Svar: Nedtrapning amning - overgang til flaske

6. september 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev - det lyder som om, at du har været voldsomt ramt af influenza, og du har helt ret i, at det sandsynligvis har ændret på smagen af din mælk og derfor gjort, at din datter har afvist brystet ... Og jeg forstår godt dit ønske om, at gå over til flaske nu, fremfor at kæmpe for at øge din mælkeproduktion og få din datter til at die hos dig igen, når du fremadrettet alligevel planlægger at tilbyde hende flaske. Jeg ved fra dine tidligere breve, at hun er vant til at få en flaske om aftenen, og det er naturligt lettere for alle, hvis du går over til flaske nu, hvor hun selv har afvist brystet, du fornemmer, at din mælkemængde er nedsat, og hun faktisk accepterer flasken. Det lyder som den rigtige beslutning hos jer - og der er bestemt også mange fordele ved at give flaske, så det er rigtig fint :)

Hendes udregnede mælkebehov i 5 måneders alderen er ca. 120 ml pr kg hun vejer, og i 6 måneders alderen nedsættes dette til 110 ml pr kg - og derudover skal hun tilbydes skemad og vand af kop. Da hun vejer 8.1 kg, så betyder dette, at hun bør indtage mellem 900-1000 ml mme dagligt, og hvis hun lige nu f.eks. spiser 7 gange i døgnet, så er det altså et sted mellem 130-170 ml i hver flaske. Det vil være helt normalt, hvis hun spiser lidt mindre i løbet af dagen end hun f.eks. gør aften og sen aften, så indholdet i hver flaske kan godt variere lidt... Når hun bliver 6 måneder, så øges antallet af skemåltider, og hun vil sandsynligvis trives med 6 flasker i døgnet. En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig ...

Annonce

... morgen 06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes også frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, og der begyndes i 6 måneders alderen med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16-17: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, som hun selv sidder med, har ofte også behov for en lille flaske om eftermiddagen

Springer måske powernappen over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, og der begyndes også her med kød og fisk i mosen, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, og hun tilbydes igen ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som hun kan gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23: Drømmeflaske og sover videre - og begynder herefter stille og roligt at kunne sove igennem om natten uden yderligere mælk. Nogle børn vil også have en rytme, hvor de får flaske f.eks. kl 20, og derefter sover deres længste søvnstræk til klokken måske er 02, hvor de så tilbydes flaske og sover videre til kl 06, og har hun sådan en rytme, så er det naturligvis også helt okay :)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om hendes behov :) Derudover vil jeg også anbefale dig to af mine bøger "Helens bor om Amning og Flaske" og "Helens bog om børn og mad" :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder