Svar: Fra to til tre flasker! Hvordan kommer vi tilbage?
19. oktober 2017
Alder:
11 mdr.
Kære lykkelige mor
Tak for dit brev :)
Da jeres datter gennem længere tid har trives rigtig fint med 2 flasker i døgnet, så bør hun fortsat kunne dette, og selvom hendes alder, udvikling osv. måske kan gøre, at hun lige nu vågner og har brug for lidt ekstra mælk/væske og måske også den tryghed der ligger i dette, så vil det være rigtig fint, hvis I kan trappe ud af den ene flaske.
I kan enten vælge at fjerne flasken før middagsluren og her en overgang tilbyde hende lidt mme af en kop, så hun lærer at sove middagslur uden at få flaske/mælk først... Det vil være rigtig fint i forhold til hendes alder. I kan også vælge at fjerne en af aften/natflaskerne og umiddelbart tænker jeg, at det nok vil være bedst at trappe ud af flasken kl 03/04.. Det er naturligt hårdt at blive vækket på det tidspunkt, og dertil kommer, at det ikke kan udelukkes at mælk midt om natten kan påvirke hendes indtag af morgengrød - og det er netop vigtigt, at hun spiser og også drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem, for at kunne undvære flaske/væske om natten...
Du fortæller, at hun aldrig har taget imod en drømmeflaske, men at hun nu er begyndt at vågne og efterspørge en flaske mellem kl 22-24, og jeg tænker, at det kan være en god idé at tilbyde flaske her fremfor om natten. Det er også med til at sikre, at hun ikke vågner kl 03, fordi hun reelt er tørstig. Også fordi hun ikke får flaske i forbindelse med at hun puttes til natten (hvilket i øvrigt er rigtig fint, fordi hun så ikke er afhængig af flaske i munden for at sove :)).
Og så vil jeg ikke anbefale jer, at I fortynder hendes mme, men i stedet anbefale, at I skærer ned i mængden af mælk, så hun får mindre og mindre af gangen. Det vil sige, at hvis hun lige nu drikker 200 ml, så skruer I ned til 180, så 160, 140, 120 ml og på den måde trapper I hende stille og roligt ud af det behov. Samtidig skal I så naturligt sikre jer at hun drikker og spiser nok hele dagen igennem, ligesom I også meget gerne må hjælpe hende med kærtegn, putteklud, beroligende ord, stillingskift, måske en lille sang eller lignende - et ritual, som på sigt naturligt vil hjælpe hende videre i søvnen og tage over, hvor hun får flasken lige nu.
Prøv om I kan hjælpe hende videre i egen seng, så I holder fast i at hun fortsat sover der. Giv hende gerne flasken med den gradvist nedtrappede mængde mælk i direkte i sengen, så hun ikke vænnes til at skulle op i favn om natten, men fortsat sover hvor hun er puttet :)
Håber I kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske