Svar: Underholdning under maden
26. oktober 2017
Alder:
11 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har, så bliver han meget let afledt af andre ting og kan derfor let glemme at spise, ligesom han kan have svært ved helt at fornemme mæthed og sult. Derfor er det en rigtig god idé, hvis du kan hjælpe ham med nogenlunde faste spisetider, så du sikrer dig, at han er sulten og parat til at spise, når han sættes til bordet - det er en forudsætning for at maden havner i munden og ikke andre steder:)
Det er rigtig fint, hvis du lader ham sidde med mad selv. Det kan være større stykker, som han sidder med i hele hånden og gnaver af. Det kan også være hapsere som han skal spise med pincetgreb eller med en gaffel. Det kan være en rigtig god idé at have gang i to gafler, så du hjælper ham med at få maden på gaflen, giver ham den i hånden og han spiser selv, imens gør du den anden gaffel klar, I bytter og han spiser igen. Så du netop med gaflen anerkender hans behov for at kunne selv og ville selv, men samtidig holder gang i måltidet ved hele tiden at hjælpe ham på vej.
De fleste børn vil have lettest ved at spise med gaffel og kan ofte dette i din dreng alder, hvor en ske kræver en del mere øvelse. Samtidig så vil han med den alder han har, have en tendens til at dreje i sit håndled, når skeen føres til munden, og det betyder at maden falder af skeen. Derfor er gaflen bedre, fordi den giver ham en succesoplevelse. Du må dog naturligvis også gerne forsøge med skeen.
Det er også en god idé, at du forsøger at holde fokus på det, som skal ske, - at spise. Så du f.eks. siger "ind i munden skat, ind i munden", eller "må jeg smage din mad?", "vil du smage min mad?", "mmm mam mam smager godt" osv. i stedet for at sige nej, når han undersøger maden. Det er vigtigt, at det er mere interessant at spise end at undersøge, hvad det han gør, gør ved dig og hvis du siger nej for meget eller leger for meget med ham og med maden, så bliver det let mere spændende at lege :)
Det er også vigtigt, at du sammensætter måltidet, så det virker interessant. Det kan du gøre ved at bruge fødevarer med forskellige farver, og på en grød kan du f.eks. også variere ved at bruge forskellige typer frugtmos som topping. En grød smager forskelligt og ser meget forskelligt ud alt efter om det er æble, jordbær, abrikos eller svesker der er på som topping.
Om morgenen kan du også gøre grøden mere interessant ved at servere lidt frugt og bær ved siden af grøden. Du kan få mange forskellige former for frugt og bær, og det er noget, som mange børn ofte rigtig godt kan lide.
Hvis du synes, at det er svært at få grød i ham om morgenen, så kan du også variere med klatkager (som i princippet er stegt grød), du kan også give ham æg, pølser og lignende en gang imellem, hvis I selv spiser dette. Alt efter hvad du selv spiser om morgenen, kan du også prøve at tage udgangspunkt i din egen morgenmad, så han har en oplevelse af, at I spiser det samme :)
Det gør også måltidet interessant, hvis du serverer mad i forskellige former og konsistens. Til frokost og aftensmad kan det f.eks. være godt kogte pastaskruer (der findes mange forskellige former her). Det kan være stykker af frikadelle og nogle gange 1/2 frikadelle i hånden som gnavedelle. Det kan være rugbrødshapsere eller det kan være 1/4 sammenklap som han kan gnave af...
Du må også gerne bruge sovs nu, hvilket kan være med til at give hans mad mere smag, og det kan mange børn rigtig godt lide. Dyppelse af forskellige slags vil nogle børn også nyde - altså dressinger, remoulade, mayonnaise, ketchup og lignende...
Det er så vidt muligt bedst, hvis du kan gøre maden og det at spise interessant og ikke for meget legetøj og lignende ved bordet :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske