Svar: Fordeling af måltider
21. august 2017
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :) Og velkommen til, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng kan sove fra kl 20 til 06/07 uden mælk.. men når han springer et til to mælkemåltider over om natten, så vil han naturligt skulle indtage en til to ekstra flasker i løbet af dagen, for at hans behov for mælk/væske stadig bliver tilstrækkeligt dækket. Og det giver naturligt ekstra udfordringer - det betyder jo, at han faktisk skal indtage hele sit behov over ca 14 timer i stedet for over 24 timer. Og da han samtidig har problemer med en løs mavemuskulatur, så gør det ikke situationen lettere hos jer, tværtimod :)
Jeg vil derfor anbefale dig, at du tilbyder ham en flaske sen aften, før du selv går i seng. Simpelthen for at få hans mælk/væskebehov fordelt lidt mere over døgnet, så der bliver bedre plads til skemaden i maven om dagen. Han vil sandsynligvis kunne spise flasken mere eller mindre i søvne, og derefter blot sove videre. Og måske vil det også hjælpe jer igennem lidt af den uro, som I oplever, at han har om natten. Det at han mosler rigtig meget rundt kan godt blive mindre, hvis han får en drømmeflaske sen aften, fordi den godt kan være med til at skabe ro i kroppen for ham...
Normalt anbefaler jeg at børn i 7 måneders alderen tilbydes 4 flasker, og at de 4 flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres dreng ikke længere skal tilbydes flaske formiddag og eftermiddag. Det er umiddelbart bedre, at jeres dreng får flaske sen aften, end tidlig morgen. Det er for det første lettere at give ham flasken, før I selv går i seng, og flasken vil samtidig ligge så lang fra morgenmaden, at den ikke tager pladsen op for morgengrød. Giver I flaske kl 06/07, vil den naturligt påvirke hans indtag af morgenmad. Og så vil jeg anbefale, at I bibeholder flasken om eftermiddagen lidt endnu...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Vågner og starter dagen ca kl 06/07
Morgen 7-7.30: Tilbydes havregrød, lavet med mme. Og vand af kop.
Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 09 (og skal ikke tilbydes flaske først)
Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, og vand af kop. Og tilbydes også her stadig en flaske, for at sikre hans mælke- og væskebehov bedst muligt. Når han bliver 8-9 måneder, så må I godt fjerne denne flaske og i stedet erstatte med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris... Der skal være mad, som han kan sidde med i hånden og mos som I gør gradvist grovere. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske, som han kan spise mere eller mindre i søvne og derefter er det super fint, at han sover til næste morgen og så starter dagen med grød.
Jeg tænker altså, at I kan tilbyde ham flaske før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften for på den måde stadig sikre ham mælk nok, og samtidig også give plads til mange små skemåltider dagligt. Han behøver ikke spise store portioner, det er rigtig fint, hvis han f.eks. kan 1 dl. af gangen. Det er bedre, at han spiser 3/4-1 dl. og holder det i sig, end at han spiser 1.5 dl, og han ender med at kaste op eller får det galt i halsen...
Og når han så bliver 8-9 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis I fjerner flasken om eftermiddagen og erstatter med lidt grød her, så han i den alder får 3 flasker, der ligger før middagslur, aften og sen aften...:)
Med hensyn til hans motoriske uro og at jeres søvn bliver forstyrret, så må I gerne flytte ham på eget værelse nu, hvis I har mulighed for det. Det kan være et godt tidspunkt at gøre det på. Når han bliver 8-10 måneders alderen, så rammer I sandsynligvis separationsfasen, og dermed en mere urolig periode, så hvis I kan vænne ham til at sove på eget værelse før denne periode, så kan det være rigtig rart for jer alle tre.. modsat, hvis det så viser sig, at det ikke fungerer, at han har ekstra meget brug for jeres nærhed og tryghed om natten, så kan I altid flytte ham tilbage igen :)
I skal også prøve at vurdere, hvad hans uro skyldes, og hvordan I bedst hjælper ham videre i søvnen. Nogle gange vil det være helt okay at I lige trækker tiden lidt og ser om ikke han kan finde roen selv, komme videre i søvnen og sove roligt igen. Andre gange vil det være godt, hvis I med det samme kan berolige ham med hænder, hjælpe ham med stillingsskift, give ham dynen på, som han har sparket af, hvorved han så sover videre igen. Det vil dog være rigtig godt, at I netop hjælper med kærtegn og stillingskift og ikke begynder at tage ham op, gå rundt med ham i armene eller måske giver ham en sut i munden hver gang han vågner. Prøv om I kan hjælpe ham videre ind i søvnen, hvor han ligger og med så lidt hjælp som muligt fra dig/jer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske