Svar: Sovs til baby på 6 mdr
29. oktober 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Der kom i 2015 nye retningslinjer for mad til små børn og noget af det nye var, at børn under 1 år ikke længere må få komælk. Dette skyldes, at et højt protein-indtag hos de mindste børn kan medføre overvægt senere hen, og en væsentlig del af proteinindtaget kommer fra mælk, som barnet drikker. Det anbefales, at børn under 1 år tilbydes modermælk eller modermælksrstatning, hvor indholdet af protein er betydeligt lavere end i komælk.
Det er korrekt, at vi i Danmark prioriterer højt, at børns mad tager udgangspunkt i familiemaden, så vi alle spiser det samme. Derfor må din dreng, når han er 9 måneder gammel, få en lille smule komælk i maden f.eks. som sovs. Men han bør ikke tilbydes komælk som drikkemælk af en kop. Han kan fra 9 måneders alderen også tilbydes en lille smule surmælksprodukt som f.eks. neutral sødmælks yoghurt, men det er stadig meget små mængder. Fra 9-12 måneder kan gives max 1/2 dl. komælk stigende til 1 dl. ved 1 års alderen.
Ymer, skyr, fromaige frais og lignende må først gives fra 2 år...
Så.... Nej, det vil ikke være anbefalet, at du giver din dreng sovs lavet med komælk/fløde, når han er 6 måneder gammel. Du kan dog sagtens lave forskellige slags grøntsagssovs uden brug af mælk, eller hvor du i hans portion tilsætter lidt mme.
Derudover skal du medtænke, at du på f.eks. grød kan variere smagen ved at bruge forskellige typer frugtmos som topping - grød smager og ser vidt forskelligt ud alt efter om du bruger sveskemos, æblemos, abrikosmos eller jordbærmos på toppen.
Du kan også med fordel variere imellem forskelliger slags grøntsager. Fra 6 måneders alderen må han få stort set alle slags: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.
Derudover vil han i 6 måneders alderen også skulle begynde med kød eller fisk i sin grøntsagsmos, og det vil også være med til at give ham nye smagsoplevelser. Det skal koges eller laves i ovnen. Den smag vi f.eks. kalder for Umami får vi blandt andet fra kød. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk, og det må han også meget gerne få. Han må dog ikke få f.eks. tun.
Du skal tænke på, at når man er vant til at spise mælk, så er der rigtig meget nyt at forholde sig til når man pludselig skal spise grød og grøntsagsmos, frugt osv. Madder måske vil virke kedeligt for dig, kan sagtens give din dreng masser af smagsoplevelser, ligesom han også skal forholde sig til, hvordan det ser ud, hvordan det føles i munden, temperaturen, konsistensen osv. Der er rigtig mange faktorer, som spiller ind på hans spiselyst og parathed til at spise :)
Jeg mener, at din dreng er født for tidligt, og det skal I naturligvis også tage hensyn til. Det er ofte en god idé at starte på det tidspunkt, som ligger mellem hans faktiske alder og hans korrigerede alder. Det vil sige, at hvis han er født 8 uger for tidligt, så vil det ofte være en god idé at korrigere med 4 uger :)
Hvis du ikke allerede har den, så vil jeg anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2017). I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og guides igennem skemaden fra de første smagsprøver og til han er igang med familiemaden (4-18 måneder). Derudover er der et fødevareregister, hvor du kan slå op, hvad han må få, hvornår og hvordan :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske