Svar: Yoghurt, flasker og godnatgrød
27. september 2017
Alder:
11 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev - det er kun dejligt også at kunne hjælpe jer, som f.eks. bor i Kina :) Og jeg vil naturligvis meget gerne svare på dine spørgsmål.
Ad 1) Med hensyn til yoghurt, så anbefales det, at man så vidt muligt giver neutrale produkter og selv søder med frisk frugt og bær. Når du skal vælge surmælksprodukter til din datter, så vil det være rigtig godt, hvis du kan finde produkter, som indeholder ca. 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 gram. Og kan du ikke finde produkter uden sukker, vil det være rigtig godt, at sukker ikke udgør mere end 10 gram pr. 100 gram.
Da I bor i Kina vil der naturligvis kunne være produkter, som vi ikke har i Danmark og omvendt, og anbefalingerne kan også godt være anderledes, end de er i Danmark. Derfor må du prøve at finde balancen mellem, hvad der anbefales, hvor du bor og hvad der anbefales her - og så tage udgangspunkt i de forskellige produkter du kan købe, og den mad, som du selv kan lave :) Det vigtigste er, at din datter er glad for mad, glad for at spise og spiser lidt fra alle fødevarer grupper.
Ad 2) Når det anbefales at sætte antallet af flasker ned, så er det fordi mælk fylder en del i maven, og det tager hurtigt pladsen op for rigtig mad. Og med den alder din datter har nu, så er det vigtigt, at hun spiser varieret og spiser rigtig mad, familiemad. Hun vil naturligt i takt med at hun bliver ældre, begynde at være lidt mere selektiv i sine madvaner, og det bliver let at lukke munden og afvise maden - især hvis hun i stedet for mælk. Derfor er det vigtigt, at du holder fast i, at hun "kun" skal have 2 flasker og ellers sagtens kan spise rigtig mad :)
Du må meget gerne bibeholde amningen tidlig morgen. Du fortæller, at du oplever det som "boost af antistoffer", og det er helt fint. Det lyder ikke til at tage pladsen væk fra morgenmaden, men hjælper jer til at sove lidt længere, og det er naturligvis helt okay:)
Flasken omkring midnat, kaldes ofte drømmemåltid eller dream-feed. Og mange børn (og forældre) nyder den, fordi det giver mulighed for sammenhængende nattesøvn efterfølgende. Da din datter ikke har efterspurgt mælk omkring midnat i flere måneder, så skal du naturligvis ikke begynde at vænne hende til dette nu :) Du kan derfor godt vælge at tilbyde hende flasken om morgenen, efter morgenmaden, hvis det er den du skønner, at hun har mest glæde af. Umiddelbart vil jeg dog anbefale, at du tilbyder hende flasken før hendes middagslur, fordi hun så måske vil sove en lidt længere lur midt på dagen, hvilket kan være rart for hende.
Når hun er mellem 12-18 måneder, vil hun sandsynligvis begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, og det vil her være en længere middagslur. Derfor kan der være noget fornuftigt i at hjælpe hende til at sove en længere lur midt på dagen nu og lade formiddagsluren være den korte lur.. og derfor har flasken før middagsluren nogle gange en god effekt... MEN, igen - hvis du oplever, at hun vil trives bedre med en morgenflaske, så er det naturligvis helt okay. Det er også kun en kort periode, når hun bliver 12 måneder, vil det være rigtig godt, at du trapper helt ud af denne flaske, så hun kun får flaske om aftenen. I løbet af nogle måneder, så skal hun også trappes ud af den. Og så kan du stadig amme hende tidlig morgen, så længe du synes det fungerer for jer, og I begge er glade for det :)
Med hensyn til godnatgrød, så anbefaler jeg ofte denne, dog tidligst fra 8 måneder, netop fordi det kan virke modsat hensigten, hvis man giver den tidligere - det kan give ekstra uro om natten. Og som du skriver, er det netop vigtigt, at fylde hende op hele dagen igennem :)
Men, børn i din datter alder vil ofte gerne spise selv, - og det skal de naturligvis have lov til. Det kræver dog stor koncentration at spise med fingrene og med en gaffel, finde ud af at koordinere sine bevægelser osv., og det betyder, at mange børn bliver trætte, før de egentlig har fået mad nok. Og for at sikre, at de derfor ikke går sultne i seng, så kan det være en god idé med en godnatgrød.
Samtidig kan det at få grød i maven før man skal sove, være med til at give lidt fysisk ro, især hvis grøden ligger efter et aftenbad. Hvis man har et barn, som er motorisk meget urolig og som har svært ved at koble fra, finde roen og falde i søvn, så kan en god aftenrutine derfor være aftensmad, bad, godnatgrød og i seng... Min tanke med bad og godnatgrød hos jer var, at jeres datter med netop dette måske lettere ville kunne overgive sig til søvnen, uden at være i favn og uden at behøve bevægelse... MEN - hvis du synes, at det fungerer uden, og lillepigen fint falder i søvn og sover godt, så behøver du naturligvis ikke ændre på jeres rutiner. Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget, som fungerer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske