salt. Hvis du har mulighed for at købe f.eks. en fiskefars hos fiskehandleren, så kan du bede om en fiskefars uden tilsat salt..

I Danmark kan vi med fordel gå efter mærkerne Nøglehullet og Fuldkornsmærket, når vi handler ind. For at et produkt kan få dette mærke, så gæder f.eks., at saltindholdet ikke må overstige ½ gram pr. 100 gram. Dette er således en garanti for at købe et produkt, hvor saltindholdet ikke er alt for højt. Jeg ved ikke, om du har lignende mærker, hvor du bor, men det kan undersøges, og du kan naturligvis også gå efter produkter med så lavt et saltindhold som muligt, når du handler ind. Det burde fremgå af indholdsdeklarationen. Du kan også gå efter anbefalingen at saltindholdet ikke bør ligge over 0.5 g/MJ.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Visse fødevarer indeholder en del salt f.eks. revet parmesan over en pastaret, fetaost, oliven og lignende, som du måske selv spiser. En gang imellem må din dreng godt smage, og du skal naturligvis udnytte hans lyt til at putte i munden, fordi det forebygger kræsenhed netop at lade ham smage og spise så forskellige som muligt. Men samtidig skal du altså også sikre, at han ikke spiser alt for mange saltholdige fødevarer - det er en balance.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og fortsat rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor