Svar: Sovs til baby på 6 mdr

29. oktober 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Carina

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Der kom i 2015 nye retningslinjer for mad til små børn og noget af det nye var, at børn under 1 år ikke længere må få komælk. Dette skyldes, at et højt protein-indtag hos de mindste børn kan medføre overvægt senere hen, og en væsentlig del af proteinindtaget kommer fra mælk, som barnet drikker. Det anbefales, at børn under 1 år tilbydes modermælk eller modermælksrstatning, hvor indholdet af protein er betydeligt lavere end i komælk.

Det er korrekt, at vi i Danmark prioriterer højt, at børns mad tager udgangspunkt i familiemaden, så vi alle spiser det samme. Derfor må din dreng, når han er 9 måneder gammel, få en lille smule komælk i maden f.eks. som sovs. Men han bør ikke tilbydes komælk som drikkemælk af en kop. Han kan fra 9 måneders alderen også tilbydes en lille smule surmælksprodukt som f.eks. neutral sødmælks yoghurt, men det er stadig meget små mængder. Fra 9-12 måneder kan gives max 1/2 dl. komælk stigende til 1 dl. ved 1 års alderen.

Ymer, skyr, fromaige frais og lignende må først gives fra 2 år...

Så.... Nej, det vil ikke være anbefalet, at du giver din dreng sovs lavet med komælk/fløde, når han er 6 måneder gammel. Du kan dog sagtens lave forskellige slags grøntsagssovs uden brug af mælk, eller hvor du i hans portion tilsætter lidt mme.

Derudover skal du medtænke, at du på f.eks. grød kan variere smagen ved at bruge forskellige typer frugtmos som topping - grød smager og ser vidt forskelligt ud alt efter om du bruger sveskemos, æblemos, abrikosmos eller jordbærmos på toppen.

Du kan også med fordel variere imellem forskelliger slags grøntsager. Fra 6 måneders alderen må han få stort set alle slags: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.

Selleri, spinat, ...

Annonce

... rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.

Derudover vil han i 6 måneders alderen også skulle begynde med kød eller fisk i sin grøntsagsmos, og det vil også være med til at give ham nye smagsoplevelser. Det skal koges eller laves i ovnen. Den smag vi f.eks. kalder for Umami får vi blandt andet fra kød. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk, og det må han også meget gerne få. Han må dog ikke få f.eks. tun.

Du skal tænke på, at når man er vant til at spise mælk, så er der rigtig meget nyt at forholde sig til når man pludselig skal spise grød og grøntsagsmos, frugt osv. Madder måske vil virke kedeligt for dig, kan sagtens give din dreng masser af smagsoplevelser, ligesom han også skal forholde sig til, hvordan det ser ud, hvordan det føles i munden, temperaturen, konsistensen osv. Der er rigtig mange faktorer, som spiller ind på hans spiselyst og parathed til at spise :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg mener, at din dreng er født for tidligt, og det skal I naturligvis også tage hensyn til. Det er ofte en god idé at starte på det tidspunkt, som ligger mellem hans faktiske alder og hans korrigerede alder. Det vil sige, at hvis han er født 8 uger for tidligt, så vil det ofte være en god idé at korrigere med 4 uger :)

Hvis du ikke allerede har den, så vil jeg anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2017). I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og guides igennem skemaden fra de første smagsprøver og til han er igang med familiemaden (4-18 måneder). Derudover er der et fødevareregister, hvor du kan slå op, hvad han må få, hvornår og hvordan :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre