Svar: Afføring - 6 mdr.

31. august 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god idé, hvis I kan begynde med mos og mere skemad. Jeres dreng bliver 6 måneder om et par dage, og det er vigtigt, at I ikke passerer det tidspunkt, hvor han viser naturligt behov for mere rigtig mad...

Det er vigtigt, at I ikke giver ham store portioner skemad, netop for at hans mave kan følge med. Det er således bedre, at I giver ham 1/2-3/4 dl. skemad og vand af kop, og at du derefter stadig ammer ham, end at du giver ham 1-1.5 dl. skemad, og han så ikke indtager mælk nok efterfølgende og derfor får hård mave. Det er godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes brystet før han skal sove, netop for at give plads i maven til begge dele :)

Derudover vil det være rigtig godt, at du tilbyder ham de lidt grovere grødtyper som f.eks. øllebrød og havregrød. Det vil være med til at sætte lidt gang i maven. Du må meget gerne bruge frugtmos som topping på en grød og du kan også give lidt frugtmos som mellemmåltid om eftermiddag (jf. tidligere brev). Netop frugtmos vil også ofte have en god effekt på maven. Du kan give ham forskellige typer af frugtmos f.eks. æblemos, pæremos, det er også rigtig fint med sveskemos, som du giver nu. Udover sveskemos, så kan du også prøve med blommemos og abrikosmos.. Det oplever mange virker godt, hvis barnet har lidt tendens til forstoppelse.

Det er naturligt, at der kan gå længere tid mellem afføringerne hos børn der ammes, men jo mere skemad barnet får, jo kortere tid bør der være mellem afføringerne. De fleste børn vil have afføring dagligt eller hver anden dag, når de tilbydes skemad flere gange dagligt, alt efter hvor meget skemad de får og hvor hyppigt - jo mere skemad der kommer ind, jo mere vil der ofte også komme ud :) Da han har fået skemad en gang dagligt, og der har været tale om en tynd grød, så vil det måske være fint med afføring hver 3. dag hos jer lige nu, men jeg synes ikke, at der skal gå længere tid imellem og slet ikke nu, hvor han skal øges i indtaget af skemad, tilbydes grød, mos, frugt, mad i hånden og hen af vejen også tilbydes kød og fisk...

I skal også holde øje med konsistensen af afføringen. Han må ikke have hård mave og afføringen må ikke være svær for ham at komme af med. Hvis I oplever, at han får ...

Annonce

... problemer med hård mave, så kan du godt amme ham lidt ekstra, så du på den måde sikrer ham ekstra væske stadig væk, derudover er det vigtigt, at du også tilbyder ham vand af kop, ligesom det vil være rigtig godt at give ham lidt mavemassage, cykle med hans ben osv. så du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk - præcis som I allerede forsøger.

Og hvis det så ikke er tilstrækkeligt, så vil det være rigtig godt, at du giver ham laktulose, som jeres læge også har foreslået. Han må få 1 ml pr. kg. han vejer. Og det er en fordel at give det to gange dagligt - morgen og aften. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så må han få 6 ml dagligt og det kan så fordeles, så han får 3 x 3 ml.. I kan starte med 2 x 2 ml og se hvordan han reagerer på det. Hvis han stadig har hård mave, så kan I øge ham til 3 ml, har han for tynd mave så kan I skue ned til 1 ml eller evt. give ham 2 ml og 1 ml...

Det er også vigtigt for hans lyst til skemad, at hans mave fungerer godt :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover, så vil det være en god idé, at du bibeholder nogle af de kendte grød- og grøntagsmostyper, når du introducerer noget nyt. Altså, at du ikke giver ham tre nye måltider på en dag, men giver to kendte og et nyt. Det vil sige, at hvis du f.eks. vil introducere en ny grøntsagsmos om aftenen, så giv ham en grødtype til frokost, som hans mave er vant til, og når han så har vænnet sig til grøntsagsmosen om aftenen, så kan du skifte til en anden grødtype til frokost.. Når du øger ham til tre skemåltider, så giv ham en kendt grødtype til morgen og vurder så, hvor meget du skal variere frokost og aftenmåltidet, så hans mave ikke udsættes for alt for meget nyt på en gang.

En måde at variere grøntsager på, kan også være f.eks. at bibeholde kartoffelmos som basis og så tilsætte forskellige andre grøntsager til kartoffelmosen, så han gradvis vænnes til andet end kartoffel og så stille og roligt lade de andre grøntsager fylde mere og mere og måske nogle gange udgøre en basis, hvortil du så tilsætter noget nyt... Håber du forstår, hvad jeg mener :)

Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskriver og guides igennem fra de første skefulde til jeres dreng er igang med familiemad og spiser det samme som I andre.

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.