Svar: Underholdning under maden

26. oktober 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Med den alder din dreng har, så bliver han meget let afledt af andre ting og kan derfor let glemme at spise, ligesom han kan have svært ved helt at fornemme mæthed og sult. Derfor er det en rigtig god idé, hvis du kan hjælpe ham med nogenlunde faste spisetider, så du sikrer dig, at han er sulten og parat til at spise, når han sættes til bordet - det er en forudsætning for at maden havner i munden og ikke andre steder:)

Det er rigtig fint, hvis du lader ham sidde med mad selv. Det kan være større stykker, som han sidder med i hele hånden og gnaver af. Det kan også være hapsere som han skal spise med pincetgreb eller med en gaffel. Det kan være en rigtig god idé at have gang i to gafler, så du hjælper ham med at få maden på gaflen, giver ham den i hånden og han spiser selv, imens gør du den anden gaffel klar, I bytter og han spiser igen. Så du netop med gaflen anerkender hans behov for at kunne selv og ville selv, men samtidig holder gang i måltidet ved hele tiden at hjælpe ham på vej.

De fleste børn vil have lettest ved at spise med gaffel og kan ofte dette i din dreng alder, hvor en ske kræver en del mere øvelse. Samtidig så vil han med den alder han har, have en tendens til at dreje i sit håndled, når skeen føres til munden, og det betyder at maden falder af skeen. Derfor er gaflen bedre, fordi den giver ham en succesoplevelse. Du må dog naturligvis også gerne forsøge med skeen.

Det er også en god idé, at du forsøger at holde fokus på det, som skal ske, - at spise. Så du f.eks. siger "ind i munden skat, ind i munden", eller "må jeg smage din mad?", "vil du smage min mad?", "mmm mam mam smager godt" osv. i stedet for at sige nej, når han undersøger maden. Det er vigtigt, at det er mere interessant at spise end at undersøge, hvad det han gør, gør ved dig og hvis du siger nej for meget eller leger for meget ...

Annonce

... med ham og med maden, så bliver det let mere spændende at lege :)

Det er også vigtigt, at du sammensætter måltidet, så det virker interessant. Det kan du gøre ved at bruge fødevarer med forskellige farver, og på en grød kan du f.eks. også variere ved at bruge forskellige typer frugtmos som topping. En grød smager forskelligt og ser meget forskelligt ud alt efter om det er æble, jordbær, abrikos eller svesker der er på som topping.

Om morgenen kan du også gøre grøden mere interessant ved at servere lidt frugt og bær ved siden af grøden. Du kan få mange forskellige former for frugt og bær, og det er noget, som mange børn ofte rigtig godt kan lide.

Hvis du synes, at det er svært at få grød i ham om morgenen, så kan du også variere med klatkager (som i princippet er stegt grød), du kan også give ham æg, pølser og lignende en gang imellem, hvis I selv spiser dette. Alt efter hvad du selv spiser om morgenen, kan du også prøve at tage udgangspunkt i din egen morgenmad, så han har en oplevelse af, at I spiser det samme :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det gør også måltidet interessant, hvis du serverer mad i forskellige former og konsistens. Til frokost og aftensmad kan det f.eks. være godt kogte pastaskruer (der findes mange forskellige former her). Det kan være stykker af frikadelle og nogle gange 1/2 frikadelle i hånden som gnavedelle. Det kan være rugbrødshapsere eller det kan være 1/4 sammenklap som han kan gnave af...

Du må også gerne bruge sovs nu, hvilket kan være med til at give hans mad mere smag, og det kan mange børn rigtig godt lide. Dyppelse af forskellige slags vil nogle børn også nyde - altså dressinger, remoulade, mayonnaise, ketchup og lignende...

Det er så vidt muligt bedst, hvis du kan gøre maden og det at spise interessant og ikke for meget legetøj og lignende ved bordet :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger