Svar: Far på barsel

12. oktober 2017

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære snart arbejdende mor

Tak for dit brev, og beklager svartiden, som skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste dage :)

Det lyder rigtig fint, at du vil forsøge at tappe ned i amninger, nu hvor jeres datter er 9 måneder, og hvor far skal tage over i løbet af dagen. De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives rigtig godt, hvis de ammes 3 gange i døgnet og når jeres datter bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint, hvis du kan trappe ned til 2 amninger i døgnet.

Jeg vil derfor anbefale, at du lige nu ammer kl 19, 23 (forklaring følger) og tidlig morgen - og når jeres datter bliver 10 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du kan springe amningen tidlig morgen over, så hun her starter dagen med morgengrød i stedet.

Du kan overveje, om hun kan have glæde af at få lidt mme af en kop før sin middagslur. Det kan serveres både lunt og koldt, og kan være et ritual som far indfører. Hun kan også få en banan sammen med mme, da det kan give lidt ekstra mæthed i maven og hjælpe hende til at sove en god middagslur.

Mellemmåltid kan være brødhapsere, frisk frugt og bær, frugtmos, frugtgrød. I takt med at hun bliver gradvist ældre kan hun også begynde at få lidt A38 (3.5%), men max 1/2 dl. og da du stadig ammer en del, så er der ikke umiddelbart grund til at tilbyde hende mælk på denne måde, så vent gerne til hun er 12 måneder.

Du/far kan også bruge rester fra aftensmaden som mellemmåltider. Det kan være kogte blomkål- eller broccolibuketter, ovnbagte kartofler, gulerødder, rodfrugter og lignende skåret i stænger, som hun selv kan sidde og gumle på. Det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, farsbrød og lignende. Hviket også sagtens kan bruges til frokost :) Hun må også gerne få æggepandekager, hårdkogte æg osv. en gang imellem.

Far kan også sagtens variere mellem færdiglavet babymad og hjemmelavet babymad, som han synes fungerer bedst. ...

Annonce

... Det er rigtig godt, hvis hun spiser varierer, og hvis der både er mad i større stykker, som hun kan sidde med i hånden, små hapsere, som skal spises med pincet-greb eller gaffel og også stadig gerne grød og mos, så hun får noget på en ske.

Mit forslag til en dagsplan, som far også vil kunne følge, ser således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Denne amning trappes ud, når hun bliver 10 måneder.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af mad, gerne rester fra aftensmaden, får også stadig grøntsagsmos - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Tilbydes evt. en banan og lidt mme af en kop og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, måske lidt sovs. Vand af kop. Der skal være mad i stykker, hapsere og også moset mad.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca 19.30 - altså en lille smule senere end lige nu, men dette for at give plads til bad og godnatgrød, som er med til at sikre, at hun ikke behøver amning både kl 22.30 og 24...

Sen aften 23: Ammes og sover videre

Det er rigtig dejligt at far har prioriteret at holde barsel og den tid er guld værd for både far og datter, det kommer aldrig dårligt igen :) Jeg vil anbefale dig meget, at du giver far min bog "Helens bog til far".

Det er naturligt svært pludselig at skulle starte på arbejde og være væk hjemmefra hele dagen. Men far har højst sandsynligt helt styr på det, og det skal nok komme til at gå godt:)

Knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder