Svar: Baby vågner ofte om natten

19. oktober 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :)

Det er rigtig vigtigt, at I får skruet ned for indtaget af mælk om natten og får skruet op for indtaget af mad og mælk i løbet af dagen... Så længe jeres dreng drikker så meget mælk om natten, har han naturligt ikke plads til mere rigtig mad i maven om dagen, og det er en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at han spiser nok hele dagen igennem...

Det gør ikke noget, hvis han lige nu ofte kun spiser 5 skefulde grød af gangen, når han tilbydes skemad. Men han skal tilbydes skemad mange gange dagligt, og det er netop vigtigt, at han spiser lidt men tit, så han fyldes tilstrækkeligt op med både skemad og mælk.

Jeg kan ikke helt ud af jeres brev se, hvor mange gange han tilbydes skemad dagligt, det lyder som om, at I tilbyder ham grød en gang dagligt. Dette skal øges nu, så han tilbydes skemad to gange dagligt - frokost og aften. Sammen med skemaden skal han have vand af kop. Når han lige om lidt bliver 6 måneder, så skal I øge hans antal af skemåltider, så han i denne alder også tilbydes morgengrød. Det betyder, at han skal have 3 hovedmåltider dagligt - morgen, frokost og aften. Og så skal han fortsat tilbydes frugtmos, dette skal gives som mellemmåltider formiddag og eftermiddag.

I fortæller, at han ikke har nogen rytme i løbet af dagen, og det er meget forskelligt, hvor mange lure han sover. Nu må I meget gerne begynde at hjælpe ham til en mere fast rytme, så han tilbydes skemad til faste tidspunkter hver dag, tilbydes flaske til faste tidspunkter, er aktiv og leger til fast tid og puttes på faste tidspunkter. Og I skal starte om morgenen. Det vil sige, at hvis han ikke vågner af sig selv om morgenen, så må I meget gerne vække ham. Hvis han lige nu fast vågner og starter dagen kl 06, så er det fint, så holder I fast i dette.

Da det lyder som om, at han ofte starter dagen omkring kl 06, så vil han naturligt nok have en ret tidlig rytme, altså sove formiddagslur og middagslur forholdsvist tidligt, og derfor vil han sandsynligvis også have behov for en 3. lur sidst på dagen lidt endnu.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes mad og vand af kop, når han vågner og så altid tilbydes en flaske, før han skal sove. På den måde ...

Annonce

... sikrer I plads i maven til begge dele, og sikrer at han får både mad og mælk nok hele dagen, så han ikke behøver søge det om natten.

En dagsplan for et barn på 6 måneder, lavet ud fra jeres beskrivelse af søvn og tidspunkter, kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre, starter dagen ca kl 06

Morgen 07: Tilbydes havregrød, vand af kop.

Flaske og puttes til første lur måske kl ca. 8.30

Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt frugtmos og frugt i net som nu, vand af kop.

Frokost 11-11.30: Tilbydes grøntsagsmos, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop. Hen af vejen begyndes også med kød og fisk i mosen....

Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 12.30...

Eftermiddag 15: Tilbydes frugtmos og frisk blød frugt, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften 17.30: Grøntsagsmos, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 18.30-19

Sen aften 22: Flaske

Midt nat 02: Flaske, som stille og roligt skal trappes ud....

Det betyder altså, at I lige nu skal begynde at tilbyde jeres dreng skemad både til frokost og til aften. Og når han bliver 6 måneder, så skal I indføre endnu et skemåltid, det vil sige morgenmaden. Hen af vejen så skal I forsøge at passe mellemmåltiderne ind og flasken skal hele dagen igennem gives som en fast del af hans putteritual...

Det kan godt være nødvendigt, at I om natten skruer gradvist ned for mælken i flaskerne, så han ikke længere får 200 ml af gangen, men får 180, 160, 140 ml - samtidig med at I sætter mængden af skemad op om dagen. Flasken kl 22 må I meget gerne lade indeholde 200 ml, så han får den ekstra mælk før natten. Og tanken er, at i takt med at han begynder at indtage mere rigtig mad om dagen, drikker mere vand af kop, stadig får sine flaske før hver lur osv. så hans indtag om dagen øges, så vil hans indtag om natten naturligt blive nedsat, så han begynder at kunne trappe helt ud af natflaske og dermed begynder at kunne sove igennem...

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej - derudover vil jeg anbefale jer min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides I igennem skemaden fra 4-18 måneder, der er opskrifter, dagsplaner osv.

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor