Svar: Fra to til tre flasker! Hvordan kommer vi tilbage?

19. oktober 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære lykkelige mor

Tak for dit brev :)

Da jeres datter gennem længere tid har trives rigtig fint med 2 flasker i døgnet, så bør hun fortsat kunne dette, og selvom hendes alder, udvikling osv. måske kan gøre, at hun lige nu vågner og har brug for lidt ekstra mælk/væske og måske også den tryghed der ligger i dette, så vil det være rigtig fint, hvis I kan trappe ud af den ene flaske.

I kan enten vælge at fjerne flasken før middagsluren og her en overgang tilbyde hende lidt mme af en kop, så hun lærer at sove middagslur uden at få flaske/mælk først... Det vil være rigtig fint i forhold til hendes alder. I kan også vælge at fjerne en af aften/natflaskerne og umiddelbart tænker jeg, at det nok vil være bedst at trappe ud af flasken kl 03/04.. Det er naturligt hårdt at blive vækket på det tidspunkt, og dertil kommer, at det ikke kan udelukkes at mælk midt om natten kan påvirke hendes indtag af morgengrød - og det er netop vigtigt, at hun spiser og også drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem, for at kunne undvære flaske/væske om natten...

Du fortæller, at hun aldrig har taget imod en drømmeflaske, men at hun nu er begyndt at vågne og efterspørge en flaske mellem kl 22-24, og jeg tænker, at det kan være en god idé at tilbyde ...

Annonce

... flaske her fremfor om natten. Det er også med til at sikre, at hun ikke vågner kl 03, fordi hun reelt er tørstig. Også fordi hun ikke får flaske i forbindelse med at hun puttes til natten (hvilket i øvrigt er rigtig fint, fordi hun så ikke er afhængig af flaske i munden for at sove :)).

Og så vil jeg ikke anbefale jer, at I fortynder hendes mme, men i stedet anbefale, at I skærer ned i mængden af mælk, så hun får mindre og mindre af gangen. Det vil sige, at hvis hun lige nu drikker 200 ml, så skruer I ned til 180, så 160, 140, 120 ml og på den måde trapper I hende stille og roligt ud af det behov. Samtidig skal I så naturligt sikre jer at hun drikker og spiser nok hele dagen igennem, ligesom I også meget gerne må hjælpe hende med kærtegn, putteklud, beroligende ord, stillingskift, måske en lille sang eller lignende - et ritual, som på sigt naturligt vil hjælpe hende videre i søvnen og tage over, hvor hun får flasken lige nu.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Prøv om I kan hjælpe hende videre i egen seng, så I holder fast i at hun fortsat sover der. Giv hende gerne flasken med den gradvist nedtrappede mængde mælk i direkte i sengen, så hun ikke vænnes til at skulle op i favn om natten, men fortsat sover hvor hun er puttet :)

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder