Svar: Grønsager til baby
4. september 2017
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Det anbefales normalt, at man starter stile og roligt ud og derfor venter med at variere alt for meget mellem de forskellige grøntsager til 6 måneders alderen. Du må dog gerne variere hendes mos med f.eks. pastinak og persillerod. Det kan, som du skriver, netop være med til at give ekstra smag og gøre maden interessant.
Det kan være en god idé, at du bruger kartoffelmos som en basis og kun tilsætter f.eks. pastinak som lidt smagsvariation - fremfor at give hende en ren pastinakmos, så hendes mave også lige kan følge med, ligesom du naturligvis skal være opmærksom på ikke at tilbyde hende de nitratholdige grøntsager, så længe hun er under 6 måneder.
Hun bliver dog 6 måneder lige om lidt og så åbner der sig en verden af muligheder og hun kan f.eks. også få løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Ligesom hun i 6 måneders alderen skal begynde med kød og fisk, hvilket også vil være med til at give hende ny smag og variation...
Det er en god idé, hvis I kan tage udgangspunkt i den mad, som resten af familien spiser:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske