Svar: Nedtrapning amning - overgang til flaske
6. september 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det lyder som om, at du har været voldsomt ramt af influenza, og du har helt ret i, at det sandsynligvis har ændret på smagen af din mælk og derfor gjort, at din datter har afvist brystet ... Og jeg forstår godt dit ønske om, at gå over til flaske nu, fremfor at kæmpe for at øge din mælkeproduktion og få din datter til at die hos dig igen, når du fremadrettet alligevel planlægger at tilbyde hende flaske. Jeg ved fra dine tidligere breve, at hun er vant til at få en flaske om aftenen, og det er naturligt lettere for alle, hvis du går over til flaske nu, hvor hun selv har afvist brystet, du fornemmer, at din mælkemængde er nedsat, og hun faktisk accepterer flasken. Det lyder som den rigtige beslutning hos jer - og der er bestemt også mange fordele ved at give flaske, så det er rigtig fint :)
Hendes udregnede mælkebehov i 5 måneders alderen er ca. 120 ml pr kg hun vejer, og i 6 måneders alderen nedsættes dette til 110 ml pr kg - og derudover skal hun tilbydes skemad og vand af kop. Da hun vejer 8.1 kg, så betyder dette, at hun bør indtage mellem 900-1000 ml mme dagligt, og hvis hun lige nu f.eks. spiser 7 gange i døgnet, så er det altså et sted mellem 130-170 ml i hver flaske. Det vil være helt normalt, hvis hun spiser lidt mindre i løbet af dagen end hun f.eks. gør aften og sen aften, så indholdet i hver flaske kan godt variere lidt... Når hun bliver 6 måneder, så øges antallet af skemåltider, og hun vil sandsynligvis trives med 6 flasker i døgnet. En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes også frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, og der begyndes i 6 måneders alderen med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, som hun selv sidder med, har ofte også behov for en lille flaske om eftermiddagen
Springer måske powernappen over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, og der begyndes også her med kød og fisk i mosen, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, og hun tilbydes igen ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som hun kan gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover videre - og begynder herefter stille og roligt at kunne sove igennem om natten uden yderligere mælk. Nogle børn vil også have en rytme, hvor de får flaske f.eks. kl 20, og derefter sover deres længste søvnstræk til klokken måske er 02, hvor de så tilbydes flaske og sover videre til kl 06, og har hun sådan en rytme, så er det naturligvis også helt okay :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om hendes behov :) Derudover vil jeg også anbefale dig to af mine bøger "Helens bor om Amning og Flaske" og "Helens bog om børn og mad" :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske