Svar: Nedtrapning af amning + kost
26. august 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at det går så meget bedre med skemaden og jeres datters indtag generelt. Du har fået øget hendes indtag af mad, og du har skruet ned i antallet af amninger, og hun er begyndt at tage på igen. Det er super godt! Det gør ikke spor, at hun ikke spiser store portioner. Det er faktisk langt bedre, at hun spiser små hyppige måltider for på den måde får hun en større variation af fødevarer :)
WHO´s vækstkurver anbefales ved monitorering af børns vækst. Du kan på medlemssiderne notere din datters vægt- og længemål fra fødslen og til nu, og dermed se, hvordan hun ligger på kurverne. Det betyder ikke så meget, om hun er "lille" eller "stor". Det vigtigste er, at hun følger sin egen kurve, og at du kan se, at hun hele tiden vokser og virker til at trives :) Og er du i tvivl, skal du naturligvis stadig lade hende se af sundhedsplejerske og læge.
Med hensyn til morgengrød, så er det meget fint at variere mellem havregrød og øllebrød her. Begge typer grød giver en god mæthed og en god start på dagen, og de lidt grovere grødtyper er gode til at holde gang i maven naturligt. Samtidig er øllebrød en god måde at vænne hende til rugbrødssmagen, når hun skal rigtigt igang med rugbrødshapsere...
Når jeg anbefaler at give hende frugtmos før formiddagsluren, så er det netop fordi mellemmåltidet sammen med vand af kop skal erstatte amningen. Hun skal altså tilbydes frugt og vand som alternativ til amning. Og derefter puttes.
Det er godt, hvis hun stille og roligt kan lære, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove. Hun bliver mere og mere bevidst, og hvis hun er vant til at falde i søvn med dit bryst i munden og i din favn, så bliver det sværere at få hende til at sove for sig selv på sigt. Hun kan blive uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst og din favn. Og du skriver netop, at du har svært ved at få ro på hende om natten uden at amme hende...
Derfor er det godt, hvis kan arbejde lidt på, at hun ikke behøver brystet for at sove, og det er oftest lettest at forsøge dette om formiddagen, hvor du kan erstatte med et mellemmåltid og vand.... Når hun hun har fået dette, så kan du evt. sætte hende op i barnevognen og trille hende en tur og på den måde lulle hende ind i søvnen, men uden bryst og uden favn...
Det er på samme måde vigtigt, at du nu forsøger at putte hende fra dig før hun sover helt - når du ammer hende før middagslur og før hun puttes til natten. Hun skal ikke være spilvågen, men heller ikke nå at falde i søvn i din favn. Det er vigtigt, at hun lige når at registere, at hun puttes fra din favn og puttes i sin seng, eller hvis du vælger at lægge dig med hende og ammer hende i din seng, at hun så når dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun igen og igen lærer, at hun ikke behøver bryst og favn for at kunne sove...
Det kan godt være, at du en overgang synes, at du stadig er nødt til at amme hende lidt om formiddagen, men prøv om du kan lirke brystet ud af munden på hende og putte hende før hun sover, så du afkorter amningen mere og mere og på den måde også lærer hende, at hun ikke behøver blive fyldt op med mælk i maven, før denne putning...
Flerkornsgrød om eftermiddagen med lidt frugtmos som topping vil naturligt give lidt ekstra mæthed end ren frugtmos alene, og grød er at betragte som et fuldgyldigt måltid, hvilket frugtmos ikke er. Men hvis du tænker, at det mætter hende for meget, så kan du godt nøjes med frugtmos.. Grød to gange dagligt er dog en god idé med den alder hun har (grød to gange, grøntsagsmos to gange), det er også med til at sikre hendes jernbehov... Jeg tænker, at det vil være bedre at give hende lidt grød med frugtmos som topping end ren frugtmos. Og netop give hende begge dele vil være godt, fordi frugten fremmer jernoptagelsen fra grøden...
Det er en rigtig god idé, at far om aftenen tilbyder lillepigen mad først, og I så alle tre sidder sammen ved bordet efterfølgende, så hun stadig oplever at få mad i hånden og oplever at I spiser sammen. Det er vigtigt på sigt, at måltidet netop opleves som noget fælles, noget I prioriterer og hygger jer med. Men det er helt okay, at hun lige nu er for lille til at koncentrere sig og derfor har brug for at "blive spist lidt af" først :)
Det er helt fint, at I putter hende kl 19. Det lyder som om, at hun er træt og parat til at sove der og som om, at putningen foregår uproblematisk :) Dejligt!
Og den sene aften kl ca 22.30 må du meget gerne bibeholde. Du kan evt. amme hende fra begge bryster for på den måde at fylde hende lidt ekstra op til natten.
Det vil være rigtig godt, at du efter amning aften og sen aften putter hende i egen seng, så hun vænnes til at sove i den. Og at du som sagt forsøger at putte hende på det tidspunkt, hvor hun lige registrerer at brystet er væk og at hun ikke længere er i favn.
Når og hvis hun så søger brystet om natten, så bør du i første omgang overveje, om det kan være nok at hjælpe hende med beroligende ord, stillingskift, en beroligende hånd eller lignende. Måske har hun sparket dynen af, måske skal hun bare lige om på den anden side at ligge... og kan så lulles videre i søvnen igen, hvor hun ligger. Men hvis du fornemmer, at det er brystet hun har brug for, så må du tage hende over til dig og amme hende. Det er dog her vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere.
Det vil sige, at når hun vågner og søger brystet, så tager du hende over til dig, ammer hende liggende og lader hende die kort. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter die lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen flere gange, og det er helt fint. Stille og roligt vil hun begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, og så vil du opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé f.eks. at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Mange vælger at koble tremmesengen til forældresengen. Det vil sige fjerne den ene side af tremmesengen og sætte sengene sammen. I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for, at hun kan puttes i egen seng, og du stadig kan være lige ved siden af hende, lade hende mærke dig, mærke din hænder, du kan lulle hende ind i søvnen, hvor hun ligger - uden at hun behøver komme op, være i favn, skulle gås rundt med eller lignende - og du kan selv blive liggende. Og når hun kan komme videre i søvnen på egen hånd og uden brystet, så kan hun evt. komme på eget værelse, hvis det er planen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn".
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske