Svar: Fordeling af måltider

21. august 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev :) Og velkommen til, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng kan sove fra kl 20 til 06/07 uden mælk.. men når han springer et til to mælkemåltider over om natten, så vil han naturligt skulle indtage en til to ekstra flasker i løbet af dagen, for at hans behov for mælk/væske stadig bliver tilstrækkeligt dækket. Og det giver naturligt ekstra udfordringer - det betyder jo, at han faktisk skal indtage hele sit behov over ca 14 timer i stedet for over 24 timer. Og da han samtidig har problemer med en løs mavemuskulatur, så gør det ikke situationen lettere hos jer, tværtimod :)

Jeg vil derfor anbefale dig, at du tilbyder ham en flaske sen aften, før du selv går i seng. Simpelthen for at få hans mælk/væskebehov fordelt lidt mere over døgnet, så der bliver bedre plads til skemaden i maven om dagen. Han vil sandsynligvis kunne spise flasken mere eller mindre i søvne, og derefter blot sove videre. Og måske vil det også hjælpe jer igennem lidt af den uro, som I oplever, at han har om natten. Det at han mosler rigtig meget rundt kan godt blive mindre, hvis han får en drømmeflaske sen aften, fordi den godt kan være med til at skabe ro i kroppen for ham...

Normalt anbefaler jeg at børn i 7 måneders alderen tilbydes 4 flasker, og at de 4 flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres dreng ikke længere skal tilbydes flaske formiddag og eftermiddag. Det er umiddelbart bedre, at jeres dreng får flaske sen aften, end tidlig morgen. Det er for det første lettere at give ham flasken, før I selv går i seng, og flasken vil samtidig ligge så lang fra morgenmaden, at den ikke tager pladsen op for morgengrød. Giver I flaske kl 06/07, vil den naturligt påvirke hans indtag af morgenmad. Og så vil jeg anbefale, at I bibeholder flasken om eftermiddagen lidt endnu...

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Vågner og starter dagen ca kl 06/07

Morgen 7-7.30: Tilbydes havregrød, lavet med mme. Og vand af kop.

Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 09 (og skal ikke tilbydes flaske først)

Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, og vand af kop. Og tilbydes også her stadig en flaske, for at sikre hans mælke- og væskebehov bedst muligt. Når ...

Annonce

... han bliver 8-9 måneder, så må I godt fjerne denne flaske og i stedet erstatte med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping. Vand af kop

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris... Der skal være mad, som han kan sidde med i hånden og mos som I gør gradvist grovere. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske, som han kan spise mere eller mindre i søvne og derefter er det super fint, at han sover til næste morgen og så starter dagen med grød.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg tænker altså, at I kan tilbyde ham flaske før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften for på den måde stadig sikre ham mælk nok, og samtidig også give plads til mange små skemåltider dagligt. Han behøver ikke spise store portioner, det er rigtig fint, hvis han f.eks. kan 1 dl. af gangen. Det er bedre, at han spiser 3/4-1 dl. og holder det i sig, end at han spiser 1.5 dl, og han ender med at kaste op eller får det galt i halsen...

Og når han så bliver 8-9 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis I fjerner flasken om eftermiddagen og erstatter med lidt grød her, så han i den alder får 3 flasker, der ligger før middagslur, aften og sen aften...:)

Med hensyn til hans motoriske uro og at jeres søvn bliver forstyrret, så må I gerne flytte ham på eget værelse nu, hvis I har mulighed for det. Det kan være et godt tidspunkt at gøre det på. Når han bliver 8-10 måneders alderen, så rammer I sandsynligvis separationsfasen, og dermed en mere urolig periode, så hvis I kan vænne ham til at sove på eget værelse før denne periode, så kan det være rigtig rart for jer alle tre.. modsat, hvis det så viser sig, at det ikke fungerer, at han har ekstra meget brug for jeres nærhed og tryghed om natten, så kan I altid flytte ham tilbage igen :)

I skal også prøve at vurdere, hvad hans uro skyldes, og hvordan I bedst hjælper ham videre i søvnen. Nogle gange vil det være helt okay at I lige trækker tiden lidt og ser om ikke han kan finde roen selv, komme videre i søvnen og sove roligt igen. Andre gange vil det være godt, hvis I med det samme kan berolige ham med hænder, hjælpe ham med stillingsskift, give ham dynen på, som han har sparket af, hvorved han så sover videre igen. Det vil dog være rigtig godt, at I netop hjælper med kærtegn og stillingskift og ikke begynder at tage ham op, gå rundt med ham i armene eller måske giver ham en sut i munden hver gang han vågner. Prøv om I kan hjælpe ham videre ind i søvnen, hvor han ligger og med så lidt hjælp som muligt fra dig/jer :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger